شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشنواره فیلم فجر

حوزه/ متاسفانه در سال های اخیر حجم انبوهی از فیلم های پذیرش شده در بخش مسابقه سینمای ایران «جشنواره فیلم فجر»، دارای مضامینی بیگانه با فرهنگ و گفتمان انقلابی و اسلامی بوده اند به طوری که به نظر می رسد جشنواره فجر صرفاًَ یک عنوان انقلابی را با خود به همراه دارد!

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تا چند روز دیگر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد کار خود را آغاز می کند؛ جشنواره ای که نام مبارک "فجر" انقلاب را بر خود نهاده است اما در سال های اخیر  آثار به نمایش در آمده چندان با فرهنگ و روحیه انقلابی سازگار نبوده اند، و به همین دلیل مورد انتقاد جدی بسیاری از دلسوزان انقلاب و جامعه متدین و انقلابی واقع شده است.

در این که جشنواره فیلم فجر همواره یکی از مهمترین جشن‌‌های سینمایی ایران محسوب می‌شود، شکی نیستٰ اما روی سخن اینجاست، نسبت این جشنواره با خاستگاه اصلی آن یعنی انقلاب اسلامی کجاست و به راستی چرا به خصوص در سال های اخیر حجم انبوهی از فیلم های پذیرش شده در بخش مسابقه سینمای ایران، دارای مضامینی بیگانه با فرهنگ و گفتمان انقلابی و اسلامی هستند.

*سهم انقلاب از جشنواره خود

بازنگاهی به موضوعات کلی فیلم های بخش مسابقه جشنواره امسال نیز این نکته را گوشزد می کند که متاسفانه بخشی از فیلم ها دارای همان حال و هوا و تم خیانت کارانه و به اصطلاح روشنفکری سیاه نمایانه هستند و از آن سو، فیلم های خنثی تر نیز چندان رنگ و بوی انقلابی ندارند، ضمن آن که متاسفانه با توجیهاتی نه چندان قابل قبول، فیلم استراتژیک "امپراطور جهنم" ساخته پرویز شیخ طادی نیز اصلاً در بخش مسابقه مورد پذیرش هیئت انتخاب قرار نگرفت.

نکته حایز اهمیت و البته تاسف بار دیگر هم این که جشنواره ای که گویا فقط نامش با فجر انقلاب گره خورده، رسم و مرامش و به ویژه حضور افراد و هنرمندان در آن چندان با نجابت و فرهنگ انقلابی و اسلامی سازگار نیست!

بی جهت نیست که برخی رسانه های منتقد، از اتمسفر حاکم بر این جشنواره به خصوص فرش قرمز آن به عنوان سالن مُد و جشن عروسی یاد می کنند.

در چنین اوضاع آشفته ای پرسش دغدغه مندانه ای که به طور جدی قابل طرح است این که در این بین وظیفه و رسالت نیروهای متعهد و انقلابی چیست و این که آیا باید به صرف بولتن‌نویسی و احیاناً تجمع اعتراض آمیز و از این دست امور اکتفا کرد ، یا این که گام های بهتر و اثرگذارتری برداشت؟!

*بیرون از گود نشستن بی فایده است

نگاهی به فرمایشات مقام معظم رهبری بی شک راهگشاست خاصه آن جا که معظم له حکیمانه و مطالبه گرایانه بر لزوم حضور جوانان متعهد و انقلابی در این کارزار جنگ فرهنگی تاکید می ورزند؛ این سخن در واقع اشارتی است بر ما که بدانیم لاجرم ،‌بیرون نشستن از گود بی‌شک دردی را دوا نخواهد کرد، چه آن که تربیت نیروی متعهد کاربلد، پاشنه آشیل همیشگی نهادهای ارزشی و انقلابی در عرصه هنر و رسانه بوده و هست و به تعبیر یکی از فیلمسازان دغدغه مند جبهه انقلابی «تا نباشند مردانی که مجاهدانه و البته با کاربلدی دوربین به دست بگیرند و سینما را در خدمت تربیت مردم قرار دهند، سخن گفتن از سینمای انقلاب راه به جایی نمی برد».

*پتانسیل‌ نیروهای انقلابی

به لطف الهی برگزاری چندین دوره جشنواره فیلم عمار در سال های اخیر به وضوح نشان داده ظرفیت و پتانسیل خوبی از حیث استعداد فیلمسازی و مستندسازی در بین جوانان مومن و انقلابی وجود دارد باید این بستر مناسب هر چه بیشتر و بهتر شکوفا شود تا از دلِ آن در آینده ای نزدیک یک جریان قابل اعتنای هنری و رسانه ای سر برآورد و بتواند در برابر جریان سکولار سینما که بیشتر ملهم از اندیشه ها و مکاتب غربی، هوشمندانه بایستد و از داشته ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به خوبی دفاع کند،

ان شاءالله.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha