پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام کمال الدین نارنج

استاد حوزه علمیه همدان گفت: بعضی ها فکر می کنند که مسجد به این قدر مطالعه و مباحثه نیاز ندارد ولی یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن پرداخت بحث منکرات و افعالی است که نباید در مسجد صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام کمال الدین نارنج استاد حوزه علمیه همدان، در کارگاه مدیریت مسجد ویژه متقاضیان تلبس بیان داشت: موضوع مدیریت مسجد دارای ابعاد فراوانی است مانند مدیریت داخلی مسجد، مدیریت مالی، مدیریت عمران، ساخت، بنا و احداث مسجد، مدیریت بهداشت و غبار روبی، مدیریت تبلیغات و دیگر مسائلی که یک روحانی باید طبق جایگاه و شئونات امام جماعت به آنها در مسجد بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به رشته های تخصصی در قم افزود: یکی از این رشته های تخصصی، رشته مدیریت مسجد است، در حوزه علمیه قم درس خارج مسجد نیز برقرار است و این مسئله نشانگر اهمیت فراوان مسجد و مدیریت آن است.

استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: برخی فکر می کنند که مسجد به این قدر مطالعه و مباحثه نیاز ندارد، ولی یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن پرداخت بحث منکرات و افعالی است که نباید در مسجد صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: کتاب منکرات مساجد که توسط یکی از دانش پژوهان الازهر مصر طبق آیات و روایات و تاریخ تدوین شده است که ایشان با اشاره به مسئله تدریس در مسجد گفته تدریس در مسجد اشکالی ندارد، ولی موردی که جای بحث دارد و مکروه است بلند کردن صدا توسط افراد است.

حجت الاسلام نارنج ابراز داشت: اکثر ائمه جماعات ما به موضوع مسجد و مدیریت آن به صورت جدی نپرداخته اند و دنبال روایات و آیاتی که در این باره وجود دارد تحقیق و جستجو نکرده اند.

وی در ادامه افزود: یک روحانی باید دنبال آداب و سنن مسجد برود و در افعال خود این آداب را رعایت کند مثلا نحوه ورود و خروج امام، نحوه معاشرت با مردم، کیفیت نماز خواندن، نحوه رعایت مستحبات به طوری که وقت گیر نباشد و مردم را اذیت نکند.

حجت الاسلام نارنج در پایان گفت: مسجد محلی است برای راز و نیاز، معماری اسلامی قدیمی و سنتی این مسئله را رعایت می کرد مانند مساجد شهر همدان از جمله مسجد جامع شهر که دارای کنج هایی است و افراد می توانند با خداوند متعال خلوت کنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha