شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 405187
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
پژوهش

حوزه/ کارگاه نیاز سنجی پژوهشی در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهراء (س) اصفهان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان با همکاری مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر و مرکز تخصصی فقه و اصول نفیسه اصفهان به برگزاری کارگاه نیاز سنجی پژوهشی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی، نماینده دفتر نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه علمیه قم نمود.

حجت الاسلام مازنی در ابتدای این کارگاه که به منظور آشنایی بیشتر طلاب با اصول علمی و عملی، در برنامه های پژوهشی و استفاده از آن در ایفای اهداف سازمانی برگزارشد، ضمن بیان مقدمه­ای کوتاه در خصوص اهمیت و ضرورت نیاز سنجی پژوهشی، آن را یک حوزه جوان و رو به رشد معرفی نمود.

وی گفت: امروزه  یکی از مباحث مطرح انطباق جریان سازی با مقوله نیازسنجی است و برنامه های پژوهشی باید هماهنگ با نیازها و اولویت­ ها باشد.

نماینده دفتر نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه علمیه قم اظهار داشت: مبانی نظری دانش نیازسنجی پژوهشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است به گونه ای که اگر پیشتر با مبانی آن آشنا نباشیم، در صحنه عمل دچار آسیب می شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین، اساسی ترین و چالش­زا ترین مباحث در حوزه مدیریت و برنامه­ریزی تصمیم گیری در مورد نوع و ماهیت پژوهش است.

حجت الاسلام مازنی با طرح سئوالاتی چون، چه چیزی باید پژوهش شود؟ چه کسانی باید در فرآیند پژوهش شرکت کنند؟ از چه روش­ها و سازوکارهایی برای تعیین اولویت های تحقیقاتی باید استفاده کرد؟ منابع دست­یابی به اطلاعات کدام است؟ گفت: پرسش هایی از این دست نشانگر اهمیت مقوله نیاز سنجی است که دست اندرکاران حیطه مدیریت و برنامه ریزی را بیش از نیم قرن به خود مشغول کرده است.

وی گفت: آنچه ما درصحنه عمل می بینیم آن است که عده­ای دور یک میز در یک اتاق در بسته می­ نشینند و اولویت­ های پژوهشی را بر اساس ذهنیت خودشان، نه ناظر به واقعیت ها و با رویکرد عینیت گرایی، انتخاب می کنند و اغلب توجه به فرآیند نیازسنجی پژوهشی نمی­شود بلکه به رویکرد سنتی، نیازها احصاء می شود و در نتیجه منجر به اجرای برنامه­هایی می­شود که اثر بخشی لازم را ندارند.

حجت الاسلام مازنی گفت: در اینکه اعتبارات پژوهشی باید افزایش پیدا کند شکی نیست، اما نباید از این حقیقت ریشه­ای و بنیادی غافل شویم که همین اعتبارات محدود بایستی به جا مصرف شود و به پروژه­هایی تخصیص پیدا کند که این پروژه­ها انسجام لازم را دارند و اهداف معینی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال می­ کنند.

وی تصریح کرد: پیشینه نیازسنجی پژوهشی در دو فاز قابل طرح است؛ فاز نیازسنجی به روش سنتی و فاز دیگر نیازسنجی پژوهشی روشمند و علمی که با مطالعة سيرة عملي دانشمندان عالم مسلمان از جمله: شيخ مفيد(ره)، سيد رضي(ره)، سيد مرتضي(ره) و شيخ طوسي(ره) و از علمای معاصر علامه طباطبایی(ره) و حضرت امام خمینی(ره) مي‌توان دريافت كه بزرگان اسلام نيز فعاليت‌هاي علمي خود را بر مبناي نوعي نيازسنجي و اولويت‌گذاري بنا كرده بودند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha