پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رسان های بیگانه

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی حقوق وقضای اسلامی هرگونه تظلم خواهی از رسانه های بیگانه را حرام دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی در درس فقه رسانه خود در مدرسه امام کاظم(ع) در بیان یکی دیگر از ابواب مهم فقه رسانه گفت: یکی از مسایلی که در خصوص فقه رسانه باید به آن توجه کرد، مساله تظلم خواهی است.

وی افزود: مبارزه با ظلم و کمک به مظلوم از جمله واجباتی است که بر عهده مسلمانان است؛ بر اساس روایاتی که در متن احادیث ما وجود دارد، کمک به مظلومین از شروط مسلمان بودن است، ولی در رفع ظلم باید خود مسلمانان عاملیت داشته باشند نه اینکه از کفار کمک بگیرند.

رئیس مرکز تخصصی حقوق وقضای اسلامی تصریح کرد: در سوره نسا بیان شده است، مگر این قریه چه مشکلی دارد که مردم آن میخواهند از این قریه خارج شوند، در ادامه تبیین میشود که سران این قریه ظالم هستند؛ در ادامه بیان شده است، خدایا ما را از شر ظالمان این قریه نجات بده و کسی که میخواهد ما را نجات دهند باید از سوی تو باشد.

استاد حوزه بیان کرد: این مساله به این معنی است، وقتی ظلمی حادث میشود، نباید از سازمان ملل کمک بگیریم؛ در فتنه 88 بر فرض صحت مدعیان باید از خودی استمداد میشد نه اینکه دست به دامان آمریکا ببرند و آنها را به کمک بخواهند.

وی گفت: زمانی که در کشور غیر اسلامی هستیم و وقتی که حاکمیت آن کشور غیر اسلامی است، میتوانیم از نهادهای قانونی غیر اسلامی که مورد اشتراک و اتفاق همگان است، استفاده کنیم؛ در تظلم خواهی شرط قانون و شرع در کنار هم قرار می‏گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: شورای امنیت برآمده از سوی عقلای عالم هم نیست، بلکه برآمده از خوی استکباری است، زیرا با حق وتویی که ایجاد کردند قانون توحش را نیز پشت سر گذاشتند.

وی گفت: در مباحث نظامی اگر پیمانی که با دشمن میبندیم، پیمانی باشد که سلطه دشمن را بر بلاد اسلامی بالا ببرد، باطل است، ولی اگر غیر مسلمان همکاری دفاعی با ما داشته باشد و تحت فرمان ما عمل کند، مشکلی وجود ندارد؛ ولی در بحث رسانه و افشای مسایل به بیگانگان کاملا غلط است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: اگر حاکمیت بیان کرد که از باب مصلحت نباید یک مسالهای رسانهای شود و اگر مسالهای جزو اسرار به شمار آمد، نباید در رسانه دینی هم مطرح شود، زیرا حکم این مسایل تغییر میکند.

وی گفت: یکی از مسایلی که امام راحل بیان میکردند، این بود که اگر رادیوهای بیگانه از شما تعریف کردند، باید به خود و حرکت خود شک کنید؛ این مساله یک مساله کاملا راهبردی به شمار می‏رود.

این استاد حوزه بیان کرد: امروزه رسانههای بیگانه در خصوص سه نفر گورخواب غوغای عجیبی به پا کردند و این مسایل در واقع تظلم خواهی که رسانههای بیگانه بیان میکنند در ایران صدها هزار گورخواب وجود دارند؛ وقتی به رسانه دشمن سوژه میدهیم دیگر نمی‏ توانیم آن را مدیریت کنیم.

وی گفت: در حکومت امام زمان(عج) حضرت حتی به شکل و شیوه ظاهری چون امام علی(ع) حکومت نمیکنند، بلکه میفرمایند که من با بینات ظاهری با شما رفتار میکنم که بشر تا کنون چنین حکومتی را ندیده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: در آیه 71 سوره انفال«وَ إِنْ يُريدُوا خِيانَتَکَ فَقَدْ خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَکيمٌ » بیان شده است، کسانی میتوانند افرادی که مورد ظلم قرار گرفتهاند را یاری کنند،کسانی هستند که در راه خدا قیام و جهاد کردند و در واقع از خود مسلمانان باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha