شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع)

حوزه/ دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با اشاره به اینکه متاسفانه در فضای داخلی کشور، شاخص‌های فرهنگی رو به افول است، گفت: این مسئله نشان دهنده مشکلات زیاد فرهنگی است که با آن روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از یزد، حجت الاسلام سعید اصفهانیان، پیش از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد که به مناسبت افتتاح نمایندگی موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) یزد برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) 13 یا 14 مقطع از آینده را در زمان‌های مخلتف بیان کرده‌اند.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی ایران و در دوران قبل از مبارزه با رژیم شاهنشاهی، ایشان بحث مبارزه با شاه، سرنگونی، حاکمیت اسلام، قصه منافقین و ورود به یک مقطع جنگ و فتنه را مطرح کرده‌اند.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تصریح کرد: در این مطالعات مشاهده شد که حتی موضوعی با نام بیداری اسلامی را ایشان در سال 56 و قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران مطرح کردند.

حجت الاسلام اصفهانیان ادامه داد: اگر ما با نگاه آینده پژوهانه حضرت امام خمینی(ره) جلو می‌آمدیم، زمانی که به بیداری اسلامی رسیدیم وضعمان این نبود که بیاید، برود، عبور کند و ما هیچ بهره‌ای نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی تشنه معارف اسلامی و انقلابی بودند، گفت: بیداری اسلامی به وقوع پیوست و ما نتوانستیم آن چیزی  که مردم این کشورها تشنه آن بودند را به آنها بدهیم.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: زمانی که به فضای آینده و نقاطی که می‌تواند آینده را متحول کند،توجه می کنیم  در می‌یا‌بیم که یکی از این فضاها، اربعین است.

حجت الاسلام اصفهانیان تصریح کرد: خواه ناخواه ما به سمت آینده ای می رویم که جریانی در دنیا برای مقابله با ظلم و ستم ایجاد شده و در حال تقویت شدن است و ناگهان پدیده اربعینی با این سبک و سیاق ما را به سمت این آینده می‌برد.

وی، حرکت پیاده روی اربعین را همراه با یک ریشه تاریخی دانست و عنوان کرد: با وجودی که این حرکت در تاریخ سابقه دارد، ولی همانند هفت سال گذشته و با این سبک و سیاق اصلا وجود نداشت.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با اشاره به اینکه متاسفانه در فضای داخلی کشور، شاخص‌های فرهنگی رو به افول است، گفت: این مسئله  نشان دهنده مشکلات زیاد فرهنگی است که با آن روبرو هستیم.

حجت الاسلام اصفهانیان ادامه داد: به وجود آمدن حرکت اربعین با این عظمت و بزرگی ناگهان شیب سمت پایینی که در مسائل فرهنگی وجود داشت را تبدیل به یک شیب به سمت بالا می‌کند و این موضوع قطعا تنها با همان منطق تحول قلوبی که امام مطرح می‌کنند قابل بررسی و مطالعه است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت اربعین یک حرکت خودجوش مردمی بود، گفت: متاسفانه "ادبیات من و ما" هم وارد این عرصه شده و عده ای سعی دارند حرکت اربعین را به نام خود کنند که اصلا شایسته این حرکت بزرگ الهی نیست.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تصریح کرد: اگر جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی وارد این عرصه نشوند و به تبیین واقعیت‌های این حرکت نبپردازند، بیم آن می‌رود که این حرکت هم با مشکل مواجه شود.

حجت الاسلام  اصفهانیان گفت: در چهار سال اخیر، با همراهی نخبگان کشور در فضای داخلی و بیرونی، سعی شد که انسجامی در لایه نخبگانی ایجاد کنیم و به همین دلیل با محوریت جریان علمی و پس از آن هنری در این راستا حرکت کردیم.

وی عنوان کرد: امسال به مدت دو روز در مسجد مقدس کوفه، شش کمیسیون علمی و یک روز هم در عتبه مقدسه حسینیه(ع) ارائه مقالات در حوزه‌های مخلتف را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی داشتیم.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: در مجموع کمیسیون‌های کوفه و کربلا، ما 23 مقاله و 30 سخنرانی علمی پژوهشی داشتیم که همه توسط اساتید با سطوح علمی بالا ارائه شد که علاوه بر علوم انسانی، در ارتباط با شهرسازی و معماری هم مقالاتی در این کنگره ارائه شد.

اصفهانیان با اشاره به افتتاح دفتر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در یزد گفت: این نمایندگی در استان یزد ایجاد شد تا همین حرکات را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیار زیاد استان یزد در مباحث پژوهشی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه الان به جای اینکه حضور مردم در این عرصه را تسهیل و زیاد کنیم، به ایام اربعین که می‌رسیم قیمت بلیط پروازها دو برابر و بیمه گذاشته می‌شود و سیاستگذاری‌ها مقابل این حرکت انجام می‌شود.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha