جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 405231
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/به پیشنهاد هیئت امناء جامعه الزهراء(س) و با تأیید شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تأیید وتنفیذ مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی بجستانی به سمت مدیریت جامعه الزهراء(س) منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمد کیانی، با اعلام این خبر گفت: مراسم  تودیع و قدردانی از تلاش های  سه ساله حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان و معارفه مدیر جدید جامعه الزهراء(سلام الله علیها)، پنج شنبه، بیست و سوم دی ماه در تالار بیداری اسلامی این موسسه برگزار می گردد.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی با پیشنهاد هیئت امنای جامعه الزهرا(سلام الله علیها) و با تأیید شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تأیید و تنفیذ مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در این سمت منصوب شده اند.

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس محترم دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و  جمع دیگری از شخصیت های حوزوی و مدیران ارشد استان حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام کیانی یادآور شد: تا کنون حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد رضا طباطبایی» و حجت الاسلام والمسلمین «سید سجاد هاشمیان»، مدیریت جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) را عهده دار بوده‌اند.

خاطر نشان می شود:بخشی از سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی بجستانی به این شرح است:

حجت الاسلام و المسمین سید محمود مدنی متولد ۱۳۴۳ فرزند آیت الله سید جواد مدنی از علمای محبوب جنوب خراسان است که در ابتدای انقلاب اسلامی با حکم بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه بجستان منصوب شدند.

وی در ابتدای طلبگی خود همراه با موج حرکت عظیم انقلابی مردم ایران در مبارزه علیه رژیم طاغوت شرکت فعال داشت و به سخنرانی و پخش اعلامیه علیه رژیم می‌پرداخت؛ ایشان همچنین در سالهای دفاع مقدس، برای تقویت پایه‌های انقلاب همراه با دو برادر خود به خیل رزمندگان خراسانی در جبهه‌ پیوست؛ از افتخارات ایشان تقدیم یک برادر شهید (سید محمد مدنی) و یک جانباز به انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حوزه علمیه قم هجرت کرد و پس از گذراندن دروس سطح نزد اساتیدی چون آیت‌الله اشتهاردی، محامی وکوه کمری، به مدت دوازده سال در درس خارج آیت الله میرزا جواد تبریزی حاضر و جزو شاگردان خاص ایشان شد؛ همچنین وی از اساتید دیگری همچون حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، حسن‌زاده آملی، انصاری شیرازی و جوادی آملی بهره های فراوان برد.

تدریس تمامی مقاطع مختلف حوزوی در حوزه علمیه قم به صورت آزاد و نیز در مدارس زیر نظر شورای مدیریت حوزه علمیه قم از دیگر فعالیت های ایشان است؛ اهتمام ایشان به ارتقای سطح علمی طلاب خارجی و به ویژه بانوان طلبه، او را از جمله اساتید ممتاز جامعةالمصطفی العالمیه و جامعة الزهرا(سلام‌الله‌علیها) قرار داد.

وی پایان‌نامهٔ سطح چهارم حوزه  را در بحث فقه درسال ۱۳۷۵ تألیف و با دفاع از آن مفتخر به دریافت مدرک آن مقطع گردیده و همچنین امتحان جامع دکترای وزارت علوم را با موفقیت گذراند و تز دکترای خود را با عنوان «احکام مصلحتی فقه اسلام» زیر نظر استاد دکتر مصطفی محقق داماد تألیف و دفاع نمود و موفق به اخذ مدرک دکتری گردید.

حجت الاسلام مدنی، همچنین در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت های برجسته ای از خود بر جای گذاشته اند که از میان آنها دو کتاب «سنن الرسول الاعظم» جایزه کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی و کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» جایزه پژوهش برگزیده سال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را به خود اختصاص داده اند. کتاب «موسوعه کلمات امام حسین علیه السلام» تا کنون بیش از پنجاه بار چاپ شده است. سید محمود مدنی همزمان با رهنمود های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد تهاجم فرهنگی اثری پژوهشی به نام «فساد سلاح تهاجم فرهنگی» به چاپ رسانید. تا کنون ده کتاب وچندین مقاله علمی پژوهشی از ایشان چاپ ونشر شده است

وی در سال ۱۳۸۳با رای مردم خراسان بعنوان نماینده هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب و از معدود مجتهدین حاضر دراین دوره از مجلس بود؛ حضور مؤثر وی بعنوان رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی درهفتمین دوره مجلس شورای اسلامی موجب تحول در استان و منطقه گردید.

دکتر مدنی درسال۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد و اصرار تعداد کثیری از علمای برجسته استان برای چهارمین دوره خبرگان رهبری ثبت نام و با شرکت درآزمون علمی مربوطه موفق به کسب امتیاز لازم گردید؛ ایشان پس از اتمام دوره هفتم مجلس به قم بازگشت و مسئولیت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را برعهده گرفت.

در اسفندماه سال ۱۳۸۸ مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، وی را به عنوان نماینده خویش در کشورهای حوزه خلیج فارس و امامت جمعه دبی منصوب کردندو این مسئولیت تا ابتدای سال ۱۳۹۵ادامه یافت. فعالیت های چشمگیر فرهنگی وشخصیت علمی  استاد باعث شد تا از ایشان به عنوان یکی از چهره های موفق بین المللی و سخنران در کنفرانس ها و مجامع علمی بین المللی مانند کنفرانس بین المجالس در سوئيس، کنفرانس نقش اسلام در صلح جهانی در سنگال ، موءتمر مقابله با حرکت های تکفیری درقم ,کنفرانس وحدت اسلامی در تهران وگفتگوی بین ادیان در ابوظبی و کنفرانس هماهنگی بین ادیان از طرف سازمان ملل در دبی و غیره دعوت به عمل آید.

دعوت مکرر از ایشان برای شرکت وسخنرانی در مجمع علمی علمای اهل تسنن امارات جلوه دیگری از فعالیت های علمی ایشان در میان اهل سنت است.

وی هم اکنون علاوه بر تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه و تدریس فقه و حقوق در دانشگاه، مدیریت گروه فقه و اصول مدرسه عالی فقه وابسته به دفتر مقام معظم رهبری را نیز عهده دار است. 

بخشی از تالیفات آیت الله مدنی بجستانی

  1.  سنن الرسول الاعظم(ص)
  2. موسوعه کلمات الامام الحسین (ع)
  3. فساد سلاح تهاجم فرهنگی
  4. دو فریضه برتر
  5. میرزای شیرازی احیاگر قدرت فتوا
  6. مختار ثقفی رایت امید
  7. موسوعه کلمات الامام العلی (ع(
  8. موسوعه سنن المعصومین علیهم السّلام
  9. رساله احکام ویژه شهدا
  10. احکام مصلحتی در فقه اسلامی
  11. فرهنگ کتب حدیثی شیعه
  12.  تصحیح و تحقیق رساله سئوال و جواب فقیه بزرگ سید محمد کاظم طباطبایی یزدی
  13. شرح صلوات شعبانیه که در سال ۱۳۸۹ توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

از وی همچنین مقالات مختلفی در زمینه‌های فقهی حدیثی، تاریخ اسلام، سیره زندگی معصومین و معارف اسلامی در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha