پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ عبدالکریم پاز

شیخ عبدالکریم پاز، مردی از آنسوی کره زمین, کشور آرژآنتین ! حدود سی سال پیش شیعه می شود، سپس برای فراگیری علوم حوزوی به ایران می آید و اکنون به عنوان یک مبلغ بین المللی نقش یک سلمان غیر فارسی را ایفا می کند.

خبرگزاری «حوزه» در گفت و گوی خواندنی با این روحانی فعال در عرصه بین الملل، ماجرای تاثیرپذیری کشیش آرژانتینی از فضای معنوی حرم حضرت معصومه(س) را منتشر می کند.

آقای پاز! از آشنایی خود با اسلام بگویید :

 رشته تحصیلی من فلسفه بود، روی ادیان و فلسفه‌های مختلف تحقیق و مطالعه زیادی داشتم. در۱۸  سالگی به اروپا رفتم. آن زمان درکشورهای شرقی مثل هند، عرفان‌‌هایی بود که عده‌ای را جذب می‌کرد، عده دیگر هم به دنبال انقلاب مسلح و نظام سوسیالیستی بودند از طرفی مساله صوفی‌گری هم مطرح بود، لذا شروع به مطالعه درباره ادیان کردم ، بعد ازچهارسال تحقیقات به یک نقطه مشترک رسیدم  و آن این‌که همه ادیان ازگذشته صحبت می‌کنند و برای زمان کنونی اثری وحرف تازه‌ای ندارند تا این‌که کنفرانسی درباره اسلام برگزار شد، رفتم ببینم چه خبر است، خیلی خوشم آمد؛ موضوع درباره زندگی پیامبر اسلام بود. دیدم، اسلام رسانه‌ای زنده و پویاست آن را دینی استوار و منطقی دیدم که ادامه ‌دهنده توحید و از نسل ابراهیم نبی(ع) به شکلی گسترده تر و جامع‌ تر است .

 از سوی دیگر رفتار مسلمانان برایم جالب بود، آنها در زندگی به تکالیف دینی خود مقید بودند اینها همه روی من اثرگذاربود و با اینکه مسیحی معتقد به کاتولیک بودم، اما وابستگی به کلیسا نداشتم  و به اسلام روی آوردم.

الحمد الله رب العالمین، توفیق پیدا کردم در 14 کشور با جوامع مختلفی از تازه مسلمانان بوده و تبلیغ کنم. مسئول چند مرکز در آمریکای لاتین از جمله : شیلی، آرژانتین، بولیوی و... که در بعضی ها خدمت می کنم و با بعضی هنوز ارتباط دارم .

افرادی هم دراین مسیر روی شما تاثیر گذاشته اند؟

بله بعد از شیعه شدنم، افرادی بودندکه واقعا تاثیرگذار بودند، مانند علامه طباطبایی (ره) که کتاب‌های‌شان را ترجمه کرده‌ام،‌ استاد شهید مطهری (ره)  و در راس همه آن‌ها امام راحل، ‌چهره ،‌ بیان‌ و نوشته‌های ایشان همه جالب و موثر بودند، امام(ره) را نماینده واقعی انبیا می‌دیدم شخصیتی با عظمت و قدرت که در مقابل فرهنگ سکولار غربی محکم ایستاد و موفق هم شد.

کلیسا در برخوردش با  اسام چه قدر عدالت دارد ؟

 کلیسا یک مشکلی دارد گاهی بر اساس آن , قدم خوب بر می دارد و گاهی اشتباه ! کلیسای   Católico Apostólico Romano  از اسمش هم مشخص است، کاتولیک یعنی جهانی , آپوستول یعنی، حواریون ,که بخش خوب و به حق قضیه است و رومانی که امپراتوری بوده و حضرت عیسی آنرا قبول نکرد و می شود قسمت بد قضیه . پس نمی شود هر دو با هم باشند. هر وقت کلیسا یک قدم بر اساس حواریون بر می دارد , خدا راضی است . اما وقتی به سمت روم می رود نه !

نماینده کلیسای روم به مسجد ما آمد و گفت ما یک مشکل داریم و آن رومی بودن ما است , اعتراف کرد . من هم گفتم شما این را بر دارید میشود مسیحی تنها !

در اسلام نیز همین گونه می شد، اگر امام حسین (ع) از یزید شکست می خورد . آن وقت , هم کاخ داشتیم هم کعبه ! تازه اگر یزید میدانش باز می شد که دیگر هیچ چیز باقی نمی ماند !

ما از یک کشیش معروف در آرژانتین دعوت کردیم . خیلی از او خوشم می آید . بسیار متواضع , مهربان با فقرا و خیلی محبوب است . او به دعوت من به ایران آمد. او را به حرم حضرت معصومه(س) آوردم . جمعیت زیاد مردم را دید که در حال نماز خواندن هستند. کمی بعد نشست و گریه کرد!  از او پرسیدم که چه شد؟ گفت: من در حرم حضرت معصومه (س) خدا را پیدا کردم . کلیسا های ما خالی است! جوانان ما دنبال چیز هایی هستند که میدانیم غلط است اما کاری از دست ما بر نمی آید. اما در  حرم حضرت معصومه , پیرو جوان همه  برای خدا سجده می کنند آن هم با چه جذابیتی !

مدتی بعد  ایشان به آرژانتین برگشت، در همان فرودگاه کنفرانس خبری تشکیل شد. یهودی های صهیونیزم گفتند: چرا شما به یک کشور تروریستی رفتید؟ کشیش گفت: کشور تروریست؟! من آنجا آرامش، اخلاق و ایمان دیدم.

 تهیه و تنظیم : رضا راوری

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بینام باشم بهتر است IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام، من از فعالان بین المللی بوده و اخبار شما به خصوص صفحه بین الملل را دنبال میکنم. مدتی است که مصاحبه با مستبصران را منتشر میکنید و ارزشمند است اما در نحوه انتشار، به دور از اخلاق عمل میکنید. یعنی وقاحت را تا بدانجا رسانده اید که مصاحبه ای قدیمی را که خودم در جریانش هستم، به نام خودتان منتشر می کنید. من با آقای پاز در ارتباطم، اخر شما کی و کجا با ایشان مصاحبه داشته اید؟ عین این حرفها را که نوشته اید در مصاحبه با شما گفته قبلا گفته است و در اینترنت موجود است و شما صرفا آن را کپی کرده اید. واقعا برای خودم که یک طلبه هستم و برای شما که خبرگزاری رسمی حوزه هستید متاسفم. آخه برادران من چرا به راحتی دروغ می گویید؟ و چرا فکر میکنید مخاطبانِ شما مشتی بی اطلاع هستند که هر طور بخواهید می توانید به آنها بگویید؟ یا شما وقیحانه و غیراخلاقی عمل می کنید یا این آقایی که اسمش را در آخر و با فونت درشت نوشته اید، سر شما را شیره مالیده است که در حالت اولی، بیانگر فقر اخلاق در خبرگزاری رسمی حوزه است و در حالت دوم، بیانگر وجود مسئولان بی کفایت یا حداقل غیرحرفه ای در آن خبرگزاری است که به نام حوزه و به نام دین فعالیت می کند. آیا آنجا یک ناظر درست و حسابی ندارد؟ آیا خبرگزاری حوزه صاحب ندارد؟ همینطور دارید مصاحبه های قدیمی و سوخته رو به اسم خودتون منتشر می کنید؟ خب اگر میخواهید کار خیر بکنید و تبلیغ کنید، چرا از راهش وارد نمیشوید؟ چرا صادقانه نمینویسید که اینها را از کجا کپی کرده اید؟ حالا که کپی کرده اید حداقل غلط های املایی اش را درست کنید!!!!!! و یه زحمتی برای انتشارش بکشید. وامصیبتا
  • آسمان IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
    0 0
    از اینکه در شهر قم زندگی می کنم خوشحالم
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 0
    ابراهیم رئیسی