شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شورای حل اختلاف

حوزه/ بیشترین علت طلاق در جامعه ما اعتیاد است که جان جامعه ما را گرفته است و دومین عامل پس از اعتیاد، ضعف اعتقاد و رخت بر بستن فرهنگ اسلامی از زندگی‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید حمید اسماعیلی امشب در نشست نقش ائمه جماعات و مبلغان در«کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی» با موضوع «آموزش خانواده در کاهش طلاق» با بیان اینکه اکثر طلاق‌های فیزیکی در جامعه ریشه در طلاق‌های عاطفی دارد گفت: امروز خانواده‌های بسیاری هستند که در جامعه اسلامی دچار طلاق عاطفی می‌شوند که در نهایت به طلاق فیزیکی دچار می‌شود و آثار بسیار مخربی نیز در پی دارد.

وی با اشاره به دلایل طلاق‌های عاطفی تصریح کرد: با بررسی پرونده‌های طلاق متوجه می‌شویم که ندانستن، نتوانستن و لجبازی از مهم‌ترین عوامل طلاق عاطفی در جامعه است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: بسیاری از کسانی که در زندگی دچار طلاق عاطفی می‌شوند، سواد کافی را در مورد زندگی ندارند و آموزش‌های کافی قبل و بعد از ازدواج را ندیده‌اند و نمی دانند بحران‌های زندگی را چگونه مدیریت کنند.

وی عنوان کرد: عده‌ای هم هستند که از علم و سواد کافی برخوردارند، اما قدرت مدیریت خانواده را ندارند و نمی‌توانند این آموزش‌ها را در زندگی به کار ببرند و یا اینکه عده ای هستند که هم سواد و هم توانایی مدیریت خانواده را دارند، ولی به دلیل لجبازی نمی‌خواهند به زندگی خود ادامه دهند.

اسماعیلی با اشاره به بی بدیل بودن نقش روحانیون و مبلغان در آموزش افراد جامعه گفت: در شاخه ندانستن و جهل بهترین معلم جهت آموزش خانواده‌ها مبلغان هستند؛ کسانی که با آیات اسلام و روایات عجین هستند و آنها را خوب فراگرفته‌اند، باید این آموخته‌ها را در جامعه تزریق کنند.

وی با بیانه اینکه امروز بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند، چرا دارند ازدواج می‌کنند افزود: انسانی که برای خود ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را مشخص نکرده است و نمی‌داند، چرا باید ازدواج کند در زندگی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم با بیان اینکه در بسیاری از موارد نه تنها زوج‌های جوان از علم کافی برخوردار نیستند، بلکه خانواده‌ها نیز این اصول را نمی‌دانند گفت: گاهی خانواده‌ها دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج را دیده و اصول انتخاب همسر، ارزش‌ها و ضد ارزش‌های زندگی را فراگرفته‌اند، اما آموزش حین زندگی و مدیریت بحران را نمی‌دانند و چون نمی‌دانند چگونه با بحران رفتار کنند زندگی آنها از هم پاشیده می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش‌های قبل از ازدواج و حین زندگی مشترک یکی از اموری است که مبلغان باید به آن توجه کنند و با فراگیری آیات و روایات درصدد هدایت جامعه برآیند.

اسماعیلی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در راستای تحکیم خانواده حرف برای گفتن داشته باشیم ابتدا باید خودمان اصول تحکیم خانواده را فرابگیریم.

وی با اشاره به اینکه روحانیون و مبلغان باید نسبت به بحث اصول و بنیان خانواده مطالعه داشته باشند گفت: اصل ایجاد امنیت روانی بین زوجین، اصل احترام متقابل و اصل عدم سرزنش دیگری، از اصولی است که می‌توانید با مطالعه، آنها را فرا بگیرید و در جامعه تبلیغ کنید.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم عنوان کرد: ما دینی غنی داریم و قرآن و روایات بهترین منبع و ماخد در مورد اصول زندگی هستند که باید جامعه را با این اصول آشنا کنیم.

وی بیان کرد: مدیریت بحران، قناعت، جلوگیری از توقعات نابجا، صداقت و راستگویی، عفو و گذشت و پرهیز از مقایسه با دیگران اصولی هستند که مبلغین می‌توانند در مورد آنها صحبت کنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه فضاهای مجازی و کانال‌های ماهواره‌ای تاثیر بسیاری بر طلاق‌های توافقی دارند گفت: دشمن به‌صورت جدی برای اغفال و زمین زدن جوانان ما تلاش می‌کند؛ روحانیون و مبلغان باید مردم را قانع کنند تا از خانواده خود در برابر تهاجمات دشمنان محافظت کنند.

وی تصریح کرد: ما باید بنیه اعتقادی و ایمانی خانواده‌ها را تقویت کنیم و مبلغان در منبرها می‌توانند مروج خوبی برای این موضوع باشند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم ضمن انتقاد از فیلم‌های نمایش داده شده در تلویزیون گفت: تعداد بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند با مبانی فرهنگی ما تطبیق داده نمی‌شوند.

وی با اشاره به مهم‌ترین عوامل طلاق در جامعه عنوان کرد: بیشترین علت طلاق در جامعه ما اعتیاد است که جان جامعه ما را گرفته است و دومین عامل پس از اعتیاد، ضعف اعتقاد و رخت بر بستن فرهنگ اسلامی از زندگی‌ها است.

 

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha