پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عبداللهی

حوزه/ تعطیلات برای حوزه و دانش آموختگان آن، به منزله توقف گاهی برای استراحت، قوت و قدرت گرفتن برای ادامه مسیر، تلاشی مضاعف برای هدف تعیین شده و تقویت نیروی از دست رفته است.

حجت الاسلام عبد اللهی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ضمن تبریک ایام نوروز به جایگاه استفاده از فرصت ها و غنیمت شمردن ایام تعطیل از سوی اهل علم وحوزویان اشاره کرد و گفت: در روایات و آموزه های دین مباحثی زیادی در مورد استفاده از زمان بیان شده است.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول افزود: یکی از آن مباحث، مدیریت زمان است؛ زمان و مدیریت دو شاخصه مهم برای اهل علم و حوزویان است؛ برای این دسته از افراد تعطیلات، بهترین فرصت برای مطالعه، تألیف کتاب، نوشتن مقاله و ده ها فعالیت مؤثر دیگر است.

وی عنوان کرد: تعطیلات، برای حوزویان مانند توقف گاه های بین راهی رانندگان است. راننده در طول مسیر بعد از طی مسافتی، به توقف گاه می رسد، استراحت می کند، نفسی می گیرد، افکار خود را متمرکز می کند  تا با قوت و نیروی بیشتر برای رسیدن به هدف ادامه مسیر دهد.

حجت الاسلام عبد اللهی ابراز داشت: تعطیلات برای حوزه و دانش آموختگان آن، به منزله توقف گاهی برای استراحت، قوت و قدرت گرفتن برای ادامه مسیر، تلاشی مضاعف برای هدف تعیین شده و  تقویت نیروی از دست رفته است.

*تعطیلات به معنای استراحت مطلق نیست

 این استاد حوزه گفت: معنای تعطیلات، توقف و استراحت مطلق و فراموش کردن هدف کلی یعنی تحصیل نیست؛ بلکه لازم است تعطیلات در راستای اهداف کلان تری صورت گیرد.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول با بیان اینکه برای اهل علم استراحت مطلق معنا ندارد، افزود: فعالیت هایی مانند نوشتن مقاله، کتاب، تبلیغ و دیگر مسائل اخلاقی و تربیتی، باعث ایجاد تنوع فکری، تفریح ذهنی و روحی در راستای تحصیلی است؛  اگر طلبه ای به طور ثابت در فضای درس و تحصیل فعال است ، این فعالیت نوشتن مقاله، کتاب و تبلیغ  نقش مؤثری در تفریح ذهنی و روحی می تواند داشته باشد.

وی عنوان کرد: اوقات فراغت برای طلاب معنای خاصی دارد؛ حوزویان مانند سایر اقشار نیستند تا با فرا رسیدن تعطیلات، استراحت کنند، بلکه با شروع شدن تعطیلات، تنها درس تعطیل می شود، ولی فعالیت های دیگر  جان تازه ای می گیرد ؛ بنابراین اهل علم لازم است هدف مند تر از سایر اقشار در تطعیلات حرکت کنند.

 حجت الاسلام عبد اللهی ابراز داشت: از دیگر فعالیت حوزویان در استفاده از ظرفیت فرصت، تقویت زبان، تبلیغ، مطالعه های کمکی، مهارت افزایی، افزایش سطح بینش و آگاهی، بازنگری اهداف، عبرت گیری از گذشته و برنامه ریزی برای آینده بهتر است.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول گفت: لازم است در تعطیلات هر طوری حرکت می کنیم در راستای مسیر طلبگی باشد.

حجت الاسلام عبدالهی افزود: مسئله دیگر که خیلی برای طلاب اهمیت دارد، حضور در جمع اقوام، خویشان و بستگان و دوستان است؛ این حضور طوری باشد تا همگان بدانند طلبه سرباز حضرت ولی عصر(عج) در جمع آنها است.

 وی عنوان کرد: اخلاق، رفتار، اعمال و مسائل دیگر طلبه الگوی برای سایر افراد است؛ نباید نسبت به کوچکترین و بی اهمیت ترین مسئله، بی تفاوت بود؛ بلکه لازم است به موقع اطلاع رسانی و پیام رسانی کرد.

حجت الاسلام عبد اللهی ابراز داشت: زیرک باشیم، با درایت و با بصیرت در حوادث عمل کنیم، از هر فرصتی برای گفتن نکته و پیام اخلاقی از بزرگان دین و سخنان اهل بیت(ع) بهره ببریم.

این محقق گفت: طلبه قبل از سخن گفتن، خود عامل باشد، همیشه لازم نیست انسان سخن بگوید، بلکه سعی کنیم اهل عمل باشیم؛ بزرگان دین قبل از اینکه سخنران خوبی باشند، متخلق و عامل خوبی بوده و از این طریق اثر گذار بودند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha