شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام  کلباسی

حوزه/ رئیس مراکز تخصصی حوزه های علمیه گفت: کسی نمی رود خاک را جعل کند؛ فقط طلاست که ارزش جعل کردن دارد و موضوع مهدویت در این مثال دقیقا اینگونه است؛ امروزه جوانان ما به شدت نیازمند انرژی مکتبی برای اهداف بزرگ و مشخص هستند که تمام این ها در این مهدویت انقلابی قابل فهم و لمس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی عصر امروز در همایش دو روزه معاونین آموزشی و فرهنگی کانون های فرهنگی مساجد و بنیاد مهدی موعود(عج) در قم اظهار داشت: مهدویت در بعد اجتماعی و تاریخ سازی، موضوعی است که بعد از اصل اسلام بی بدیل است؛ به عنوان مثال عباسیان از سفاح گرفته تا آخر تحت عنوان مقدس مهدویت حرکت نموده و پنج قرن بر مردم حکومت کردند؛ زیرا مهدویت در بعد اجتماعی نیز بسیار بی بدلیل است و یا حرکت فاطمیون در تاریخ که بر اساس اندیشه مهدویت بوده است و یا تشکیل موحدین در اندلس که تماما بر اساس مهدویت بود.

وی تاکید کرد: مثال بارز این موضوع در ایران، حکومت صفویه می باشد که بر اساس مهدویت بوده که شاه اسماعیل صفوی در آن مدعی بود که از جانب حضرت مهدی(عج) ماموریت دارد و باعث تشکیل فرقه ای به اصطلاح نواب بود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: به عبارت دیگر قدرت عظیم صفویه در قرن نهم و دهم بر اساس آرمان مهدویت تشکیل شد و بین عموم مردم پا گرفت؛ نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت تا انقلاب اسلامی همه و همه در خصوص نیابت امام زمان(عج) است.

وی تصریح کرد: موضوع مهدویت در همه اعصار مهم و بسیار حساس و البته آسیب خیز بوده است؛ فرقه هایی نیز در همین باب ایجاد شده و مدعیان دروغین ظهور کرده اند مانند فرقه یمانی و سایر فرق انحرافی که متاسفانه تا بدین روز به فعالیت خود ادامه داده و حتی مبلغ و سفیر ناشناس در بین مردم دارند.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ابراز داشت: کسی نمی رود خاک را جعل کند؛ فقط طلاست که ارزش جعل کردن دارد و موضوع مهدویت در این مثال دقیقا اینگونه است؛ امروزه جوانان ما به شدت نیازمند انرژی مکتبی برای اهداف بزرگ و مشخص هستند که تمام این ها در این مهدویت انقلابی قابل فهم و لمس است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم می‌فرماید فقط عباد صالح، منصور هستند و مجدد تاکید می‌کند که حتما شک نکنید، اظهار داشت: حقیقتا که مهدویت بعد از سه رکن اصلی " توحید، نبوت و معاد " کارسازترین و روح انگیزترین موضوع در موضوعات اساسی دین مبین اسلام است.

وی تصریح کرد: هر موضوع و فصلی که انسان می‌خواهد در آن موضوع به صورت جدی تلاش کند باید اهمیت و جایگاه آن را بداند؛ زیرا اگر ارزش و نقش آن را نداند، نه تنها نمی تواند درست استفاده کند؛  بلکه خرابی و خسارت هم به بار می‌آورد.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی افزود: قرآن مجید 6236 آیه داشته که از این تعداد در حدود یک هزار آیه مرتبط با مهدویت است و از طرف دیگر احادیث معتبر شیعه و اهل سنت است که به شکل‌های مختلف سبب تفسیر مهدویت و جهان بینی آینده می‌باشد.

وی در ادامه به بیان تعدادی از آیات قرآن کریم که به صورت مستقیم از مهدویت و  ظهور منجی جهان بشریت حکایت می‌کند پرداخت و اذعان داشت: خداوند در سوره صافات، آیه 171 با تاکید فراوان در خصوص آینده تاریخ، آینده مهدویت و آینده انسانیت می‌فرماید " وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ ".

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی تاکید کرد: در حقیقت این آیه می‌خواهد بگوید مسئله مهدویت یک مسئله باسابقه و بسیار اساسی است که نشأت گرفته از یک قانون و قاعده اصلی است و آن این که این موضوع به همه عباد مرسل ابلاغ شده است و در ادامه تاکید می‌کند این ها(عباد صالح) منصور هستند و مجدد می‌گوید حتما این ها منصور هستند.

وی اظهار داشت: بحث آینده انسانیت، فرجام تاریخ بشریت و این موضوع که چه کسانی و جه نقش هایی داراری ارزش و اهمیت هستند مسئله دیروز و امروز نیست، از قرن اول مورد توجه و اهمیت است.

مسئول امور مراكز تخصصی حوزه‌های علمیه گفت: بیش از هزار حدیث غیر مکرر(تکرار نشدنی) در باب مهدویت موجود است که در معجم امام مهدی(عج) جمع شده است و در حقیقت می‌توان ادعا داشت که کمتر موضوعی است که ما این همه حدیث در خصوص اهمیت آن در دست داشته باشیم.

رئیس مراکز تخصصی حوزه های علمیه گفت: از صدر اسلام یعنی از قرن اول تاکنون مؤلفین صدها و هزاران تالیف پیرامون مهدویت داشته اند، حتی قبل از تولد حضرت مهدی(عج) در فقه اهل سنت نیز در این خصوص کتاب ها نوشته شده است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha