جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مجید ظهیری

حوزه/ مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی، ارتقاء و توسعه علوم عقلی را از مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه خواند و گفت: هر نظامی برای ایجاد پشتوانه نظری در نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود نیازمند فلسفه و علوم عقلی است.

دكتر سید مجید ظهیری، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفت و گو با خبرگزاري «حوزه» در مشهد، با اشاره به فعالیت دو شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در شهرهای قم و مشهد گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی قم، به دستور رهبر معظم انقلاب و زیر نظر بزرگانی چون آیات عظام جوادی آملی، سبحانی و آیت الله مصباح یزدی تشکیل شد و استاد فیاضی نیز ریاست هیئت مدیره مجمع را بر عهده دارد و مدیریت شعبه شهر مقدس مشهد نیز زیر نظر دکتر سید عباس صالحی فعالیت می کند و گروه های فلسفه اسلامی، کلام، فلسفه های علوم انسانی، منطق و معرفت شناسی و عرفان اسلامی پنج گروه فعال این مرکز تخصصی دینی هستند.

اجرای 150 برنامه در حوزه علوم عقلی

وي افزود: سه سال از تأسیس شعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی گذشته است و این مرکز در حال حاضر برنامه های متنوعی را برای فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در زمینه های مختلف علوم عقلی برگزار كرده؛ در دو سال گذشته بالغ بر 150 برنامه مختلف، در قالب کارگاه های آموزشی، نشست های علمی عمومی و تخصصی و همایش برگزار شده است.

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با بيان اينكه اين مجمع، همایش های علمی فاخری را در جهت بزرگداشت حکمای خراسان و گرد آمدن و ایجاد ارتباط میان اساتید حاضر علوم عقلی و فلسفی برگزار کرده است، عنوان کرد: همچنین نوآوری های فلسفی و کلامی اساتید برجسته، در چندین همایش مورد نقد و بررسی قرار داده شد، نشست هایی چهارشنبه هر هفته به طور مستمر برگزار می شود و معتقدیم که این نشست ها، نقش مهمی در ایجاد علاقه و انگیزه میان طلاب و دانشجویان جوان دارد.

مدیر گروه منطق و معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد افزود: کارگاه های آموزشی در حوزه منطق، روش شناسی، منطق پژوهش، معرفت شناسی، فلسفه های علوم انسانی، عرفان اسلامی و موضوعات مختلف کلامی، از دیگر فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در این مدت بوده است.

شرایط پذیرش عضو پیوسته در مجمع عالی حکمت

ظهيري درباره شرایط عضویت در مجمع گفت: با توجه به اساسنامه مجمع، شرایط خاصی برای پذیرش عضو به صورت پیوسته داریم؛ در واقع افرادی به صورت عضو دائمی پذيرفته می شوند که در زمینه علوم عقلی استاد و یا مشغول تحصیل در سطوح عالی تحصیلی باشند.

مدیر گروه منطق و معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد يادآور شد: برای جذب مخاطب بیشتر، برگزاری برنامه ها و نشست های عمومی مختلف، به وسیله تبلیغات برای مدارس علمیه، مجامع دانشگاهی و مراکز و نهادهای مرتبط با علوم عقلی اطلاع رسانی شده و خوشبختانه روز به روز بر مخاطبین برنامه های مجمع افزوده می شود.

وي با بيان اينكه در تمامی برنامه ها، فرم های نظرسنجی و نیازسنجی در اختیار مخاطبین قرار داده می شود، افزود: نظرات آنها نسبت به محتوا، اصل برنامه و شیوه اجرا و هم چنین نیازهای روز علاقه مندان و محصلین علوم عقلی دریافت می شود تا برنامه هایی متناسب با نیازهای مخاطبین ارائه  گردد.

ارتقاء و توسعه علوم عقلی؛ مطالبه رهبری از حوزه خراسان

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب، چهار مطالبه جدی از مدیریت و شورای عالی حوزه علمیه خراسان دارند و یکی از این مطالبات، ارتقاء و توسعه علوم عقلی است؛ سیاست مدیر حوزه علمیه خراسان نیز تجمیع ظرفیت ها و هم افزایی نیروهای همسو است و از طرفی مجمع عالی حکمت اسلامی در علوم عقلی ظرفیت بی بدیلی دارد؛ همه این عوامل دست به دست هم داد تا این تفاهم نامه منعقد شود.

ظهيري یکی از ابعاد مهم این تفاهم نامه را، استفاده از مجمع به عنوان بازویی برای حوزه علمیه خراسان در جهت توسعه و ارتقاء علوم عقلی دانست و گفت: بر این اساس کارگروه هایی تشکیل و پس از 200 ساعت نفر کار علمی توسط اساتید برجسته، 30 برنامه عملیاتی، اجرایی و تحولی توسط مجمع به مدیریت حوزه علمیه خراسان ارائه شد و حوزه نیز پس از تصویب این برنامه ها، کارگروهی را برای اجرای دقیق این برنامه ها تشکیل داد.

اجرای طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی

وي افزود: اولین گام در جهت ارتقاء علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان با برگزاری کارگاهی تحت عنوان «طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی» در مدرسه علمیه نواب و با حضور اساتید مبرّزی چون حجج اسلام والمسلمین خسروپناه و شیروانی برداشته شد.

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با بيان اينكه اساتید و دانشمندان رکن اساسی ارتقاء و توسعه هر علمی هستند، گفت: اگر اساتید را با برنامه های دانش افزا، تقویت علمی کنیم و اطلاعات علمی آنها به روزرسانی شود، ثمره این دانش افزایی را در تدریس آنها خواهیم دید.

وي افزود: البته جامعه هدف و برنامه های ما، به اساتید حوزه علمیه محدود نمی شود و برنامه های مختلف و متنوعی را برای عموم طلاب و فضلای علاقه مند در حوزه علوم عقلی در نظر گرفته ایم که مسائل جدید کلامی، منطق و روش شناسی و فلسفه های مضاف از جمله این برنامه ها هستند؛ علت برگزاری کلاس ها و نشست های عمومی، بالا بردن گستره دانشی و بینشی طلاب و ایجاد زمینه برای مطالبه آنها از اساتید حوزه علمیه است.

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی اضافه كرد: امیدواریم این حرکت دوسویه استاد و شاگردی، تحرّک ویژه ای در زمینه علوم عقلی در حوزه خراسان ایجاد کند.

برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی و مناظره

وي درباره برنامه های مشترک مجمع عالی حکمت با مدرسه علمیه نواب و حوزه علمیه خراسان نیز افزود: در مورد برگزاری 30 برنامه مختلف در سال جاری تحصیلی در موضوعات مختلف فلسفه، کلام و منطق و برخی از مسائل مربوط به عرفان اسلامی توافق حاصل شده است. ارتقاء سطح علمی و کیفی تدریس اساتید در علوم عقلی، رفع ابهامات و سؤالات اساتید، آشنایی طلاب با مبانی فلسفه علوم انسانی، برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی و مناظره، برطرف کردن ضعف عمومی مشهود در فهم جامع و سیستمی آراء فلاسفه و نظام های فلسفی از جمله اهداف اساسی این برنامه ها است.

ظهيري ادامه داد: ما هم چنان مسئله نظرسنجی از طلاب و اساتید را مدنظر داریم تا با استفاده از بازخوردها، برنامه های آتی را به شکل مطلوب تری اجرا كنيم.

راه اندازی مدرسه حکمت و کلام اسلامی

مدیر گروه منطق و معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد يادآور شد: آشنایی با مطالعات اسلامی در گفتمان جهانی، برداشت شبکه ای از مسائل هستی شناسی فلسفه اسلامی، روش تدریس علوم عقلی، رفع ابهامات، مدل های مناسب برای تبیین رابطه عقل و دین، تاریخ منطق اسلامی با تأکید بر منطق سینوی، ابعاد مختلف منطق تطبیقی، نقشه های راه تولید علوم اسلامی و انسانی، سبک زندگی اسلامی بر اساس آموزه های حکمی قرآنی و آشنایی با نرم افزارها و دایرة المعارف ها، برخی از محورهای اصلی برنامه های آینده ما در «مدرسه حکمت و کلام اسلامی» خواهد بود.

لزوم توجه ویژه به فلسفه

وي در ادامه این گفت و گو با بيان اينكه هر نظامی برای ایجاد پشتوانه نظری در نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود نیازمند فلسفه و علوم عقلی است، گفت: این مسئله در غرب به بهترین شکل محقق شده است و سیاست، اقتصاد، هنر و سایر ابعاد جامعه، مبتنی بر نظام لیبرالی طرح ریزی و پیاده سازی شده، در حالی که در کشور ما هنوز به نیازهای نظام، پاسخ مشخصی داده نشده است؛ اگر ما به فلسفه سیاست، هنر، اخلاق و فرهنگ نپردازیم، پشتوانه های لازم از مبانی فلسفه اسلامی استخراج نکرده ایم.

ظهيري در پایان گفت: امیدوارم با توجه به رویکردهای خوب مدیر حوزه علمیه خراسان، نسبت به شناخت ظرفیت های محیطی نهادهای همسو با حوزه علمیه و حُسن توجه ایشان به هم افزایی و برآیندگیری از نیروهای موجود و شکل گیری یک رابطه دوسویه مطلوب، تحول محسوس و ملموسی در حوزه علوم عقلی، در حوزه علمیه خراسان شاهد باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha