چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما همیشه پشتیبان کمک به نهاد روحانیت، حوزه های علمیه و مساجد هستیم، گفت: البته بنده قائل هستم که نهاد روحانیت حتی در کشور جمهوری اسلامی هم باید مستقل باشد؛ البته کشور باید وظیفه خود را نسبت به نهاد روحانیت انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که با موضوع «بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل کشور است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چندین جلسه به این موضوع پرداختند و بالاترین شخصیت کشور پیگیر رسیدگی به ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از تنوع برخوردار هستند و دامنه آن از لاابالی گری تا حاشیه نشینی را شامل می شود، گفت: حل همه این موضوعات یک نسخه واحد ندارند مگر در برخی امور که فصلی مشترک دارند.

*سه فصل مشترک آسیب های اجتماعی

رئیس مجلس شورای اسلامی از مشکلات اقتصادی و روانی و کم توجهی به امور دینی به عنوان سه فصل مشترک آسیب های اجتماعی یاد کرد و افزود: بخشی از آسیب های اجتماعی ریشه اقتصادی دارند که حل موضوع اقتصادی به حکومت مربوط است؛ جایگاه روحانیت در برخورد با آسیب های اجتماعی را باید شناخت و لازم است هر کسی در جای خود به آن بپردازد.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از فصول مشترک آسیب های اجتماعی مسائل دینی است، ابراز داشت: هر چه ریشه اعتقادات دینی مردم تقویت شود، آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

*علما همواره پناهگاه مردم بوده اند

وی با بیان اینکه گاهی عدم توجه به مسائل دینی به دلیل عدم دسترسی ها افزایش می یابد، گفت: اگر حوزویان به عرصه آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند نقش آفرین خواهند بود، همانگونه که علما همواره پناهگاه مردم بوده اند؛ تا شرایط خوبی را ایجاد نکنیم برای حیات طیبه نمی توان کاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قبول کنیم برای مقابله با آسیب های اجتماعی، نیازمند سیستم نظام مند هستیم، گفت: در این زمینه روحانیت باید تحلیل مناسب داشته باشد و اولویت بندی کند و صرفا با توصیه کردن نمی توان اقدامات کافی را انجام داد.

*باید از مدرک گرایی دور شویم

لاریجانی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در حاشیه نشینی ها عدم توجه به کارآفرینی است، گفت: همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند، من صاحب حرفه را دوست دارم؛ ما نیز باید افراد را صاحب حرفه کنیم و از مدرک گرایی دور شویم و افراد نیز باید بدانند که صاحب حرفه شدن یک فضیلت است.

وی با بیان اینکه براساس آمار 25 درصد افراد در روستاهای کشور زندگی می کنند و این آمار شیب تند مهاجرت از روستا به شهرها رانشان می دهد گفت: چرخه اقتصادی صحیحی در روستاها ایجاد نشده که ریشه در عدم کارآفرینی دارد.

*با کارمند دولتی شدن،  اقتصاد کشور تقویت نمی شود  

وی یکی از عوامل تحقق شعارسال را سوق دادن افراد به سمت کارآفرینی و پرهیز از استخدام شدن در دولت عنوان کرد و افزود: بیش از حد کافی نیز کارمند داریم و به همین جهت 90 درصد بودجه کشور جاری است و تنها 10 درصد بودجه به امور عمرانی اختصاص می یابد این در حالی است که کشور با اقدامات عمرانی آباد می شود و حجیم  شدن دولت برای کشور مفید نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد باید بدانند که اگر کارآفرین شوند به کشور کمک کرده اند گفت: روحانیت می تواند در تحقق و توجیه این تفکر برای مردم که کارآفرینی به کشور کمک می کند، موثر باشد.

*دوز منفی گرایی در کشور بالاست

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه القای روحیه یاس و ناامیدی در جامعه در بوجود آمدن آسیب های اجتماعی موثر است، گفت: متاسفانه تبلیغات در کشور ما سامان یافته نیست و دوز منفی گرایی آن زیاد است در حالی که آمارها نشان می دهد کارهای انجام شده بعد از انقلاب حیرت آور است ولی رسانه های ما تا زمانی که مقام معظم رهبری به این آمار اشاره نکردند، توجهی نداشتند.

*همیشه مشوق گسترش حوزه هستم

وی با بیان اینکه بنده همیشه مشوق گسترش حوزه های علمیه بوده ام، گفت: در شهرهایی که حوزه علمیه فعالی دارند، تاثیرات جدی دیانت مردم مشاهده می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما همیشه پشتیبان کمک به نهاد روحانیت، حوزه های علمیه و مساجد هستیم، اظهار داشت: البته بنده قائل هستم که روحانیت باید مستقل از دولت ها باشد؛ نهاد روحانیت حتی در کشور جمهوری اسلامی هم باید کنار مردم باشد و مستقل باشد؛ این توصیه همه بزرگان ما بود و شهید مطهری هم یکی از نقاط مثبت روحانیت را مردمی بودن و دوری از دولتی بودن می دانست و این مسئله حتما باید حفظ شود.

لاریجانی افزود: حوزه باید مستقل باشد تا حرف مردم را بزند و  مشکلات را بگوید و نصحیت به مسئولان داشته باشد؛ البته کشور باید وظیفه خود را نسبت به نهاد روحانیت انجام دهد.

وی تصریح کرد: هرحرکتی که در راستای گسترش حوزه های علمیه انجام شده، بسیار مبارک و اقدام درستی بوده است و موجب تقویت دین و دریافت های عمیق دینی جامعه می شود.

*خالی بودن مساجد از روحانیت یک اشکال اساسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از اینکه امروز بسیاری از مساجد ما خالی از روحانی است و این یک اشکال بزرگ محسوب می شود، گفت: روحانی کم نداریم و اگر لازم است در یک سطوحی برای مناطق کوچکتر طلبه آموزش دهیم، این کار را انجام دهیم.

*وقتی مساجد روحانی ندارند، مردم احکام خود را از چه کسی بپرسند؟

لاریجانی تصریح کرد: بنده مشاهده کردم بسیاری از مساجد حتی در شهرها خالی از روحانی است و در این شرایط مردم احکام خود را از چه کسی بپرسند و قرآن و اخلاق خود را از چه کسی یاد بگیرند؛ ما هرگونه کمکی را به این پروژه می کنیم که مساجد ما روحانی مقیم و بابرنامه داشته باشد و این باعث بیداری مردم می شود.

* هدایت مردم وظیفه اصلی روحانیت است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک تلقی اشتباهی بوجود آمده که چون جمهوری اسلامی شده، پس رسانه ها مردم را راهنمایی می کنند؛ خیلی از روحانیون هم در مشاغل دولتی حضور پیدا کردند؛ آن هم لازم است، اما وظیفه اصلی روحانیت، هدایت مردم است نه حضور در مشاغل دیگر، نقش روابط چهره به چهره روحانیت و مردم بسیار تاثیرگذار و مهم است.

وی در پایان با بیان اینکه برای رفع آسیب های اجتماعی باید قبول کنیم که اگر مردم بنیه دینی قوی داشته باشند این آسیب ها نیز کاهش می یابد گفت: در این بخش روحانیت تاثیر فراوانی دارد و ما آماده ایم تا حوزه علمیه برنامه مدونی برای ده سال آینده تدوین کند که روحانیت در دسترس مردم باشد و آموزش های لازم را هم دیده باشند و نظام هم کمک های لازم را انجام می دهد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha