شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه هم افزایی بوشهر

حوزه / کارگاه یک روزه آموزشی استانداردهای کتابداری و فهرست نویسی و آموزش نرم افزار مدیریت کتابخانه ای فراکاوش، ویژه معاونان پژوهش و کتابداران مدارس علمیه استان بوشهر در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام حسین فقیه در حاشیه برگزاری این کارگاه هدف از برگزاری آن را ارتقاء دانش کتابداری، آشنایی با مفاهیم فهرست نویسی و رده بندی و آموزش  نرم افزار مدیریت کتابخانه فراکاوش عنوان کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان بوشهر افزود: در راستای سازماندهی هرچه بهتر کتابخانه های مدارس علمیه استان این کارگاه برگزار شده است و تعداد 20 نفر از معاونان پژوهش و کتابداران مدارس علمیه استان در آن حضور دارند.

کارشناس معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم هم در ادامه این کارگاه هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی با استانداردهای رایج در نگه داری کتابخانه، آشنایی با فهرست نویسی و رده بندی و معرفی نرم افزار کاوش عنوان کرد.

آل ایوب همچنین استانداردهای رسالت و خط مشی، بودجه ای، تجهیزات، مجموعه سازی، نیروهای انسانی، خدمات و فعالیت ها را از جمله استانداردهای وضع شده برای کتابخانه دانست و گفت: اگر بخواهیم به مرزهای دانش برسیم باید به امر کتابخوانی اهمیت ویژه ای داده شود.

وی استاندارد فضا برای کتابخانه را 120 متر مربع عنوان کرد و افزود: کتابخانه باید در همکف مرکز مدیریتی یک مدرسه باشد و با ازای هر صندلی 2.5 متر فضا و به ازای 1000 عنوان کتاب مخزن 4.5 متر فضا وجود داشته باشد همچنین حداقل روشنایی بایستی 500 لوکس در سالن مطالعه است.

آل ایوب، رطوبت، دما، نور و تهویه را از جمله موارد استانداردهای انجمن بین المللی کتابداران در بخش مخزن کتابخانه دانست که بایستی رعایت شود.

کارشناس معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم همچنین به اجزای فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha