پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب خواهر

حوزه/ تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی بشر دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام عبدالکریم مولوی، شامگاه چهارشنبه در نشست اخلاقی با عنوان مکارم اخلاقی، که با حضور اساتید و کادر مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیات نهم و دهم  سوره شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزکیه و تهذیب نفس پرداخته و بعد از سوگندهای پی در پی و محکم و تاکیدهای فراوان می فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا(10)/ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد (۹) و هر كه آلوده‏ اش ساخت قطعا درباخت (۱۰)»، به تحقیق کسی که نفس را پاک کند رستگار شود و کسی که آن را تباه کند، بی بهره شود؛ هدف از خلقت انسان را رسیدن به قرب الهی دانست که این هدف جز با تزکیه و تهذیب نفس به دست نمی آید.

وی ادامه داد: می دانید که هر چه سوگندهای قرآن در مورد یک مساله، بیشتر و محکم تر باشد، دلیل بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن آن مسئله است؛ بنابراین تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی انسان دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می شود.

این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تزکیه بدون داشتن استاد و برنامه و دستورالعمل مشخص، امکان پذیر نیست، داشتن یک استاد، برنامه و دستورالعمل مطمئن و پیروی از آن یک ضرورت است .

وی افزود: آیت آلله قاضی(ره) یکی از بزرگان اخلاق بود که دستورالعمل های اخلاقی او می تواند چراغ راه ما برای رسیدن به مراحل عالی معنویت باشد و حضرت امام خمینی(ره) درباره ایشان  می فرماید: «قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید ».

حجت الاسلام مولوی اظهار داشت: آن گاه که انسان در مورد چیزهایی که خدا به او سپرده است، برای خودش ملکیتی نبیند، انفاق کردن در چیزهایی که خدا به آن امر کرده است، بر او آسان می شود و اگر انسان تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد، مصائب و مشکلات دنیا بر او آسان می گردد و دیگر مجالی نمی یابد تا از این امر فرصتی برای خودنمایی و تفاخر با مردم پیدا کند .

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha