جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر»

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: آیت الله امام موسی صدر پس از ۱۲ سال تحصیل و هجرت به لبنان توانست با موفقیت تمام ارتباط و تعامل خوبی هم با ادیان و مکاتب الهی برقرار کند و هم مایه وحدت میان آنها شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب «سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر» در سالن اجتماعات موسسه امام خمینی(ره) اظهارداشت: خاندان صدر از نادر‌ترین خاندان‌های علمی جهان اسلام‌اند که در طول بیش از سیصد سال با خدمات کم نظیر و احیانا بی‌نظیری که به جامعه بشریت ارایه کرده‌اند همواره در صدر احیاگران و در صدر تلاش‌گران برای احیای هویت امت اسلام و امت‌های شرق قرار داشته‌اند.

وی افزود: میراثی که از این خاندان بزرگ و شخصیت‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیری آن در طول این سه قرن به جا مانده و خدمات گسترده‌ای که به فرهنگ و دانش و هویت اسلامی و انسانی ارایه داده‌اند، این خاندان را به خاندانی با امتیازات ویژه در تاریخ معاصر ما تبدیل کرده است. بالاخص در چند دهه اخیر، شخصیت‌های بزرگی که از این خاندان در کشورهای عراق و لبنان و ایران ظهور کردند، استثنایی و اثرگذار بوده‌اند و برجسته‌ترین نقش‌ها را در بزرگ‌ترین جریانات معاصر، داشته‌اند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه آیت الله امام موسی صدر به عنوان یکی از خاندان صدر، فقیهی فیلسوف و جامعه شناسی آشنا و متخصص به محیط معارف اسلامی دارای آثار و خدمات ارزشمندی در عرصه وحدت نه تنها فرق اسلامی بلکه ادیان الهی بوده است.

استاد حوزه علمیه افزود: آیت الله امام موسی صدر در فرازی از تالیفات خود مساله وحدت را اینگونه بیان می دارد که؛ " ما دامی که خدای من و تو یکی است پس من و تو یکی هستیم، اینچنین نیست که تو گوهر باشی و من زغال " و یا در مطلب دیگری می فرماید؛ " ما وقتی یکی هستیم ما می توانیم جامعه سازی کنیم و جامعه واحدی را شکل بدهیم".

وی با طرح این سوال که جامعه واحد حقیقی چیست؟ افزود: دو نوع وحدت در جامعه بشری تحقق پذیر است و خود اسلام هم این دو نوع وحدت را به وجود می آورد؛ یک وحدت، وحدت اعتباری است که با قانون به وجود می آید. در اسلام این وحدت با شهادتین تحقق پیدا می کند؛ من قال لا اله الله و محمد رسول الله فهو مسلم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: با این تعریف، هر فردی که شهادتین را بگوید، شهروند جامعه اسلامی است و بنابراین داخل یک وحدتی می شود که او را مسلم  می شمارند، احکام اسلام را بر او بار می کنند و همه قوانین شهروند اسلام را بر آن پیاده می شود.

وی با اعتقاد بر اینکه در مرحله بعد وقتی کسی که شهروند اعتباری شد، جامعه را به یک شهروندی برتر می رساند و یک وحدت حقیقی به وجود می آورد، اظهار داشت: وحدت حقیقی، پیوستن به نظام ولایت و امامت است. شهروند، وقتی به این نظام پیوسته شد و امامت امام را پذیرفت و عمل به مقتضای ولایت کرد و اراده شهروند تابع اراده امام شد – سلم لمن سالمکم حرب لمن حاربکم مطیع لکم و … –   در واقع این ها همه نشان از همان وحدت حقیقی دارد. وقتی چنین رابطه ای بین امام و شهروندان شکل بگیرد، یک وحدت حقیقی و یکپارچه به وجود می آید.

آیت الله اراکی ادامه داد: اینجا یک روح واحد، همسان و همشکل و همنوا به وجود می آید که نتیجه آن این می شود که یوم ندعوا کل اناس بامامهم و من اوتی کتابه بیمینه.

وی اظهارداشت: در روایت داریم که در روز قیامت، همه مومنین نامشان یکی است و نام محمد و علی بر آنها گذارده می شود. نام امامشان  را بر آنها می گذارند: شیعتنا منا، خلقوا من فاضل تینتنا، یفرحون بفرحنا و یحزنون بحزننا از این جا شکل می گیرد.

آیت الله اراکی در همین باره تاکید کرد که این عبارت های «منا»ها و «لیس منا»ها، همان وحدت حقیقی است و در قرآن کریم نیز فراوان بر سر این واژه ها سفارش شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این ولاء و برائت است که آن جامعه ولایی و قرآنی را به وجود می آورد، اظهار داشت: این وحدت همان است که شهر می سازد و این پیوستگی همان نظام ولایتی و امامتی است و در نتیجه معنای مهاجر و اعرابی در اینجا شکل می گیرد.

وی افزود: شهر در سایه وحدت شکل می گیرد، مردمی که به نظام می پیوندند، چه دور باشند یا نزدیک، عضو این شهر هستند. این شهری است که مبنا و ملاک آن، تمدنی خواهد بود که وجود حضرت حجت برپا خواهد ساخت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه، این شهر، اساس و پایه یک عدل فراگیر می شود، گفت: چرا که وقتی این شهر به وجود آمد، اراده های جمعیت و مردم، همه برای همان اراده عدل مطلق می شود و در ذیل آن جهان شکوفا می شود و خزائن آسمان و زمین گشوده می شود؛ چرا که در روایات آمده است که تا قبل از ظهور درهای خزاین بر روی انسان بسته است و همه اینها بستگی به ایجاد این جامعه الاهی دارد.

وی علاوه بر اینکه تاکید کرد که این رفاه نتیجه حتمی آن عدل و وحدت است، بیان کرد: هر چند این جامعه را کسی غیر از حضرت حجت نمی تواند ایجاد کند، اما ما مکلف به مقدمه سازی هستیم و پیدایش چنین نتیجه ای تحقیقا قابل تعجیل است.

آیت الله اراکی ادامه داد: از این روایات این گونه تفسیر می شود که به بیان این احادیث نباید سخنی گفت که باعث تفرقه امت اسلامی شود و این دقیقا همان مبحثی و سخنی است که در روایات آمده است. ما چیزی فراتر از اموری که ائمه(ع) به ما دستور دادند، نمی گوییم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha