پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صله رحم

حوزه/ عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم، فرارسیدن ایام نوروز و تعطیلات نوروزی را بهترین فرصت برای صله رحم و تقویت ارتباطات خانوادگی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغر اخوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: عید نوروز فرصت مناسبی برای دید و بازدید و اقوام و دوستان و انجام صله رحم است که در دین مبین اسلام تاکید بسیاری به این امر شده ، تا آن جا که خدای متعال در بخش اول آیه 26 سوره مبارکه اسرا به این مساله اشاره می فرماید.

وی افزود: همچنین امام صادق(ع)در روایتی می فرمایند:"به دستگیری و دیدار اقوام خود بشتاب گرچه با تقدیم جرعه ای آب باشد و بدان که برترین صله رحم آن است که از آزار فامیل خود، خودداری کنی"

وی ادامه داد: جالب این که دید و بازدید و صله رحم از منظر روانشناسان نیز تاثیر بسیاری بر روی روان انسان می گذارد و از بروز بخش قابل توجهی از بیماری ها و اختلالات روحی و روانی ، جلوگیری می کند.

حجت الاسلام اخوی گفت: روان شناسان معتقدند گذراندن تعطیلات در کنار خانواده و انجام فعالیت‌هایی همچون دیدن دوستان و آشنایان در کاهش اضطراب و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌ها به میزان 38 درصد موثر است.

*راهکارهای تقویت مغز

وی اضافه کرد: از سویی ، مطالعه کتاب یا مجله، فیلم دیدن، پیاده‌روی، معاشرت با دوستان و اقوام، انجام ورزش یا کارهای دلخواه، گوش دادن به رادیو و رفتن به محل‌های مذهبی، همگی باعث تقویت توانایی مغز می شود و در مقابله با بروز آلزایمر بسیار موثر و مفید است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نکته حایز اهمیتی که در بحث صله رحم به خصوص در تعطیلات نوروزی حتماً می بایست مورد توجه قرار دهیم این که اغلب زماني كه با يكديگر ارتباط برقرار مي كنيم همواره افكار، آرزوها ، تمايلات، نگراني ها و ترسهاي خود را آشكار می کنیم. از این رو  به شدت نياز داريم كه ديگران اولاً درك درستي از ما داشته باشند و ثانياً با ما در زمينه نگراني ها، ترس ها و مشكلاتمان همدلي و همدردي از خود نشان دهند.

وی گفت: طبعاً براي همدلي بايد بتوانيم خود را جاي ديگران بگذاريم و از دريچه چشم آنها نگاه و احساس كنيم. این مساله به ویژه از این حیث مهم است که بدانیم اساساً يكي از شاخصه ها و مولفه های انسان سالم و موفق، مهارت و توانايي برقراري ارتباط مؤثر و سازنده با ديگران است.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه بیان داشت: در هر صورت آنچه قابل توجه است این که در صله رحم و دید و بازدیدهای نوروزی باید به این نکات ظریف توجه داشته و کاری کنیم که این ارتباط ها به تقویت معاشرت ها و دوستی ها کمک کند، نه این که باعث بروز سوء تفاهم ها و کدورت ها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha