سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل انجام امر به معروف اصلاح افراد است، گفت: برخورد اشتباه در امر به معروف می تواند سبب ترویج منکر شود.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله مصباح یزدی ظهر امروز در همایش «هوشیاران خفته» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی فردی بود که عمری در کنار امام و در راستای تحقق منویات علما و بزرگان نظام، تلاش کرد.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه به تبیین علل قضاوت در باره دیگران بیان کرد: اختلاف در ارزش‌گذاری و قضاوت دیگران می‌تواند دارای دو ریشه باشد؛ گاهی جاهلانه نسبت به آن فرد قضاوت صورت می‌گیرد و گاهی سوء تفاهم ایجاد می شود، بدان معنی که با آنکه آن فرد می‌داند فاعل، کار درستی انجام داده از روی دیدگاه شخصی خود قضاوت می‌کند.

رئیس مجتمع  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در قرآن کریم داستان هایی درباره قضاوت و شیوه قضاوت بیان شده که یکی از آن‎ها ماجرای ارائه قربانی توسط فرزندان حضرت آدم علیه السلام به درگاه خداوند متعال است، در ماجرای قربانی دو فرزند آدم به خداوند، قابیل این اعتقاد را نداشت که قاضی این کار خداوند است.

وی تصریح کرد: گاهی اختلاف در قضاوت به این دلیل است که به نکته های موجود در آن عمل توجه نمی شود، چرا که اگر آن نکته ها مشخص شود، هیچ‌گاه در قضاوت‌ها اختلافی صورت نخواهد گرفت.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: ارزش کار افراد را میزان پول مصرفی آن فرد تعیین نمی‌کند، بلکه نیت افراد در این مسئله موثر است، به طور مثال  2 نفر وارد مسجد می شوند و دو رکعت نماز می خوانند، اما در زمانی که از مسجد خارج می‌شوند، امام صادق(ع) می‌گویند که یکی از این دو نفر وارد بهشت و دیگری وارد جهنم می‌شود، دلیل آن این است که یکی از افراد خالصانه نماز خوانده است و دیگری از روی ریا.

وی بیان کرد: اختلافاتی که در ارزش گذاری های رفتار دیگران صورت می‌گیرد، به این دلیل است که فرد از نیت  آن فاعل آگاه نبوده است؛ باید این را دانست که قضاوت دیگران آسان نیست، چرا که فقط خداوند از عمق قلب‌ انسان‌ها آگاه بوده و انسان نمی‌تواند قضاوت کند که عمل صورت گرفته، کار درست یا غلطی بوده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره بیان کرد: قوام ارزش اخلاقی به این اندازه است که خود فاعل نیت اش مشخص باشد، بدان معنی که این کار برای رضایت مردم صورت می گیرد یا رضایت خداوند متعال. البته باید این را هم دانست که در یک عمل می‌توان مردم را با خدا تجمیع کرد و خدمت را به مردمی ارائه داد که خداوند آن ها را دوست دارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه عملی ارزشمند است که خداوند در آن نقش داشته باشد، بیان کرد: در کشف حقیقت یعنی اعتقاد مطابق با واقع، گاهی مستقیماً می‌توان یک حقیقت را دریافت، اما در برخی اوقات گاهی برای کشف یک حقیقت باید چندین واسطه را مهیا کنیم.

وی  با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، تصریح کرد: اگر قرار است امر به معروف صورت گیرد باید با روی خوش و بیان لطیف باشد، چرا که سبب توجیه آن فرد می‌شود. اگر امر به معروف با اخم صورت گیرد، آن فرد لجاجت کرده و این خود تبدیل به امر به منکر می­شود، در حالی که مهم‌ترین اصل امر به معروف اصلاح افراد است.

رئیس مجتمع امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف در کارهای ارزشی این است که گاهی خود فاعل در محاسبات اشتباهی می‌کند و همین کار ممکن است سبب انحراف فرد شود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: ما به خاطر اینکه در دام اختلافات نیفتیم، نباید نسبت به قضاوت دیگران حساس باشیم.

وی با بیان اینکه ارزش یک کار الهی این است که برای خدا صورت گیرد، گفت: اگر ما می‌خواهیم عملی را انجام دهیم، ابتدا باید خود را اصلاح کنیم  و پس از آن ببینیم که نتیجه عمل به رضایت خداوند منجر خواهد شد یا خیر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha