چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي معرفت فرهنگي اجتماعي

حوزه/ گروه جامعه‌شناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با هدف انتشار مقالات علمي حوزه علوم اجتماعي و جامعه‌شناسي با رويكرد اسلامي اقدام به انتشار اين نشريه نموده است. تاكنون ۲۹ شماره از اين نشريه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بیست و نهمین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « معرفت فرهنگي اجتماعي » در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

روش‌شناسي علوم اجتماعي از ديدگاه هابرماس و بررسي آن از منظر حكمت متعاليه:  عبدالله زکي و علي مصباح؛ استعاره‌هاي طبيعت‌گرايي و تخيل ابن‌خلدوني : علي يعقوبي؛ دين و خانواده؛ بررسي تفاوت نسلي در دينداري در بين خانواده‌هاي روحاني و غيرروحاني شهر قم : محسن نيازي و محسن شاطريان و محمدامين پاك زمان قمي؛ رابطة هدايت تشريعي با سياست ها و چالش هاي جمعيتي : سيدمرتضي موسوي و محمد جعفري؛  از جمله عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه می باشد.  

همچنین، تأثير اقتصاد وابسته به نفت در تعادل زدايي ميان سطحي فرهنگ انقلاب و تضعيف همدلي پايدار :  عليرضا محدث و نعمت الله كرم اللهي؛ ماهيت جرم از ديدگاه دوركيم، با رويكردي روش شناسانه : مجتبي جاويدي؛ «افق مهدوي» و تكوين چشم‫انداز «تمدن زمينه ساز» در آينده ايران اسلامي : ابوذر مظاهري مقدم از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه است .

در مقاله " دين و خانواده؛ بررسي تفاوت نسلي در دينداري در بين خانواده‌هاي روحاني و غيرروحاني شهر قم " آمده است: يکي از مسائل اساسي جوامع در حال گذار، مسئله تغييرات دينداري از بعد نسلي است. در تبيين اين مسئله، بيشتر تحقيقات صرفاً مبتني بر رويکردهاي ساختاري و کلان مي باشند. اين تحقيق علاوه بر توجه به رويکرد کلان، با تأکيد بر پديده هاي خرد دامنه، مانند خانواده و از طريق مقايسه خانواده هاي روحاني و غيرروحاني، در پي بررسي سهم مؤلفه هاي ديني خانوادگي در تبيين تفاوت نسلي از حيث دينداري است.

 در اين پژوهش، از روش پيمايش و تکنيک پرسش نامه براي جمع آوري اطلاعات استفاده شد. از ميان کليه خانواده هاي روحاني و غيرروحاني شهر قم، که داراي حداقل يک فرزند 18 تا 29 سال بودند، تعداد 390 نفر پدر و يک فرزند آن، به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. يافته ها نشان مي دهد علاوه بر رابطه معنادار تفاوت نسلي با متغيرهاي توافق ديني والدين و درک از اهميت دينداري براي پدر و اجتماعي­کردن ديني، تفاوت نسلي از حيث دينداري در خانواده هاي روحاني، به طور معناداري کمتر از خانواده هاي غيرروحاني است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ، طبقه چهارم، اداره كل نشريات تخصصي. مراجعه نمایند و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha