جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام نوايي

حوزه/ مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان به تبیین فعالیت های امام عسکری(ع) شامل «تقیه»، «آموزش دین» و «نقش پررنگ عالمان دین» در آماده سازی جامعه برای دوران غیبت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نوایی، ظهر امروز در مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) در مدرسه علمیه بقیه الله(عج)، به تبیین فعالیت های امام یازدهم برای آماده شدن مردم در دوران «غیبت» پرداخت.

وی گفت: از امتیازات و افتخارات بزرگ شیعه مکتب اهل بیت(ع) که هیچ مکتبی چنین امتیازی ندارد، این است که بعد از نزول کتابی جامع، کامل، ابدی و پایان بخش همه رسالت ها و طرح جامع اداره بشریت، راهنمایان، مفسران و تربیت کنندگان این کتاب وجود دارند.

مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تحریف و دستبرد تورات حضرت موسی(ع) و انجیل حضرت عیسی(ع)، گفت: اگر امامت نبود همان داستان را نسبت به قرآن کریم انجام می دادند و در واقع جریان امامت، موجب حفظ مکتب و شریعت شد.

وی با اشاره به چگونگی برخورد حکومت وقت با امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: عمل به تقیه در آن دوران انجام می شد و به افراد نامه نوشته و به نوعی زمینه «غیبت» را فراهم می آورند.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با بیان اینکه در دوران عباسیان حذف جریان امامت به ویژه از زمان امام جواد(ع) قوت گرفت، ابراز کرد: امام یازدهم برای شناخت وظیفه شیعه در دوران غیبت چند کار انجام دادند و مسیر این امر را فراهم کردند.

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) که نشانه هایی از «غیبت» معصوم(ع) را بیان فرمودند، عنوان کرد: ایشان برای تبیین وظیفه به «تنویر» افکار پرداخته و اقشار مردم را به رجوع به عالمان و فقیهان عصر راهنمایی کردند.

وی افزود: این امر یعنی همان طور که شیعه وظیفه پیروی از امام معصوم(ع) دارد، در دوران غیبت نیز بنا به امر امام عسکری(ع) می بایست در هر زمینه ای از عالمان پیروی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی درباره شیوه دیگر امام یازدهم در تبیین عقد غیبت، به والدین خطاب کرد و گفت: بر اساس روایات، نسبت به حفظ مکتب و آموزش حدیث، شناخت سیره معصومان(ع) و علم دین، تاکید شده است.

وی با اشاره به سومین آموزه امام عسکری(ع) برای مهیا کردن افکار مردم نسبت به دوران غیبت یعنی "نقش پررنگ عالمان دین"، گفت: روایتی که عالمان دین را مرزبانان فرهنگی جامعه می داند از این دسته است.

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد:  امروز شکل این مسئله تفاوت زیادی پیدا کرده است و نمی توان مانند شیوه های گذشته عمل کرد. امروز تهاجم فرهنگی شیطان به گونه ای است که فرزندان آینده جامعه در خطر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به نظام اسلامی و برکت آن برای مسلمانان، گفت: عالمان و حوزیان در این فضا دو وظیفه دانش افزایی و پاسخ به نیازها و دغدغه رشد جامعه را بر عهده دارند.

مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به ماجرای سامری و برخورد موسی اشاره و خاطر نشان کرد: موسی در این جریان با برادر خود به عنوان عالم آن زمان، سامری و مردم برخورد کرد و این امر به عنوان یک نمونه نشان می دهد که در زمان ما نیز اتفاق می افتد که باید مراقب باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha