پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم بر لزوم حل مشکلات مرتبط با اقتصاد مقاومتی و کاهش جمعیت کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‏ الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در سال جاری در منطقه رشد کرد و شر دشمنان و داعشیون کمتر شد؛ امیدواریم پیروزی‎های زنجیره وار در سال آینده نیز ادامه داشته باشد؛ همچنین دخالت‏ های آمریکا در سوریه محکوم است، زیرا بر خلاف اصول حقوق بین‏ الملل است.

وی گفت: کشورما در سال جاری پیشرفت‏های خوبی را در عرصه ‏های مختلف تجربه کرد، ولی در عرصه اقتصاد مقاومتی شاهد کاستی هایی بودیم که انتظار داریم کاستی هایی را که در زمینه رشد جمعیت داریم  قطعا خطرناک است جبران کنیم؛ مسئولان باید به همت بلند در عرصه آسیب های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی و کاهش جمعیت و وسایل حقوقی و نظام سالم اداری و اجتماعی موفق عمل کنند.

مدیر حوزه‎های علمیه  عنوان کرد: مسیر غلط و انحرافی که تمدن غرب رویاروی زنان عالم قرارداده است، مسیر بن بستی که به سعادت نخواهد رسید؛ در نگاه اسلام مشاهده می‎کنیم که زن دارای جایگاه رفیع اجتماعی و الهی دارد و نقش مهم خانوادگی، اصالت ویژه ‏ای است که اسلام برای زن در نظر گرفته است.

امام جمعه قم  با اشاره به روزهای پایانی سال اظهارکرد: بهار و تحول عظیم طبیعت، یک مساله الهام بخش و الگو بخش است؛ بهار طبیعت و زنده شدن درختان و گیاهان و زمین نشانه ه‏ایی از قدرت عظیم الهی است؛ از دیگر سوی در بهار طبیعت، نشانه‏ های را از معاد را مشاهده می‏ کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: میلیون‏ ها زائر در این ایام به قم سفر می‎کنند و مسئولان و مردم شریف قم میزبانی خوبی از این میهمانان به عمل خواهند آورد؛ در این ایام باید زوار و نیازمندان را تکریم کرد؛ از دیگر سوی باید لوازم لازم برای کاهش مخاطرات اجتماعی از جمله سوانح رانندگی فراهم شود.

وی گفت: این روزها سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم در فروردین ماه 1300 است؛ البته فروردین ماه سالروز حمله دژخیمان شاه به فیضیه است؛ امروز حوزه انقلابی قم به همراه مراجع عظام تقلید و مردم این شهر مقدس بر سر پیمان الهی خود ایستاده اند و هیچگاه از این راه الهی جدا نخواهند شد.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور در خطبه اول نیز با اشاره به مبانی روابط خانوادگی، عنوان کرد: اصل وفای به عهد یکی از مهمترین فضایل انسانی به شمار می‏ رود؛ چنانچه قرآن کریم نیز نسبت به این امر تاکید فرموده‎اند.

امام جمعه قم تصریح کرد: نشانه مومنان راستین آن هستند که بر سر پیمان‏‏‏ها و عهدهای الهی پایداری دارند؛ در چارچوب موازین الهی و شرعی باید به عهدهای الهی و خانوادگی و اجتماعی ملتزم باشیم؛ وفای به عقود و شروط و وعدها و پایبندی به تکالیف الهی بر همه واجب و لازم است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: همسران باید پای سختی‏های زندگی بایستند و به راحتی به سمت جدایی حرکت نکنند.

وی گفت: آثار و اهمیت پایبندی به عهدها و پیمان‏ها متعدد است که از جمله آنها می ‏توان به عقل و شخصیت انسان متعهد اشاره کرد؛ وفای به عهد نشان دهنده شخصیت انسان‏ها است.

مدیر حوزه‎های علمیه عنوان کرد: پایبندی به پیمان‏ها و قواعد زندگی اجتماعی و خانوادگی نشانه ایمان است.

امام جمعه قم تصریح کرد: التزام پیمان منتج به افزایش جایگاه اشخاص و افراد می‏ شود؛ همچنین پایبندی به عهود خانوادگی و اجتماعی، تحکیم کننده مودت و وفاق و عهد اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: اگر منتخبان مردم به عهدهای خود پایبند باشند، آن جامعه اقتدار پیدا خواهند کرد و اگر همه انسان‏ها بر پیمانهای اجتماعی و الهی پایبند باشند، آن جامعه مقتدر خواهد شد.

وی گفت: رعایت پیوند، موجب تقویت دوستی‏ ها می‏ شود؛ وفای به عهد بنیان خانوادگی را مستحکم می ‏کند؛ شهدای گرانقدر ما این وفاداری را به نقطه اوج رساندند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور عنوان کرد: همسری که تحمل بیماری همسر خود را ندارد؛ کسی که رعایت اقوام همسر خود را انجام نمی‎دهدو قواعد همدلی را رعایت نمی ‏کند در واقع در حال بی وفایی است؛ زن و مرد باید احترام و کرامت خود را در حضور و غیاب حفظ کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha