پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 410264
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
کاشت درخت در فضای حوزه علمیه بیرجند

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت درخت و درختکاری در جامعه، گفت: عملیات کاشت تعداد ۷۵ اصله درخت در فضای حوزه علمیه بیرجند با همکاری حوزه علمیه و منابع طبیعی استان انجام شد.

حجت الاسلام محسن مشرفی، در حاشیه کاشت درخت در فضای حوزه علمیه بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»، ضمن تبریک هفته درخت و درختکاری، اظهار کرد: درخت، یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است.

وی با بیان این که اهمیت درخت و درختکاری بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: درخت، نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و همچنین مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به این که در دین مقدس اسلام، بنا بر آیات و روایات متعدد و سیره معصومین(ع) می توانیم به نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار پی ببریم، تصریح کرد: همه ما در جامعه نیمه صنعتی زندگی می کنیم، که بر اثر مواد فسیلی و... هوای آلوده ای آن را در برگرفته و عمدتا سبب آلودگی فضا می شود و کاشتن درخت و فضای سبز بدون شک سبب تلطیف هوا می شود.

حجت الاسلام مشرفی ضمن اشاره به سخنی از حضرت رسول(ص) مبنی بر این که "هرکس درختی بکارد خداوند در بهشت برای او درختی در نظر می گیرد"، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است آن است، که پیامبر گرامی اسلام(ص) و همچنین همه ائمه معصومین(ع) علاوه بر دعوت مردم به درختکاری، خودشان با دستهای خویش به این امر همت می گماردند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مولای متقیان علی(ع)، با دستان خویش اقدام به کاشت نهال نموده و با پول آن به فقرا و مستمندان کمک می نمودند و یا بخشی از باغهایی که ایشان احداث می کردند، را وقف می نمودند، که این موضوعات نشان دهنده اهمیت درخت و درختکاری در جامعه است.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به این که کاشت درخت سبب برکات متعددی در جامعه می شود، یادآور شد: استفاده از میوه، سایه، چوب و...درخت ازجمله این موارد هستند.

حجت الاسلام مشرفی کاشت درخت و فضای سبز را در جامعه فعلی نسبت به گذشته بسیار کمرنگ تر دانست و عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از منازل و همچنین فضاهای آموزشی فعلی به حالت آپارتمانی بوده و جای فضای سبز در آن خالی است، که این خود سبب رکود، افسردگی و تضعیف روحیه افراد و ساکنان آن می شود.

وی کاشت فضای سبز و درخت را در فضای مدارس علمیه، از ضروریات دانست و بیان کرد: با توجه به این که بسیاری از مدارس علمیه ما شبانه روزی بود ه و طلاب تمام هفته را در فضای خوابگاهی سپری می کنند، فقدان فضای سبز موجبات خستگی، افسردگی و رکود را برایشان به ارمغان می آورد و با کاشت چندین اصله درخت می توان به شاد بودن روحیات این عزیزان کمک نمود.

حجت الاسلام مشرفی در ادامه اذعان داشت: این که مشاهده می کنیم، که بسیاری افراد در آخر هفته راهی روستاها و یا پارک های شهر می شوند، ناشی از این است که بتوانند با نگریستن به فضای سبز و استفاده از هوای پاک آن، بستر شادی روحیه خود و خانواده هایشان را فراهم کنند و هر چه این موضوع بیشتر تحقق پیدا کند، کسانی که مبادرت به کاشت درخت و یا فضای سبز نموده اند، از برکات دعای این افراد بیشتر بهره مند می گردند.

وی در پایان ضمن اشاره به شروع درختکاری در فضای حوزه علمیه بیرجند همزمان با آغاز هفته درختکاری، اظهار داشت: با توجه به مشخص شدن عملیات ساختمانی مدرسه علمیه بیرجند و اهمیت درختکاری، با همکاری منابع طبیعی استان، مبادرت به کاشت 75 اصله درخت در این مکان شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha