جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 407006
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ گلایه آیت الله العظمی نوری همدانی نسبت به عدم وجود امام جماعت در نیمی از مساجد کشور، پدید آورنده خطری است که به یقین بیش از هر چیز فرهنگ دینی و انقلابی ما را تهدید می کند.

خبرگزاری «حوزه»، "نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند و حال آن که پایگاه اصلی انقلاب اسلامی همین مساجد هستند" این هشدار تاسف برانگیز چند روز پیش آیت الله العظمی نوری همدانی گرچه در طول سال های اخیر از سوی دیگر مراجع عظام تقلید، همچنین شخصیت های دلسوزی چون آیت الله مقتدایی و حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بارها بیان شده، اما به نظر می رسد که کم توجهی برای پُرکردن این خلأ در نهایت آسیب بزرگی را متوجه انقلاب و نظام اسلامی نماید.

البته در سال های گذشته الحق و الانصاف به همت برخی نهادهای دینی و فرهنگی به ویژه خیرین مسجدساز، اقدامات قابل توجهی در زمینه ساخت و توسعه مساجد در بسیاری از نقاط ایران و از جمله در مسیر راه های اصلی کشور صورت گرفته اما به هر صورت بسیاری از این مساجد به خصوص آن ها که در شهرها و روستاهای پرجمعیت ساخته می شوند، در وهله نخست نیاز به امام جماعت دارند تا در کنار اقامه فریضه نماز به صورت جماعت به انجام کارهای فرهنگی و تربیتی در هر خطه و محله ای بپردازند.

در شرایطی که به تعبیر حجت الاسلام و المسلمین کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، امروزه صدها رقیب رنگارنگ برای مساجد به وجود آمده ، حضور یک امام جماعت بانشاط، با سواد و متقی و با اخلاق می تواند باعث خنثی شدن بسیاری از توطئه ها و فتنه های فرهنگی و اعتقادی دشمن باشد؛ فتنه هایی که اگر سر بجنبانیم و مداقه کنیم ، در همین گوشه و کنار خودمان ، آثار و عوارض شوم آن ها را گاه به عینه و گاه به طور نامحسوس می بینیم و رصد می کنیم.

در همین سال ها که تهاجم فرهنگی دشمن شکل نوین تر و اثرگذارتری به خود گرفته و اینک ولنگاری فرهنگیِ متاثر از آن به دغدغه و دلمشغولی جدی سکاندار انقلاب تبدیل شده، متاسفانه ما تا حدودی از ظرفیت عظیم مساجد و ائمه جماعات آن ها غافل شده ایم و حال آن که از صدر اسلام تاکنون مساجد مهم ترین پایگاه اجتماعی و سیاسی برای دفاع از دین بوده و این روزها که در ایام الله دهه فجر قرار داریم، در بطن انقلاب نیز موثرترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

از سویی وقتی آمارهای مستند به ما می گوید که 97 درصد شهدای کشور از بچه مسجدی ها بوده اند، این مساله خود گویای کارکرد عظیم مسجد است؛ کارکردی که بیش از هر چیز باید نقش امام جماعت آن را مهم و شایسته برشمرد.

نکته حایز اهمیت دیگر این که ، جدای از کمبود و یا نبود امام جماعت برای برخی مساجد کشور که تعدادشان هم کم نیست، آن چه تا حدود زیادی مايه تأسف و نگراني است و باید برای آن فکری کرد آن که به راستی چرا در برخی از مساجد حتی در شهرهای مذهبی چون قم و مشهد ، حضور و فعالیت نسل جوان بسیار کمرنگ و ضعیف است ، به گونه ای که غالباً افراد سالخورده و بعضاً میانسال مشتریان پر و پا قرص این مساجد به شمار می روند.

حقیقتاً جای طرح این سوال دغدغه مندانه وجود دارد مسجدي كه بارگاه توحيد ، سر‏سراي نوراني آستان دوست، زائر سرا و ضيافتکده باریتعالی و مهم‌تر از همه جايگاه عبادت و پرستش ‏خالصانه حضرت حق است و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب هم مدرسه و دانشگاه است، هم مرکز تفکّر تصفیه روح، چرا باید از حیث حضور مردم و نسل جوان چنین وضعی داشته باشد؟!

قطعاً بررسی چگونگي رفتار و برخورد متوليان مساجد و به ويژه روحانيون به عنوان امامان ‏جماعت در یافتن پاسخ این سوال بسیار مهم و راهگشاست؛ به ویژه با عنایت به این حقیقت مسلم و تجربه شده که در مساجدي كه با جوان‌تر‌ها برخورد مناسب و كريمانه‌اي صورت گرفته و ‏به حساسيت‌هاي دوره جواني توجه شده، حضور افراد نمازگزار هم به تبع آن فعال‌تر و با نشاط‌تر بوده و بر ‏عكس آن نيز البته صادق است!

بی گمان هیئت امنای مسجد و امام جماعت در این باره نقش بسیار مهم و کلیدی برعهده دارند به طوری که با برنامه ریزی خوب و نیز با رفتار و اخلاق حسنه ی خویش می توانند مردم به خصوص جوان ها را به سمت مسجد بکشانند.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha