شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: اگر محبت، دوستی و مهربانی خدا را درک‌کنیم، رفتارمان نیز تغییر می کند و حتی در دعا کردن هم اثر دارد و دیگر دعاهای ما طلبکارانه نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در ادامه بحث گناه شناسی در جمع طلاب  به بحث یأس و نا امیدی از رحمت الهی بعد از انجام گناه اشاره کرد و گفت:  یکی از عوارض گناه نا امیدی از رحمت الهی است.

عضو خبرگان رهبری افزود: یأس و نا امیدی از رحمت الهی از خود گناه اصلی بیشتر است، لذا انسان هر گناهی هم انجام داده باشد، نباید از رحمت و بخشش خداوند مایوس شود زیرا خداوند بندگان خودش را بسیار دوست دارد.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: از طرفی باید بدانیم همیشه به همان اندازه که خداوند نسبت به به بندگانش مهربان است و از جرأت انجام گناه توسط بندگانش خوشنود نمی شود، پس باید مراقب باشیم که نه از رحمت خدا مایوس شویم و نه جرأت بر انجام گناه پیدا کنیم. 

وی در همین زمینه ادامه داد: از  امیرالمومنین(ع) پرسیده شد بزرگترین گناه کبیره چیست؟ فرمودند اینکه انسان احساس امنیت  از مکر خدا(نسبت به گناه خود) داشته باشد و دیگر اینکه مایوس از رحمت خدا بشود، لذا انسان اولا نسبت به گذشته نباید مایوس شود و ثانیا تصمیم جدی  بر عدم انجام گناه در آینده داشته باشد.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه خوشحالی به انجام گناه یا همان ابتهاج بدتر از خود گناه است، افزود: به این دلیل است که این خوشحالی دلیل بر تکرار آن در آینده است، اما در مقابل آن توبه قرار دارد که یعنی پشیمانی از گذشته و تصمیم بر ترک آن گناه در آینده است.

آیت الله مهدوی اضافه کرد: در روایات علامات بدبختی را چهار چیز عنوان کرده اند که یکی از این چهار علامت اصرار بر گناه است.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر محبت، دوستی و مهربانی خدا را درک‌کنیم، رفتارمان نیز تغییر می کند و حتی در دعا کردن هم اثر دارد و دیگر دعاهای ما طلبکارانه نیست.

وی در پایان با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) نیز نسبت به ما مهربان هستند به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که می فرمایند "من از پدر دلسوز شما مهربانتر به شما هستم،  لذا امامان معصوم(ع) دائم به ما لطف می کنند و از احوالات ما با خبر هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha