پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عید نوروز

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران با بیان این که آداب و رسوم پسندیده نوروز باستان، مورد تأیید اسلام است، گفت: عید حقیقی تغییر و تحول درونی ماست که منجر به رسیدن قرب و رضایت پروردگار می شود.

خانم خدیجه ساروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، در خصوص نگاه اسلام به عید و جایگاه نوروز در معارف دینی، اظهار داشت: نوروز از اعیاد باستانی ایرانیان است که از قدیم الایام، با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود؛ البته این آداب و رسوم، با ظهور دین اسلام، تعدیل و یا بعضا تأیید و در نهایت با  فرهنگ اسلامی گره خورده است.

وی افزود: آن دسته از آداب و رسوم سنتی ایرانیان که در نهایت با فرهنگ اسلامی گره خورد، به عنوان سنتی ایرانی - اسلامی معرفی و ماندگار شد، به گونه ای که مردم همه چیز آن آداب و رسوم را، از افکار و عقاید گرفته تا آداب و رسوم محلی، همه را با معیار اسلام می سنجند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: این از فطرت پاک و طینت پاک ایرانیان است که همیشه بر مبنای قانون زندگی کرده و قانون الهی را معیار همه قوانین و آداب و رسوم خود می دانند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که بسیاری از آداب و رسوم ایران باستان، با ظهور اسلام مورد تأیید هم قرار گرفت، گفت: صله رحم، دید و بازدید، احترام به بزرگترها، مهمانی دادن و مهمانی رفتن، عیدی دادن و گرفتن، دور هم بودن، از احوال هم با خبر بودن، به یاد هم بودن، عیادت از بیماران، حتی به یاد گذشتگان و اموات بودن که آداب خاصی هم دارد و ... ، همه از آداب و رسومی است که نه تنها اسلام آن ها را رد نکرده و تأیید کرده است، بلکه حتی فراتر از تأیید، نسبت به انجام آن ها تأکید هم دارد.

خانم ساروی تصریح کرد: ما ایرانیان معتقدیم همان گونه که در عید نوروز در طبیعت تغییر و دگرگونی بوجود آمده و این طبیعت لباس نو به تن می کند، ما هم باید در خودمان تغییر و تحول ایجاد کرده و افکار و رفتارمان را بازنگری و نو نمائیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مضامین دعای تحویل سال، گفت: دعای تحویل سال، عالیه المضامینی است که همه ایرانی ها  آن را باور داشته و این دعا را در هنگام آغاز سال می خوانند؛ لذا عید نوروز فراتر از سنت و آداب و رسوم بوده و یک اعتقاد و باور به نو شدن و تغییر به «إِلَی أَحْسَنِ الْحَال»ِ است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان مازندران افزود: «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار»، به این معناست که همه قلب ها و ابصار، درک و فهم، بصر و بصیرت و درک حقایق، در اختیار و در دید قدرت خدا است که می تواند آن ها را تغییر دهد.

خانم ساروی ادامه داد: «یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ» نیز بر این باور است که خداوند مدبر بوده و  تدبیر شب و روز و هر آنچه در آن اتفاق می افتد به دست اوست؛ لذا سعادت و خوشبختی آن را پروردگار عالم رقم می زند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان مازندران با اشاره به فراز «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» دعای تحویل سال نیز، تاکید کرد: خداوند تغییر دهنده حَول و احوال است که حال و احوال انسان ها و عالم را که کهنه گردیده عوض و جابجا، نو و بهاری می کند.

خانم ساروی اظهار کرد: در دعای «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» ما از خدای تغییر دهنده و تدبیرکننده، احسن الحال را خواسته ایم، تا زمین، درخت، طبیعت ، سبزه و ... را به تناسب خودش به بهترین شکل تغییر دهد؛ البته باید توجه نمود که ما باید حال درونی خود را که هزاران بار بیشتر و پیچیده تر از طبیعت است به تناسب خود، تغییر دهیم.

وی بیان کرد: احسن الحال به این است که باید بنده خوبی برای خدا بوده، حق بندگی را ادا کرده و به بندگان خدا خدمت کنیم؛ لذا باید هواهای نفسانی و کدورت و دعوا را از بین برده و اتحاد و هم دلی را بیشتر نمائیم.

معاون فرهنگی حوزه خواهران در پایان خاطر نشان کرد: عید حقیقی تغییر و تحول درونی ماست؛ باید درون خودمان را اصلاح کرده و به مقام قرب و رضایت پروردگار برسیم. 

انتهاي پيام313/48

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha