شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علیرضا نخعی پور-کارشناس مشاوره حوزه خراسان جنوبی

حوزه/ کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه بهترین راهکار انتقال مفاهیم دینی به دیگران از طریق اخلاق است، گفت: باید برگزاری کلاس‌های اخلاق در حوزه افزایش یابد.

حجت الاسلام علیرضا نخعی پور در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در خصوص ضرورت توجه بیشتر به برگزاری کلاس های درس اخلاق در مدارس علمیه، اظهار داشت: طلبه باید در قالب کتاب و تدریس استاد، مفاهیم اخلاق نظری را مانند تفاوت عزت نفس و غرور، تواضع با ذلت و غیره، را بداند، زیرا که برداشت غلط از این واژه‌ها و مفاهیم، فرد را در مسیر تزکیه دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: اخلاق از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده که در بخش نظری سر و کار طلبه و یا علاقه مندی به موضوعات اخلاقی با کتاب است.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: اخلاق عملی را نمی‌توان با کتاب و تدریس آموزش داد و هنگامی که سخن از کلاس اخلاق می‌کنیم، مقصود اخلاق عملی است و این درس هیچگاه نباید جزء درس فوق العاده حوزه باشد.

حجت الاسلام نخعی پور افزود: در خصوص اخلاق عملی، طلبه باید در کنار ضرب‌هایی مانند صرف ونحو، اصول و منطق را فرا گرفته و درس اخلاق عملی را بیاموزد.

وی با بیان اینکه طلبه مفاهیم دینی را برای انتقال آن به دیگران می آموزد، اظهار داشت: بهترین راهکار انتقال مفاهمی دینی به دیگران از طریق اخلاق است.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: امروزه اخلاق در جامعه آسیب دیده  و اگر بپذیریم که علماء و روحانیت بر جامعه تاثیر گذار هستند، باید کلاس‌های اخلاق در حوزه بیشتر از این برگزار شود.

نخعی پور افزود: اخلاق پایه واساس است، زیرا زمانی می‌توانیم در مقوله ای در جامعه تأثیر بگذاریم، که قبل از آن خودمان از آن بهره برده باشیم؛ زیرا امام (ره) فرمود: قبل از اینکه جامعه به سراغ شما بیاید خود را بسازید.

وی اظهار داشت: وقتی یک نفر از لحاظ علمی رشد کرده، اما نتواند بر وجدان و رفتارش کنترلی داشته باشد، بیش از دیگران به جامعه آسیب می‌زند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha