چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
شهید صدر

حوزه/ شهید آیت الله محمد باقر صدر شهید شد و امام خمینی(ره) نیز رحلت کردند؛ اما امروز باید تلاش کنیم حمایت خود را از رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی شاهرودی پیش از ظهر امروز در همایش «راه صدر» که با موضوع «بزرگداشت آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر» در سالن همایش مجتمع آموزشی پ عالی  امام خمینی(ره)  قم برگزار شد، اظهار داشت: وقتی سخن از بزرگان دین و علمای اسلام به میان می آید، در ابتدا باید از آنان الگوگیری نماییم؛ چراکه ما طلبه بوده و در راه آنان قدم می گذاریم.

*تجلیل از بزرگان دین مناسب است؛ اما مهم درس گرفتن از آنان است

وی ابراز داشت: تجلیل از بزرگان دین مناسب است؛ اما مهم آن است که از آنان درس گرفته تا مشاهده کنیم که در موقعیت های حساس در زندگی چه تصمیم هایی گرفته و چه راهی را انتخاب می نماییم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان خاطراتی از شهید صدر اشاره و خاطرنشان ساخت: زمانی که امام راحل به نجف اشرف مشرف شدند، مرحوم شهید صدر یکی از مدرسین و علمای نجف بوده که در صراط مرجعیت قرار داشت؛ به این معنا که امید مرجعیت به ایشان داشتند.

این استاد حوزه تصریح کرد: زمانی که امام خمینی(ره) وارد نجف شدند، به عنوان یکی از بزرگان دین و مرجع انقلابی دو ماه در این شهر حضور داشته و پس از آن دروس خود را آغاز کردند؛ ایشان در روز نخست، درس نگفته و درباره وظایف مسلمانان و حوزه در جهان کنونی به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی بیان داشت: شهید محمد باقر صدر علاقه بسیاری به امام راحل داشته اند؛ چراکه در اهداف، اشتراک بسیاری داشته و راه ایشان را درست می دانستند.

*مرجعیت نهادینه شده

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهید آیت الله محمد باقر صدر بحثی داشتند تحت عنوان مرجعیت نهادینه شده که مرجعیت ادامه دار بوده و با فوت یک مرجع، تشکیلات او جمع نگردد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: امروز مرجعیت های ما شخصی هستند؛ به این معنا که شخصی وارد حوزه شده؛ درس خوانده؛ استاد شده؛ استاد درس خارج شده و در ادامه مورد توجه مردم قرار می گیرد که نیازمند راه اندازی تشکیلات مرجعیت در کشور یا خارج از کشور است؛ با وضعیت موجود، هر مرجعی از دنیا برود، تشکیلات او خنثی و بی معنا می شود؛ اما ایشان به دنبال آن بودند که مرجعیت ثابت و نهادینه مانده و مرجع بعد ادامه دهنده راه او باشد و تشکیلاتی از بین نرود.

این استاد حوزه ابراز داشت: ایشان جلساتی با بزرگان داشته و مباحثی را در این نشست ها مطرح می کردند تا تمام مسائل مرتبط با شئون مرجعیت انقلابی و مرجعیت نهادینه شده مورد بحث و نظر قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی خاطرنشان ساخت: ایشان در اولین جلسه با این موضوع، بحث مرجعیت نهادینه شده را مطرح نموده و قائل بودند که نباید به مرجعیت دل بست؛ چراکه شاید روزی فرا برسد که نیازمند حمایت از مرجع دیگری همچون امام خمینی(ره) باشیم.

*شهید صدر قطعا برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسید

وی تصریح کرد: استاد آیت الله شهید محمد باقر صدر قطعا برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسید و پیرو امام خمینی(ره) بود.

*باید در حمایت از آیت الله العظمی خامنه ای تلاش کنیم

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: ایشان شهید شد و امام هم رحلت کردند؛ اما امروز باید تلاش کنیم حمایت خود را از رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای داشته باشیم.

این استاد حوزه  و شاگرد شهید صدردر پایان به قرائت نامه شهید آیت الله محمد باقر صدر پرداختند که به شرح ذیل می باشد:  فرزندان عزیز و گرامی، خداوند با دیدگانی که هرگز به خواب نرفته و نخواهد رفت شما را ایمن داشته و نگهداری نماید. سلام بر همه شما و رحمت خداوند و برکاتش بر شما باد. در این لحظات بزرگ و با عظمت برای شما نامه را می نویسم. لحظه های بزرگ و با عظمتی است که اسلام پیروزی قاطع و یگانه و بی نظیری را در تاریخ زنده بشریت رقم زده است. این پیروزی با دست ملت مسلمان ایران و با رهبری و سکانداری حضرت امام خمینی که سایه اش مستدام باد و با همکاری نیروهای خداخواه و علمای اعلام به دست آمده است. ناگهان خواب به حقیقت پیوست و ناگهان آرزوی دور و بزرگ محقق شد و فکر و اندیشه اسلامی همانند آتشفشانی بر سر بیدادگران فرود آمد تا در قالبی مجسم، دولت حق و اسلام را بر روی زمین به پا دارد. ناگهان اسلامی که ظالمان و استعمارگران آن را در قمقمه ای زندانی نموده اند با بازوان جوانمردان ایرانی که هرگز از مرگ خود را هراس نداده اند، قمقمه را شکسته است و با دست جوانمردانی که وحشت افکنی طاغوت و طاغوتیان تصمیم و عزم آنان را فرو ننشانده و کم نموده، می رود تا زمین را زیر پای طاغوتیان در سراسر جهان به لرزه در آورد. تأکیدا بر هر یک از شما واجب و بر هر فردی که وقت نیکوی او مقدر داشته که در کنار این انقلاب و جریان و الگوی تحقق یافته اسلامی قرار گرفته این است که تمامی نیروها و تمامی امکانات و خدمات خود را تقدیم نماید و تمامی آن را در خدمت این تحقق انقلابی قرار دهد و هرگز توقفی در بذل و عطا سزاوار نیست؛ چراکه این ساختمان برای اسلام ساخته و به پا می شود. لازم است واضح و روشن باشد که مرجعیت امام خمینی که آمال و آرزوهای اسلامی امروز در ایران مجسم نموده حتما باید گرد آن جمع شده و با اخلاص کامل با آن برخورد نماید و از مصالح آن حمایت نموده و لازم در وجود با عظمت آن ذوب شوید و همانگونه که وی در هدف والا و بلندمرتبه خود ذوب شده است. باید بدانید که مرجعیت درستکار؛ نه شخص, بلکه یک هدف و راه به سوی الله است و میدان و فضای مرجعیت صالح در ایران لازم است که در هر مسئله ای که آن را تضعیف نموده و یا به آن کمک ننماید به دور نگه داشته شده و حافظ و نگهدار این مرجعیت رشید و هدایت گر رهبری کننده باشید. خداوند دست شما را گرفته و چشم شما را با شکوه پیروزی روشن نماید و شما را به عنوان پشتوانه ای ذخیره نگهداری کند. سلام بر شما دوستان خودم و رحمت و برکاتش بر شما باد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha