پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ برای حوزه زحمات بسیاری کشیده شده است و علما و روحانیون زیادی سال‌ها زندان رفته‌اند تا این علوم به دست ما برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی شب گذشته در مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) با بیان اینکه اعمال انسان دارای مراتب است، گفت: گاهی عملی که به نظر انسان کم اهمیت است، نزد خداوند ارزش بسیاری دارد، لذا به ما توصیه کرده‌اند هیچ طاعتی را دست‌کم نگیریم.

وی با بیان اینکه جمع‌های انسانی هویت‌ساز است، تصریح کرد: یک اجتماع تنها از فرد فرد افراد تشکیل نمی‌شود بلکه روح جمعی در این اجتماع حاکم است و پیوندی حقیقی بین افراد این جمع به وجود می‌آید.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: بر اساس منابع دینی، وقتی جمعی عملی صالح انجام می‌دهد تمام افراد جمع در آن عمل شریک می‌شوند، به همین دلیل است که سفارش شده دعاها را دسته‌جمعی بخوانیم، چراکه اگر خداوند دعای یک نفر از جمع را بپذیرد دعای تمام جمع را خواهد پذیرفت.

وی افزود: به همین دلیل است که انسان باید تلاش کند تا در جمع صالحان قرار گرفته و عضو جمع آنها شود تا در پاداش اعمال صالح آنها شریک باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در جامعه اهل ایمان نیز چنین خاصیتی وجود دارد گفت: جامعه‌ای که با امیرالمؤمنین(ع) گره هویتی خورده است و حب اهل‌بیت(ع) را دارد کسانی هستند که به رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در عمل ملحق می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حضور در محضر حضرت معصومه(س) به معنای حضور در محضر رسول‌الله(ص) بیان کرد: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) می‌خوانیم «السلام علیک یا رسول الله» که این نوع خطاب کردن نشان می‌دهد ما در محضر رسول خدا قرار داریم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به روایات مطرح شده مبنی بر اینکه شهر قم حرم ائمه اطهار(ع) است گفت: یکی از دلایل حرم ائمه بودن قم وجود مرقد مطهر حضرت معصومه(س) در این شهر است که باید ارزش آن را بدانیم.

وی ادامه داد: طلبه‌های حوزه علمیه باید به زیارت حضرت معصومه(س) توجه ویژه‌ای داشته و به آن پایبند باشند، چراکه ما نیازمند توجه ائمه اطهار(ع) و حضرت معصومه(س) هستیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه همه انسان ها در معرض طغیان قرار دارند و ممکن است پایشان بلغزد گفت: ما باید از خداوند پیشرفت، فهم، علم و تقوا بخواهیم و شاکر نعمت‌هایش باشیم ولی نباید این نعمت‌ها باعث شود که مغرور شویم.

وی با اشاره به آیه‌ای در قرآن در مورد اینکه انسان زمانی که کار خیری انجام می‌دهد کار خیر خود را بزرگ می‌بیند افزود: اینکه انسان اعمال خیر خود را بسیار بزرگ ببیند برای او بسیار خطرناک است.

استاد حوزه ابراز داشت: گاهی انسان مست نعمت‌های الهی شده و غفلت می‌کند؛ مستی آنها تنها به ثروت و کاخ نیست بلکه ممکن است انسان به نعمت علم یا حتی نماز خواندن نیز مست شود.

وی با بیان اینکه اگر انسان متوجه نباشد گاهی نماز خواندن او برایش تبدیل به دام می‌شود، گفت: حتی انسان وقتی عمل صالحی انجام می‌دهد نباید منشأ این شود که خودبرتربینی به او دست دهد چراکه آن عمل را فاسد می‌کند.

آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود با اشاره بحث اظهارنظرهای غیر متخصص در دین گفت: دین اسلام، دین مظلومی است که هر کسی به خود اجازه می‌دهد در هر سطحی در مسائل دینی اظهارنظر کند، درحالی‌که در علوم دیگر این‌چنین نیست.

وی بیان کرد: در علوم دینی بسیاری به خود اجازه می‌دهند اظهارنظر کنند بدون اینکه مایع علمی و پختگی لازم در آن فن را داشته و درس کافی را خوانده باشند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اصول و فقه ما از تخصصی‌ترین فنون جامعه بشری است ابراز داشت: یکی از خطرناک‌ترین روش‌ها این است که عده‌ای آدم‌های غیرمتخصص و ناپخته، با دانشی اندک در یک علم، بخواهند آن علم را نقد کنند.

وی گفت: اینکه عده ای از افراد ناپخته‌ها، باسواد اندک در مورد علم اصول نظر می‌دهند ظلم بزرگی است و دیگران باید بدانند اگر این راه ادامه پیدا کند راه بدعت‌ها باز می‌شود.

آیت الله اراکی با بیان اینکه ما نباید سال‌ها میراث علمی علمای دین را سبک بشماریم گفت: با سرد کردن طلاب جوان نسبت به درس خواندن جدی در اصول، اگر خوب هم درس بخوانند به دلیل نداشتن انگیزه به این علم ضربه خواهند زد.

وی ادامه داد: ما اگر نتوانیم علم مربوط به استنباط و قوانین استنباط را محکم کنیم ضربه به استنباط می‌زند و اگر ضربه به استنباط بزند به دین ضربه وارد می شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: علم اصول و فقه و آرامشی که شما در حوزه دارید ارزان به دست نیامده است؛ برای حوزه زحمات بسیاری کشیده شده است و علما و روحانیون زیادی سال‌ها زندان رفته‌اند تا این علوم به دست شما برسد.

وی عنوان کرد: در شهر قم طلاب با مشکلات بسیاری رو به رو بودند و حتی زمانی صبح از شهر خارج شده و در صحرا به بحث و درس می‌پرداختند، چراکه مأموران نظمیه آنها را دستگیر می‌کردند.

آیت‌الله اراکی گفت: در گذشته حتی کتاب برای مطالعه نداشتیم و برای به دست آوردن یکی از کتاب‌های معمولی حوزه باید ماه‌ها صبر می‌کردیم تا نوبت به ما برسد تا آن را برای مدتی مطالعه کنیم.

وی ادامه داد: امروز خداوند متعال نعمت‌های بسیاری مانند نظام اسلامی، فرصت مطالعه، منابع، کتاب، امنیت و ابزارهای پیشرفته را به شما ارزانی داشته است و باید از آنها به بهترین شکل استفاده کنید.

عضو خبرگان رهبری گفت: نقد کردن بسیار خوب و پسندیده است که باید به درستی صورت بگیرد ولی نباید نقد ما حالت هوچی گری به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه اظهارنظرهای ناپخته در حوزه به دنبال جریانی است که می‌خواهد مسیر حوزه را منحرف کند گفت: این جریان‌ها، علمی نیستند بلکه جوسازی‌هایی هستند که می‌خواهند به هویت حوزه حمله کنند.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha