پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انقلاب و مهدویت

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رابطه انقلاب و مهدویت یک رابطه دوسویه می باشد، گفت: اگر در یک منطقه خاص و جغرافیای دیگر انقلابی صورت گرفت باید ریشه های آن را در باورهای دینی و اعتقادات آنان به موعود گرایی و مباحث معنوی جستجو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید امیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در زمینه سازی ظهور، اظهارداشت: اعتقاد به ظهور باعث شکل‌گیری، پیشرفت و ترقی انقلاب اسلامی شد، بنابراین همین انقلاب نیز می تواند زمینه ساز ظهور باشد.

*رابطه انقلاب و مهدویت یک رابطه دوسویه است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رابطه انقلاب و مهدویت یک رابطه دوسویه می باشد، گفت: اگر در یک منطقه خاص و جغرافیای دیگر انقلابی صورت گرفت باید ریشه های آن را در باورهای دینی و اعتقادات آنان به موعود گرایی و مباحث معنوی جستجو کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی تولد دوباره ای بود برای یک ملت با پیشنه ای کهن و تاریخی بسیار بلند که امام راحل (ره) بارها فرموده بودند؛ انقلاب ما نقطه شروع انقلاب بزرگ و جهانی مهدوی است و خداوند متعال بر همه ما جهانیان منّـت می‌گذارد تا ظهور و فرج منجی عالم بشریت رقم بخورد.

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت بیان داشت: از فرمایشات حضرت امام نوعی زمینه سازی برای ظهور مطرح می شود و تایید آن را می توان در برخی از روایات که به صورت عام مطرح شده یافت، بطوریکه امام محمد باقر(ع) می فرمایند؛ كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوا فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَأَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ(امام باقر خطاب به ابوخالد کابلی): من به قومی، مى‏‌نگرم که از طرف مشرق زمین به پا مى‏‌خیزند. آنان به دنبال طلب حق و ایجاد حکومت الهى تلاش مى‌‏کنند. بارها از متولیان، اجراء حق را خواستار مى‏‌شوند، امّا با بى‏‌اعتنایى مواجه مى‏‌شوند. وقتى که وضع را چنین ببینند، اسلحه های خود را به دوش مى‌‏نهند و با اقتدار و قاطعیت تمام در انجام خواسته‏‌شان اصرار مى‌‏ورزند تا این که سردمداران حکومت نمى‌‏پذیرند و آن حق طلبانِ ثابت قدم، ناگزیر به قیام و انقلاب مى‏‌گردند و کسى نمى‏‌تواند جلوگیرشان شود. این حق‏جویان وقتى که حکومت را به دست گرفتند، آن را به غیر از صاحب الامر علیه‌السلام به کس دیگرى نمى‏‌سپارند. کشته‌‏هاى اینها همه از شهیدان راه حق محسوب مى‏‌شوند.

*قیام امام خمینی(ره) بستر ساز حکومت منجی عالم بشریت

حجت الاسلام و المسلمین امیدیان افزود: در این روایت و سایر روایاتی که نقل شده است به بستر سازی و زمینه سازی برای ظهور اشاره شده است که انقلاب اسلامی و شکل گیری انقلاب مصداق همین روایات می باشد بطوریکه امام صادق(ع) می فرمایند؛ «بلاها از قم و اهل آن دور شده است، بزودي زماني خواهد رسيد، که قم و اهل آن حجت بر مردم خواهند بود و اين در زمان غيبت قائم ما و ظهور وي مي باشد، اگر چنين نباشد زمين اهل خودش را فرو مي برد، فرشته هاي الهي بلاها را از اين شهر و اهل آن دفع مي کنند، هر ستمگري که در حق آنان اراده بد داشته باشد، خداوند در هم کوبنده ستم پيشگان، او را درهم مي شکند و يا به گرفتاري و مصيبت و يا دشمني، مبتلا مي گرداند، خداوند سبحان، قم و اهلش را در زمان فرمانروائي ستمگران از ياد آنان مي برد آنگونه که ظالمان ياد خدا را فراموش کردند.»

*انقلاب اسلامی به واژه انتظار روح دمید

حجت الاسلام والمسلمین امیدیان در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم انتظار، وظیفه منتظران و چگونگی زمینه سازی ظهور اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی به واژه انتظار روح بخشید و باعث شد برداشت های غلطی همچون؛ ایستایی، رکود، سازش، انزوا و بی تفاوتی جای خود را به بالندگی، مجاهدت، مبارزه و حرکت به سوی موقعیت مطلوب و آرمانی بدهد.حجت الاسلام و المسلمین سعید امیدیان

*عده ای مفاهیم روایات فلسفه ظهور را کج فهمیدند

این کارشناس عرصه مهدویت ادامه داد: در جریان مبارزات انقلابیون، بودند افرادی که اعتقاد شدیدی به حضرت ولی عصر(عج) و موعود آخرالزمان(عج) داشتند، اما یک برداشت نا صحیح و غلط از انتظار در مفهوم احادیثی همچون « الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » ، نتیجه گرفتند وجود ستم و فساد و حکومتهای خود کامه در جهان، پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) مقدمه ظهور و فرج آن حضرت است و ما نباید با مقدمه ظهور آن حضرت مبارزه کنیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: این افراد با نگاهی که ذکر شد ظهور حضرت را مستلزم انتشار و ترویج فساد دانستند لذا منزوی شدند، در برابر طاغوت ایستادگی نکردند و در مبارزات بی تفاوت بودند و وارد عرصه کارزار با طاغوت نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین امیدیان اظهارداشت: این انقلاب زمانی می تواند بسترسازی را ایجاد و زمینه ظهور حضرت را فراهم کند که فرهنگ انتظار و فلسفه ظهور را نهادینه سازد، وقتی این فرهنگ غالب و رایج شد، جنب و جوشی برای تعالی و رشد به دنبال می آورد و با توجه به اینکه رویکرد حضرت، یک رویکرد فراقومی، فراملی و بین المللی است، می توان آن را به مدل حکومتی برای جامعه معاصر ارائه کرد، اگر توانستیم و اینگونه شد، در واقع زمینه سازی ایجاد می شود و فرهنگ مهدوی که همان فرهنگ علوی و محمدی است و همه فضائل در آن آمده، تحقق پیدا خواهد کرد، در این فرهنگ همه فضایل جایگاه خاص خود را دارد. بنابراین فلسفه انتظار و ظهور باعث بارور شدن جامعه به سوی خوبی‌ها است.

*وظایف کارگزاران برای زمینه سازی ظهور

عضو شورای حوزه علمیه لرستان در بخش دیگری از سخنانش به گذشت بیش از 3 دهه از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امید و انتظار در این سی و هشت سال، انقلاب اسلامی را در فراز و نشیب ها و شرایط بحرانی مقاطع سخت همراهی کرد و البته در طول این ایام، فعالیت هایی پیرامون مباحث مهدویت و فلسفه انتظار صورت گرفت، ولی به این معنا نبود که کار تمام شده است، بلکه در این مساله احساس می کنیم در عرصه‌های مختلفی می توان با یک استراتژی قابل قبول در حوزه ها و سطوح مختلف زمینه سازی ظهور را بیش از گذشته فراهم نمود و مقدمات ظهور حضرت را فراهم ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین امیدیان افزود: بخشی از این فعالیت ها ناظر به کارگزاران، برخی ناظر بر حاکمیت، برخی معطوف به سیستم حکومتی ما و مسئولین است که هر یک وظایفی برعهده دارند، همانطور که گفته شد موعود بر اساس باورهای ماشیعیان به عنوان یگانه منجی عالم بشریت است، برخلاف موعود ادیان و ملل دیگر که با کارکردهای محدود به یک قوم و منطقه جغرافیایی خاص می باشد، موعود از نگاه اسلام و تشیع نجات بخش و نجات گر همه انسانها است و مامور است عدالت را در پهنه گیتی فراهم کند، بنابراین نظام جمهوری اسلامی و کارگزاران باید ضمن اینکه فرهنگ مهدوی را در بخش ها و بدنه جامعه ترویج و ایجاد کنند، این مباحث را توسعه بدهند و هر یک کاری فراتر از آن انجام دهند.

* دو عنصر ضروری بسترساز ظهور

حجت الاسلام والمسلمین امیدیان با بیان اینکه فراهم آوردن چنین بستری توسط کارگزاران نیازمند دو اقدام است، اظهارداشت: «ایجاد یک تحول جهانی» و « حفظ و تداوم انقلاب اسلامی » دو ضرورت لازم برای بستر سازی ظهور است.

وی ادامه داد: مهدویت، بحثی است که در ادیان الهی و غیرالهی و درملل دیگر مطرح است، باید این تحول اختصاص به یک نقطه و جغرافیای خاص نباشد، تحول باید در عرصه بین المللی ایجاد شود، اگر جهان و ملل به این نقطه رسیدند و عطش و تشنگی ایجاد شد و خوب به دنبال آن آمدند زمینه سازی برای ظهور موعود بیشتر خواهد بود، لذا کارگزاران و حاکمیت بر اساس وظایفی که دارند باید تحولی را در یک مقیاس جهانی ایجاد کنند تا دیگران نیز با امام خوبی ها بیشتر آشنا شوند و خواستار ظهورش گردند.

*از اهداف و آرمان های انقلاب فاصله گرفته ایم

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حفظ و تداوم انقلاب اسلامی به عنوان دومین عنصر اساسی بسترساز ظهور باید مورد توجه قرار بگیرد، همانگونه که در روایات اشاره شد، این انقلاب با ویژگی هایی که ترسیم شد، حداقل برداشتی که از آن می شود این است می تواند زمینه ساز ظهور باشد. بنابراین حفظ و تداوم انقلاب همت و تلاش مضاعف می خواهد.

وی خاطرنشان کرد: این که در یک مقطع تاریخی همچون 22 بهمن 57 انقلابی صورت گرفت، مساله ای حائز اهمیت است، ولی از آن مهمتر حفظ و تداوم آن می باشد، یعنی باید آن اهداف، شعارها، آرمان هایی که امام امت و مجاهدین انقلاب مطرح کردند در این پیچ و خم های تاریخی و گرفتاری هایی روزگار فراموش نشود، گرچه متاسفانه طی سالهای اخیر و بعد از نقلاب مشاهده شده برخی از مسئولین از این آرمان ها و اهداف فاصله گرفته اند.

*انقلاب در پناه حفظ  باورها و آرمان ها، خواهد ماند

حجت الاسلام و المسلمین امیدیان گفت: باید آن باورها را حفظ کرد و در پناه آن باورها و اهداف است که انقلاب می ماند و الا اگر انقلاب، اهداف و آرمان های خود که همان روحیه استکبار ستیزی و دفاع از مستضعفین است را فراموش کرد و اشرافی گری جایگزین و معیار زندگی شد، بدانیم از انقلاب فاصله گرفته ایم و به مرور خاصیت خودش را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: امروز «جمهوریت» و « اسلامیت» را به عنوان همان معیارهایی که امام و رهبری بارها و بارها مورد تاکید قرارداده اند را باید حفظ کنیم که این مهم وظیفه کارگزاران و جامعه دینی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام نگاه جدیدوتحلیل خوبی داشتند