سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ نماینده مردم استان البرز در خبرگان رهبری گفت: نعمت ولایت موجب به دست آمدن معرفت الهی می شود، کسانی که خواستار رسیدن به وادی معرفت هستند باید ابتدا به دایره ولایت وارد شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری امشب در هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت (ره) در مدرسه علمیه حقانی اظهارداشت: انبیای اولوالعزم منعم به نعمت ولایت شده و اثر آن نیز محبوبیت و رسیدن به مقام معرفت الهی است؛ بنابراین تنها کسانی که وارد این مسیر شده‌اند، معصومین (ع) هستند و دیگران در ذیل ولایت آن‌ها خواهند بود و باید زیر سایه ولایت آنان قرار گیرند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه انسان‌ها می‌توانند به مراتب بالایی دست یابند گفت: صفات معصومین (ع) در برخی از افراد به صورت کامل بروز می‌کند و آن‌ها مؤمنان کامل و حاملان ولایت هستند.

این استاد حوزه افزود: چنین انسان‌هایی حامل علم امام هستند اما باید ابتدا به حقیقت بندگی دست یابند.

وی با اشاره به دستیابی برخی از انسان‌ها به مقامات بالای بشری افزود: در بیان شخصیت آیت‌الله بهجت هر چه گفته شود کم است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: این مرجع تقلید شیعه دارای کرامات بسیاری بود؛ ضمن اینکه آیت‌الله بهجت مراقبت فراوانی بر اعمال خویش داشت به طوری که حتی در موارد شبهه‌ناک نیز نامی از اشخاص نمی‌برد تا غیبت آن‌ها صورت نگیرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به شیوه سخن گفتن و تدریس آیت‌الله بهجت گفت: وی دارای کرامات ظاهری و باطنی بود که بسیاری از آن‌ها بر ما روشن نبوده و درک نمی‌شود.

وی آیت‌الله بهجت را از جمله افرادی دانست که در وادی ولایت امیرالمؤمنین (ع) گام نهاده‌اند و اظهار کرد: از جمله امتیازات وی، جامعیت شخصیت علمی و فقهی بود و اکنون شاگردان او باید در زمینه نشر این وجهه علمی اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: کرامت واقعی، همین وجوه ظاهری و باطنی شخصیت آیت‌الله بهجت است که شامل جاذبه وجودی وی و تأثیرگذاری یاد او در توجه به پروردگار می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر درس‌آموزی از شخصیت‌هایی چون آیت‌الله بهجت گفت: اساتید و فضلای حوزوی باید توجه کنند که پایداری در مسیر و ثبات قدم از دیگر ویژگی‌های این مرجع تقلید بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهجت تاکید فراوانی بر ادامه تدریس و تحقیق در حوزه علمیه داشت افزود: به عقیده وی، بزرگان حوزوی، عبادت و اشتغالات علمی را در کنار یکدیگر ادامه می‌دادند و در هر دو جنبه پیشرفت می‌کردند بنابراین تأسی به این شیوه در میان طلاب و فضلای امروز نیز ضرورت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان داشت: توسل به اهل‌بیت (ع) و دعا به درگاه الهی، سیره آیت‌الله بهجت بود و این مرجع تقلید بیش از آنچه که با گفتار، دیگران را به تقوای الهی دعوت کند، عامل به سخنان خود بود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از جمله امتیازات آیت‌الله بهجت، جامعیت شخصیت علمی و فقهی وی بود و اکنون شاگردان او باید در زمینه نشر این وجهه علمی اقدام کنند.

وی افزود: رسیدن به مقام اخلاص و سیر در مراتب تقوا از جمله مسائلی بوده است که انبیای الهی انسان‌ها را به سمت آن دعوت کرده‌اند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به عوامل رسیدن انسان به قرب الهی افزود: دستوراتی که پیامبران و امامان معصوم (ع) به بشریت عرضه کرده‌اند موجب تحقق این امر می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: تنها عاملی که انسان را به خداوند نزدیک می‌کند، شعاع محبت الهی است و راهی برای تقرب وجود ندارد جز اینکه اعمال محبوب پروردگار را انجام دهیم.

وی محبوب‌ترین اعمال را واجبات دانست و خاطر نشان کرد: چنانچه بنده‌ای بتواند این مسیر را طی کند، وارد گام بعدی قرب الهی می‌شود که شامل نوافل و اعمال مستحب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه شکر نعمت‌های خداوند از طریق به‌کارگیری نعمت‌ها در راستای قرب الهی امکان‌پذیر است گفت: عبادت شاکرین به معنای عبادت محبان بوده و مقام شکر نیز به مقام عبودیتی گفته می‌شود که از روی محبت به پروردگار حاصل شده باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مهم‌ترین فریضه واجب ایمان به خداوند و ولایت است و پس از اینکه انسان تمام قوای خود را صرف امور واجب و مستحب کرد، به مقام محبوبیت در نزد خداوند می‌رسد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha