جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ـ آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وهابیون بیشتر از دیگران به شیعه ستیزی پرداخته اند، گفتند: وهابیون کمترین خدمت را هم به علوم اسلامی نکرده اند و فقط کار آنها تخریب علوم و مراکز علمی بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشتند: تشکیل این جلسه به عنوان مقدمه اعلام برنامه کنگره بین المللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی است که در اردیبهشت ماه سال 1397 برگزار خواهد شد.

معظم له تصریح کردند: برنامه بسیار سنگین و دامنه دار است و چاره ای جز این نبود که از زمان طولانی تری استفاده کنیم.

ایشان، هدف از برگزاری این مراسم را نشان دادن نقشه راه عنوان کردند و افزودند: پژوهشگرانی که قصد همراهی با این کنگره را دارند، بر اساس این نقشه راه، حرکت نمایند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه محبّان شیعه سه گروه هستند، اظهار داشتند: حضرت می فرماید جمعیتی آشکارا دم از محبت ما می زنند اما در باطن خبری نیست؛ بعضی در باطن با ما هستند اما در ظاهر نیستند؛ گروم سوم کسانی هستند که در باطن و ظاهر با ما هستند و از چشمه زلال ولایت سیراب شده اند؛ آنها دانشمند و عالم هستند و کتاب الله را فصل الخطاب می دانند و از اسبابی که در عالم هستی و علم است، آگاه می باشند.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نشانه های گروه سوم، گفتند: نشانه شیعه مطابق این برنامه ای که امام صادق(ع) فرمود همان مغز علمی و برنامه های علمی است. 

ایشان با اشاره به اینکه حضور ما در این میدان الهام گرفته از کلام امام صادق(ع) است، افزودند: امروز از سوی دشمنان خارجی اعم از آنان که نام اسلام بر خود نهاده اند و غیرمسلمانان، شیعه ستیزی گسترش یافته است و بر انکار تمام حقی که شیعه در پیشرفت اسلام در جهان داشته است، اصرار دارند.

معظم له تصریح کردند: آنها می خواهند برای شیعه هیچ حقی قائل نشوند در حالی که پیروان مکتب اهلبیت(ع) نقش بسیار مهمی در پیدایش و گسترش علوم اسلامی دارند و گوی سبقت را از همه برده اند؛ اما این حقیقت در زوایای تاریخ به دلیل تعصبات، عدم توجه و کوتاهی خود ما مسکوت مانده است.

ایشان تصریح کردند: علما دست در دست هم دهند و این واقعیت را روشن سازیم که امامان شیعه از یک سو و عالمان شیعه از سوی دیگر از پیشگامان و مبتکران علوم اسلامی بودند و اگر زحمات آنها نبود، امروز اسلام وضع دیگری به خود می گرفت.

این مرجع تقلید افزودند: در این زمینه کتاب هایی نظیر تاسیس الشیعه، الذریعه و اعیان الشیعه تدوین شده که دبیرخانه این همایش این آثار را تکمیل و به صورت گسترده تر منتشر خواهد کرد؛ البته همه این آثار خوب است و نویسندگان آن، خدمت کردند؛ اما کارها بیشتر فردی و محدود بوده و باید کار جمعی و گسترده انجام داد تا حق مطلب ادا شود.  

این مفسر قرآن کریم افزودند: از همه اندیشمندان شیعه، حق جویان اهل سنت و مستشرقانی که افکار باز و روشنی در این زمینه دارند، دعوت می کنیم تا بتوانیم خدمات ارزنده امامان بزرگوار و عالمان برجسته شیعه را روشن سازیم و ضمن برگزاری یک کنگره عظیم، موسوعه ای که حداقل به 30 جلد می رسد تقدیم جهان اسلام کنیم تا معلوم شود شیعه ستیزی تا چه اندازه دور از منطق و حقیقت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وهابیون بیشتر از دیگران به شیعه ستیزی پرداخته اند، گفتند: وهابیون کمترین خدمت را هم به علوم اسلامی نکرده اند؛ بلکه کار آنها تخریب علوم و مراکز علمی بوده است؛ اینها نسبت به ما ایراد می گیرند شما چه مسلمانانی هستید در حالی که ما می گوییم شما تاکنون چه کرده اید؟؛ امامان شیعه و علمای شیعه خدمت بزرگی به تمدن اسلامی و پیشرفت علوم کرده اند.  

ایشان با اشاره به نقشه راه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی،  تصریح کردند: ما از صاحب نظران، فضلای حوزه و مراکز علمی دعوت کردیم تا در این بحث مهم شرکت کنند و حق مطلب را ادا نمایند و به جهانیان ثابت کنند امامان شیعه و علمای بزرگ این مکتب بیشترین خدمت را به علوم اسلامی کرده اند؛ اکنون میدان برای همه صاحب نظران و مراکز علمی تحقیقاتی گشوده است و امیدواریم آثار آن به صورت یک دایره المعارف بزرگ و فاخر در تاریخ اسلام باقی بماند.

معظم له با اشاره به تشکیل گروه های علمی و دبیرخانه این کنگره، افزودند: گروه های قرآن، حدیث، فقه و اصول، کلام، علوم ادبی، علوم عقلی، اخلاق تربیت و عرفان، تاریخ و جغرافیا، علوم طبیعی و علوم انسانی دیگر در دبیرخانه کنگره تشکیل شده اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از گروه ها به بررسی نقش شیعه در پیدایش تمدن اسلامی می پردازد، گفتند: همچنین کمیته ای نیز مخصوص بانوان فاضل تشکیل شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه این کنگره دارای شورای سیاستگذاری متشکل از 25 تن از شخصیت های حوزوی و غیرحضوری است، گفتند: تاکنون یک جلسه از شورای سیاستگذاری تشکیل شده است و تقریبا هر ماه یک جلسه برگزار خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه گروه های علمی تاکنون 80 جلسه تشکیل داده اند، افزودند: دبیرخانه، روابط عمومی و دبیر کنگره بیش از 130 جلسه تشکیل داده و برنامه ها را بررسی کرده اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قلمروی کنگره تنها کشور ما نیست، افزودند: نقش شیعه در علوم اسلامی در مناطق دیگر نظیر شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند، شامات، عراق، مصر، آفریقا و کشورهای دیگر بررسی می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مقالات کنگره، بخشی به صورت خاص به شصیت های مختلف علمی پیشنهاد شده است، گفتند: همچنین بخش دیگر به صورت داوطلبانه و در قالب فراخوان عمومی صورت می گیرد.

ایشان افزودند: مقالات به طور دقیق بررسی و بهترین مقالات در موسوعه چاپ می شود و جوایز ارزنده ای به مقالات برتر تعلق خواهد گرفت.

معظم له در ادامه افزودند: برای سهولت کار شرکت کنندگان، دو جلد کتاب به نام منبع شناسی در اختیار محققان و نویسندگان مقالات قرار می گیرد. 

این مرجع تقلید تصریح کردند: همچنین برنامه ای به عنوان شیوه نامه نگارش مقالات تدوین شده است و تقدیم محققان می شود تا مقالات آنها در مسیر صحیح علمی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مقالات باید در یک موضوع علمی باشد تا کتاب منسجم تدوین شود، گفتند: مقاله ها باید دارای نوآوری باشد و تولید علم صورت گیرد.  

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: در نگارش مقالات از ادبیات خوب و مودبانه استفاده شود و هیچ اهانتی به مذاهب و گروه های دیگر صورت نگیرد و جنبه های مثبت بیان شود و لازم نیست نسبت به دیگران تحقیری صورت گیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha