پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شریف لکزایی

حوزه/ این استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: از نظر امام موسی صدر، تحقق تمدن، مستلزم استقرار اجتماعی است که ایشان در لبنان بر این امر تلاش داشتند و این کشور به جهت تنوع قومی و مذهبی در فضایی قرار داشت که امام موسی صدر به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرده و تجربه ماندگاری به دنیای اسلام عرضه نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر شریف لک زایی در همایش گفتگو و تمدن در اندیشه شهید صدر، اظهار داشت: از نظر امام موسی صدر، تحقق تمدن، مستلزم استقرار اجتماعی است که ایشان در لبنان بر این امر تلاش داشتند و این کشور به جهت تنوع قومی و مذهبی در فضایی قرار داشت که امام موسی صدر به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرده و تجربه ماندگاری به دنیای اسلام عرضه نمودند.

وی با اشاره به نقدهای امام موسی صدر بر تمدن غربی، افزود: نقد غرب در اندیشه صدر، با پرسش هایی همراه است که اهم آنها عبارتند از؛ آیا تمدن جدید غرب توانسته است سعادت را برای همه انسان­ها محقق کند؟ گذشته از این، آیا حتی تمدن غرب در پاره­ ای از زمینه­ ها سعادت انسان را تأمین کرده است؟ و آیا با پیشرفت تمدن غرب در عرصه مادی، انسانیت هم پیش رفته و رشد یافته است؟

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: امام موسی صدر، از تمدنی سخن می گوید و دفاع می کند که توحید و خداباوری و ایمان در صدر باورهای انسان حضور دارد و انسان در پرتو ایمان و دین زیست می کند.

وی بیان داشت: مطالعه در تمدن اسلامی نشان می دهد این تمدن سراپا انسانیت، علم، کمال، هنر، ادب و همراه با اخلاق و تقواست؛ بنابراین نشانه های یک تمدن پاک و صالح را می توان در آن مشاهده و برای آینده، انگیزه و اندوخته ای فراهم کرد.

دکتر لک زایی گفت: امام موسی صدر به ظرفیت دین در تمدن‌سازی باور عمیقی داشت؛ به عبارت دیگر از نظر صدر، «انسان عامل تمدن‌ساز ودین روح تمدن» است، دین اسلام واجد ظرفیت برای تأسیس و احیای تمدن نوین اسلامی است.

وی افزود: اسلام آیین زندگی است و نگاه آموزه های دینی، یک نگاه جامع و ترکیبی به نیازهای انسان است که همزمان به نیازهای مادی و معنوی انسان توجه دارد، در واقع ما همزمان هم به فلسفه توجه می کنیم هم به اخلاق و هم به فقه، از نظر امام موسی صدر نقش دین بسیار گسترده دیده می شود و از نظر ایشان دین یعنی تلاش برای از نو ساختن انسان، تربیت انسان و ساختن انسان با بهره گیری از اراده خود او و قدرت و توان انتخاب گری او می­تواند نقطه آغاز حرکت به سمت تمدن باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha