چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سیمای دوازده امام(ع) در میراث مکتوب اهل سنت

حوزه/ کتاب "سیمای دوازده امام (ع) در میراث مکتوب اهل سنت" از آغاز تا پاین سده دوازده قمری به قلم منصور داداش زاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده در دو جلد تدوین یافته و در صدد ارائه دیدگاه اهل سنت درباۀ ائمۀ علیهم السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها است و طبیعی است که تفاوت های فراوانی در این باره با دیدگاه شیعیان وجود دارد.

جلد نخست کتاب در دو فصل شامل: مباحث مقدماتی» و «تک نگاشته ها» نوشته شده است. در قسمتی از جلد اول با عنوان شیوه تألیف «مقتل الحسین خوارزمی» می خوانیم:

خوارزمی در این کتاب همچون کتاب دیگرش «المناقب» روایات را به صورت مسند ارائه می کند. وی در برخی از موارد که به اطلاعات و کتاب ها دسترسی دارد، اما طریق روایی را نمی داند، روایات را بدون ذکر سلسله سند و با ذکر نام نگارنده اصلی اثر می آورد. مجموع روایات و گزارش های عرضه شده که برخی از موارد آن به سی صفحه می رسد، 561 روایت است که هر یک دارای سندی است یا از کتابی نقل شده است. خوارزمی به ندرت به نقد و بررسی روایات یا اظهار نظر درباره آن ها می پردازد.

جلد دوم کتاب نیز با یک فصل به موضوع «نگارش های غیرمستقل دربارۀ ائمه (ع)» می پردازد.

تاریخ نگاری اهل سنت در موضوع زندگانی دوازده امام علیهم السلام از قرن ششم به بعد به موازات گسترش فرهنگی تشیع رشد کرد که حاصل آن پیدایش کتاب های مستقل در باب ائمه علیهم السلام بود؛ این حرکت به ویژه در ایران و در حوزه فارسی زبان، حرکتی همدلانه و متاثر از جریان تصوف بود.

این اثر مقدمه ای برای شناسایی اصول و گرایش های کلی حاکم بر تاریخ نگاری اهل سنت در باب زندگانی دوازده امام علیهم السلام است.

کتاب "سیمای دوازده امام (ع) در میراث مکتوب اهل سنت" از آغاز تا پاین سده دوازده قمری به قلم منصور داداش زاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت: جلد اول: 34000 تومان و جلد دوم: 60000 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832834-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha