جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شادی

حوزه/ حجت الاسلام شاه نظری گفت: بهترین شادی خداوند در تقسیم شادی خود با فقرا و نیازمندان است و بدون شک نوروز فرصت کم نظیری برای تحقق این مهم است.

حجت الاسلام مهدی شاه نظری در گفتگو با خبرنگار«حوزه»با اشاره به ایام شادکامی نوروز، بر موضوع مهم تقسیم شادی با دیگران خاصه فقرا و مستمندان در این ایام تاکید و اظهارکرد: نخستین مطلب اینکه براساس اموزه های اسلامی و آیات قرانی ، انسان همان طور که دستِ گیرنده دارد، باید دست دهنده نیز داشته باشد(سوره مبارکه البقرة آیه ۳ الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ) و سهیم کردن تدیگران در علم خوب، اخلاق خوب و مال خوب جز شاخصه های اسلامی است.

وی با بیان اینکه زکات علم نشر آن و برکت مال پرداخت کردن قسمتی از آن به دیگران است،گفت: با دست گیری از افراد نیازمند و شریک کردن در شادی خود، شادی های خود را در شب عید با دیگران تقسیم کنند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه در روایتی امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرماید،«مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»؛   افزود: بهترین شادی خداوند در تقسیم شادی خود با فقرا و نیازمندان است، زیرا فقرا عیال خداوند هستند و کسانی که به آن ها کمک می کنند مایه خرسندی خداوند می شوند.

حجت الاسلام شاه نظری با تاکید  بر روایتی از پیامبر اکرم(ص) اِتَّخِذُوا عِنْدَ الفُقَراءِ أيادِيَ فَاِنَّ لَهُمْ دَوْلَةً يَوْمَ القِيامَةِ. گفت:  در روز قیامت فقرا به سبب جایگاهی که پیش خداوند دارند، مایه خیر برای فرد خیر می شوند.

کارشناس مذهبی با اشاره به توصیه های ائمه معصومین(ع) مبنی براینکه آنچه بر خود می پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم، خاطرنشان کرد: کمک به دیگران منجر به تقسیم شادی می شود و ما این شادی خود را با دیگران تقسیم کرده و شادی که برای خود پسندیده ایم را به دیگران نیز می دهیم.

وی با اشاره به اخلاق نیکوی سخاوت، گفت: بر اساس روایات سخاوت نیکوست، اما در مورد اغنیا نیکوتر، پرهیزکاری نیکوست و برای علما نیکوتر، صبر برای همه نیکوست، اما برای فقرا نیکوتر، توبه برای همه نیکوست، ولی برای جوانان نیکوتر است.

حجت الاسلام شاه نظری در پایان تصریح کرد: اگر اغنیا بخشش کنند آن گاه نیاز نیازمندان رفع می شود و مایه سعادت دنیا و آخرت آن ها نیز می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha