پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عملیات بازسازی مسجد باستانی اباصوفیه در ترکیه

حوزه/مسجد تاریخی ایاصوفیه در استان ترابزون تحت پروژه بازسازی جدیدی به ارزش ۲ میلیون لیره ترکیه قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، مسجد ایاصوفیه واقع در شهر استان ترابزون در شمال شرقی ترکیه قرار است تحت یک پروژه بازسازی جدید به ارزش حدود 2 میلیون لیره ترکیه قرار بگیرد.

کلیسای قرون وسطی حاجیا صوفیه (که به آن ایاصوفیه و هاگیا صوفیه نیز گفته می‌شود) در سال‌های 1238-1263 ساخته شده و این کلیسا در دوره عثمانی و در سال 1461 به یک مسجد تبدیل شده است. این مسجد 52 سال یکی از بهترین نمونه‌های معماری بیزانس در نظر گرفته می‌شد تا اینکه در سال 2013 برای برگزاری مراسم نماز جماعت بازگشایی شد.

محراب، منبر و فرش‌های مسجد بدون آسیب رساندن به ساختار تاریخی اضافه شدند، و برای ایجاد سالن نماز، تمامی نقاشی‌های دیواری آن با پرده پوشیده شده بودند.

عصمت کالیک مدیر منطقه‌ای ترابزون گفت: مسجد ایاصوفیه یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی منطقه دریای سیاه بود. طبق برنامه‌ریزی‌ها پروژه بازسازی در سال جاری آغاز شده و به طور عمده هدف از بین بردن سیستم غربالگری مورد استفاده برای پوشش نقاشی‌های دیواری ساختمان است. بخش جنوبی ساختمان که هیچ نقاشی در آن نیست برای نماز باز خواهد بود درحالی که گنبد و دیوارهای دارای نقاشی در بخش شمالی توسط یک سیستم غربالگری شفاف ویژه پوشیده خواهند شد. این سیستم جدید نقاشی‌ها را با یک فیلم الکتریکی پوشانده که توسط یک دکمه فعال و غیرفعال می‌شود تا هر زمان که لازم باشد در هنگام نماز نقاشی‌ها با شیشه مات پوشانده شوند.

وی افزود: عملیات بازسازی 2 سال به طول انجامیده و قرار است شامل برنامه ریزی زیست محیطی محل نیز باشد، برای مثال مسیر پیاده روی منتهی به مسجد با سنگ‌های طبیعی بازسازی خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha