پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خواهران

حوزه/ کارشناس علوم دینی گفت: برخی نقد را خرده گیری و اشکال تراشی و انتقاد را بهانه گیری وچوب لای چرخ کردن معنا کرده اند ولی معنای واقعی نقد، ارزیابی وسنجش میزان اعتبار یک کتاب علمی است،پس نقد برای پویایی و فعال بودن لازم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی نجفی نژاد صبح امروز در  نشست پژوهشی با عنوان شیوه های نقد کتاب که با حضور جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان برگزار شد، با اشاره به حدیث گرانمایه، «حیات العلم بالرد و نقد» اظهار کرد: امروز حوزه های علمیه باید نسبت به  امر  رد و نقد اهتمام بیشتری داشته باشند، چرا که توجه به این موضوع، مانع از عقب افتادن از مراکز علمی شده و غنای مطالب را بیشتر می کند.

وی افزود: برخی نقد را خرده گیری و  اشکال تراشی و انتقاد را بهانه گیری وچوب لای چرخ کردن معنا کرده اند ولی معنای واقعی نقد، ارزیابی وسنجش میزان اعتبار یک کتاب علمی است و اگر انتقاد نباشد هر کسی راه خود را می‌رود،پس نقد برای پویایی و فعال بودن لازم است.

حجت الاسلام نجفی نژاد ادامه داد:  روش نقد یعنی ما اصول و قواعدی را برای سنجش علمی کتاب اجرا کنیم تا بتوانیم بد را از خوب تشخیص بدهیم و بفهمیم که به چه مقدار از کتاب می‌توان اعتماد کرد.

وی گفت: زیر بنا و پایه کار ما در نقد این است که، بشر معصوم از خطا نیست البته بعضی اوقات برخی به بهانه نقد طرف مقابل را خراب می‌کنند و عقده های درونی خود را خالی می کنند و براین اساس است  که ما از نقد می‌ترسیم ، چون منتقد اصول نقد را رعایت نمی کند و طرف مقابل را ضایع می‌کند.

حجت الاسلام نجفی نژاد  همچنین شناخت عناصر بیرونی کتاب مانند عکس و رنگ و اندازه و فونت کتاب، نویسنده، ناشر و مخاطب را برای نقد کتب مهم دانست و تصریح کرد: ناقد باید جرأت و جسارت و بی باکی داشته باشد و از رد شدن نقدش ترسی نداشته باشد و ناقد بهتر است برای پویایی ذهنش مطالعه انتقادی داشته باشد.

وی همچنین به عناصر درونی کتاب مانند موضوع، مسابقه پژوهش، محتوای تحقیق وجزئیات و ادبیات نگارش اشاره  کرد و بر ضرورت نگارش مطالب به روش های علمی در مقالات و پایان نامه ها و مطالب علمی تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha