شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هنر هفتم - سینما

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون تصریح کرد: متاسفانه سینمای ایران از حیث پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان های آن یک سینمای بسیار نحیف و ضعیف است و گویا این مساله در آن به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: سینمای ایران از حیث توجه به مباحث انقلاب و وقایع و آرمان های آن ، گرچه در دهه 60 آثاری داشت، اما در ادامه نسبت به این مقوله بی توجه و کم توجه بوده است.

وی افزود: ما در سال های اول انقلاب و دهه 60 فیلم هایی داریم که اشاراتی به مسایل انقلاب دارد و این مساله را مورد توجه قرار می دهد اما پس از آن به طور کلی انقلاب اسلامی فراموش شد و صرفاً با توجه به بحث جشنواره فیلم فجر سهم اندکی به سینمای دفاع مقدس اختصاص داده شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که در کشورهای بزرگی که حتی مثل ما اتفاق بزرگی در آن جا همچون انقلاب اسلامی رخ نداده، ما شاهد هستیم که آن ها نسبت به شخصیت ها و وقایع تاریخی خود به خوبی ادای دِین کرده اند که به عنوان مثال می توان به ساخت فیلمی درباره آبراهام لینکلن از سوی یکی از مطرح ترین کارگردانان هالیوود اشاره کرد.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب انسانی است  که جذابیت های زیادی برای ساخت فیلم و روایت داستان دارد به ویژه با عنایت به این که بر بنیان ارزش های الهی و انسانی استوار است و از این حیث ظرفیت بالایی برای دراماتیزه کردن قصه ها و داستان های آن وجود دارد.

این مستندساز حوزوی افزود: همچنین در انقلاب اسلامی ما یک تاریخ و پیشینه بسیار بزرگی از مشروطه و جریان ملی شدن صنعت نفت داریم که این هم باید مورد توجه نویسندگان و فیلمنامه نویسان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال یکی از آسیب ها و نقاط ضعف جدی سینمای ایران، پرداختن به سوژه های تکراری و غیر جذاب است که این مساله خود نشانه فقر فیلمنامه ای ماست ، به طوری که نمی تواند وقایع جالبی را ترسیم کند که مردم را به سمت سینما بکشاند.

حجت الاسلام آتش زر گفت: از دیگر سو متاسفانه در بخشی از سینماگران ما آن چنان اعتقاد و باوری به انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن وجود ندارد به طوری که گاه از سوی عده ای صحبت هایی مطرح می شود مبنی بر این که اساساً باید عنوان جشنواره فیلم فجر نیز عوض شود تا دیگر عنوان انقلابی هم نداشته باشد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha