پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 413351
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
آرایش

حوزه/ با پیش رفت جوامع به سمت مدرنیته، علاوه بر مزایایی که در پس ویژگی‌های مطلوب این رویکرد وجود دارد، آفاتی نیز گریبان جامعه را می‌گیرد.

همیشه در مواجهه با رویکردهای نادرست می‌توان دو راه را پیش رو گرفت؛ یکی برخورد نامناسب و استفاده از خشونت و دیگری برخوردی از سر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی که به یقین دومی نتیجه بهتری خواهد داد.

 موضوع آرایش بانوان در انظار عمومی نیز از این جمله به شمار می‌رود که مبتلابه جامعه اسلامی ایران نیز هست و باید روشی درست در بهبود اوضاع موجود در پی گرفت.

با پیش رفت جوامع به سمت مدرنیته، علاوه بر مزایایی که در پس ویژگی‌های مطلوب این رویکرد وجود دارد، آفاتی نیز گریبان جامعه را می‌گیرد. یکی از موضوعاتی که مبتلا به جوامع مدرن به ویژه در کشورهای جهان سوم، از جمله ایران است و متاسفانه ناشی از فرهنگ غرب بوده و به مصرفی‌گرایی مردم آن جوامع شده و دیگر جوامع را نیز درگیر آن کرده اند،‌ موضوع آرایش است.

اینکه فرهنگ آرایش کردن و رنگ و رو دادن به چهره نه فقط در ایران،‌ بلکه در سایر کشورها و از جمله ممالک اروپایی و آمریکایی نیز رواج دارد،‌ موضوع جدیدی نیست. اما آنچه اهمیت دارد،‌ روی آوردن بانوان به ویژه جوانان به مصرف انبوه مواد آرایشی و حاضر شدن در انظار عمومی با اشکالی است که دور از شأن یک بانوی مسلمان ایرانی است.

آراستگی ظاهر یکی از امور پسندیده در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و به تبع آن،‌ آرایش کردن نیز جایگاه خود را دارد،‌ ولی این رویکرد زمانی شکل مطلوب و مثبت دارد که در جای خود به کار گرفته شود؛ یعنی بنابر اصول دین مبین اسلام، آرایش کردن در نزد همسر مطلوب و پسندیده نیز هست.

بر اساس روایاتی که در این زمینه وارد شده است، مشخص می‌شود داشتن ظاهری آراسته و زینت شده یکی از دستورات اکید دین اسلام برای زنان و مردان به شمار می‌آید، با این شرط که زنان خود را در برابر همسران خود و در منزل بیارایند و از همین رو باید گفت؛ داشتن ظاهر نازیبا که اثری از آراستگی ظاهر در آن نباشد، نشانه ضعف ایمان شمرده می‌شود. لذا آرایش و زینت اگر در راستای آراستگی هم نباشد و به معنای خاص آن یعنی استفاده از زیورآلات باشد،‌ پسندیده به شمار می‌آید و همان گونه که در روایات آمده است، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، این اقدام بشر نیز هماهنگ با نظام خلقت است. از امام حسن (ع) پرسیدند: «چرا خود را این چنین آراسته کرده‌اید؟» ایشان فرمود: «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال»، یعنی خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

*اسلام دین آراستگی

از جمله زینت‌هایی که در قرآن کریم هم به آنها اشاره شده است می‌توان به این موارد اشاره کرد: «وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِی السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاها لِلنَّاظِرِین: و هر آینه در آسمان برج‌هایى آفریدیم و براى بینندگان‌شان بیاراستیم.» (الحجر،۱۶) یا «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْكَواكِب؛ همانا ما آسمان دنیا را به زیور ستارگان آراستیم.»(صافات،۶) که این رویکرد نیز مبین تاکیدات دین مبین اسلام بر آراستگی در هر سطح و برای همه خلایق است.

البته ناگفته نماند صورت افراطی این عمل از دیدگاه اسلام ناپسند به شمار می‌آید نمونه بارز آن را همان گونه که اشاره شد می‌توان از آراستن بانوان در بیرون از منزل یاد کرد. ولی بر اساس مبانی قرآن، کسانی که زیورها و زینت‌های دنیوی را دلیل گناه و بی‌دینی معرفی می‌کنند نکوهش کرده است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ؛ بگو چه كسى زینت‏هاى خدا را كه براى بندگان خود آفریده حرام كرده و از صرف رزق حلال و پاكیزه منع كرده است؟ بگو این نعمت‌ها در دنیا براى اهل ایمان است و خالص آنها (یعنى لذات كامل بدون الم، و نیكوتر از آنها) در آخرت براى آنان خواهد بود. ما آیات خود را براى اهل دانش چنین مفصل و روشن بیان مى‏‌كنیم.» (اعراف ،۳۲)

بر اساس آیات و روایاتی که ارائه شد،‌ مشخص است آراستگی ظاهر و آرایش با شرایط خاص بیان شده مطلوب است. ولی این نکته که چرا بانوان ما به این سمت و سو گرایش پیدا کرده‌اند، خود نکته مهمی است که متاسفانه تا به امروز جز با تحکم و خشونت با آن برخورد نشده. اینکه دشمنان اسلام با قواعد و قوانین دین اسلام مخالف هستند بر همگان روشن است؛ چرا که مانع از آن می‌شود که زمام امور خود را به دست آنان بسپاریم و از سویی ولنگاری‌ها و بی‌بند و باری‌هایی که برای تسلط بر جوامع زیر سلطه خود فراهم کرده‌اند، امور پسندیده و قابل قبولی برای دول اسلامی نیست که بتوانند آن را بپذیرند و اجرایی کنند. از این رو کشورهایی که با ابزار خاص خود بر مردم کشورشان تسلط دارند و آزادی در چنین مواردی را راهکار رسیدن به خواسته‌های افراطی خود قرار داده‌اند درصدد برآمده‌اند که این رویکرد را در کشورهای مسلمان به کار گیرند که ایران اسلامی از آن جمله است که مقتدرانه در برابر دشمنان ایستادگی کرده است.

*اطلاع رسانی دینی را جدی نگرفته ایم

البته سال‌هاست از تهاجم فرهنگی سخن به میان می‌آید و رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش این موضوع را بارها به مسئولان گوشزد فرموده‌اند؛ برای برخورد صحیح با این پدیده اجتماعی باید دانست، بسیاری از بانوانی که از این نحوه آرایش در بیرون از منزل استفاده می‌کنند،‌ از موازین شرعی آن غافل و یا نسبت به آن ناآگاه هستند در این باره باید شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و علاوه بر اینکه این اقدام را مذموم و حرام اعلام می‌کنیم،‌ باید نسبت به چرایی آن نیز توجه نشان دهیم و نقش حوزه‌های علمیه،‌ مبلغین و مسئولان فرهنگی در این رابطه را نادیده نگیریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha