جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مسئولان اعتکاف کاشان

حوزه/ حجت‌الاسلام حسینی گفت: اعتکاف، میدان مبارزه با نفس و جهاد اکبر و تمرین خودسازی است که زمینه این امر توسط مجموعه ای از عبادات همچون روزه، نماز، دعا، تلاوت قرآن و شب زنده داری محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»در کاشان، حجت‌الاسلام عبدالصاحب حسینی، امروز در جمع مجریان و رابطین اعتکاف شهرستان کاشان با اشاره به جایگاه تربیتی و عبادی اعتکاف، اظهار داشت: اعتکاف میدان مبارزه با نفس و جهاد اکبر و تمرین خودسازی است که زمینه این امر توسط مجموعه ای از عبادات همچون روزه، نماز، دعا، تلاوت قرآن، شب زنده داری و محاسبه نفس فراهم می‌شود.

وی افزود: انسان در طی این سه روز روح خود را پالایش می‌کند و چنان قدرت معنوی برای او ایجاد می شود که تا ماه ها پس از آن او را از بسیاری از آفات و آسیب ها مصونیت می بخشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، پدیده معنوی اعتکاف را از رویش های انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: در گذشته سنت حسنه اعتکاف در تعداد انگشت شماری از حوزه های علمیه با جمعیت های محدود برگزار می شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد اجتماعات گسترده و پرشور همه اقشار اجتماعی به‌ویژه نسل جوان در سرتاسر ایران اسلامی هستیم و این موج محدود به کشور ما نشده و همزمان با ایران در بیش از ۶۰ کشور جهان این مراسم معنوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تهدیدات دشمنان انقلاب هر روز شدت پیدا می‌کند، بیان داشت: با وجود تهاجم فرهنگی گسترده دشمن که به دنبال قتل عام فرهنگی نسل جوان است استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از اعتکاف، نشان از توفیق این حرکت ارزشمند معنوی است که در سنگر مساجد برگزار می‌شود و حتی در برخی پایگاه ها شاهد تکمیل ظرفیت مساجد و کمبود فضا برای حضور معتکفین مشتاق هستیم و با همت تمام دست اندرکاران باید بتوانیم اقشار مختلف جامعه را در این ایام به سمت مسجد و حضور در مراسم اعتکاف سوق دهیم.

رئیس ستاد اعتکاف شهرستان کاشان، لازمه این حضور را هماهنگی و برنامه ریزی تمام دست اندرکاران دانست و ابراز داشت: حضور مردم و نسل جوان نیازمند مناسب سازی مکان، تامین امکانات مورد نیاز، آمادگی و حسن رفتار هیئت امناء مساجد، خادمین و ائمه جماعات برای برگزاری این سنت معنوی است و به هر حال هر سال تعدادی از معتکفین سال اولی هستند و با فضای اعتکاف به خوبی آشنا نیستند باید به مقتضای روحیه آنها برخورد نمائیم و فضا را برای بهره برداری آنان مهیا نماییم.

وی با اشاره به برخی ملاحظات مسئولین مساجد در برگزاری اعتکاف، خاطر نشان کرد: برخی از مساجد در هنگام درخواست ستاد برای برگزاری اعتکاف ملاحظاتی را در خصوص هزینه ها، نظافت و نظایر آن مطرح می‌کنند در حالی که باید توجه داشته باشند فلسفه حضور مسجد برای انجام عبادت است و عبادت در مسجد حتی مقدم بر اقامه عزاداری در آن است مسجد جای اعتکاف، خلوت گزینی و راز و نیاز با معبود است و اگر فضای عبادت در مسجد فراهم نشود کدام مکان گزینه مناسبت تری خواهد بود و باید از این که این میزان مخاطب مشتاق حضور در مسجد هستند خوشحال باشیم و تمام قد برای خدمت به آنها تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت بر برگزاری اعتکاف، تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی دستگاه ناظر، هماهنگ کننده و برنامه ریزی در موضوع اعتکاف است و برگزاری اعتکاف بدون هماهنگی با ستاد اعتکاف می تواند تبعات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و ضرورت دارد برگزاری اعتکاف در تمام مراکز با اطلاع و اشراف این اداره باشد تا زمینه هماهنگی با سایر دستگاهها همچون نیروی انتظامی، بهداشت، هلال احمر، آتش نشانی، ادارات خدمات رسان و... انجام پذیرد.

وی در پایان با اشاره به ثبت نام اینترنتی معتکفین در سال جاری، افزود: امسال سامانه ای برای ثبت نام اینترنتی معتکفین در سطح استان اصفهان راه اندازی شده و این امر زمینه برنامه ریزی و مدیریت بهتر اعتکاف را فراهم نمی نماید که در این خصوص اطلاع‌رسانی مقتضی در سطح شهرستان انجام خواهد شد و اجرای این امر نیازمند همکاری کلیه مراکز اعتکاف است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha