پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی

حوزه/ مسابقات قرآن کریم طلاب جهان اسلام که با حضور طلاب شیعه و سنی برگزار می‌شود نوعی مقابله فکری و علمی با جریان وهابیت تکفیری است که تلاش می‌کنند شیعه را خارج از اسلام و بی توجه به قرآن نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی،در مورد راه‌های انس با قرآن گفت: اگر انسان بخواهد با چیزی مانوس شود و آن را با خود داشته باشد اولین گام در این راه، شناخت آن و پی بردن به سود و بهره‌ای است که برای او دارد.

وی افزود: اگر چیزی مورد شناخت انسان نباشد یا این شناخت اندک باشد و نداند در کجا به کار او می‌آید در این صورت علاقه‌مند نیز نخواهد شد؛ بنابراین اولین گام برای انس حوزویان و سایر مردم با قرآن کریم این است که طعم شیرین قرآن به آنان چشیده شود.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه قرآن کریم و روایات در موارد متعددی به معرفی قرآن پرداخته‌اند بیان کرد: قرآن کریم خود را کتاب شفا، رحمت و هدایت، نور و نشان‌دهنده صراط مستقیم و تامین‌کننده سعادت دنیا و آخرت معرفی کرده و روایات نیز هر کدام به ابعادی از این کتاب پرداخته و فواید آن را بیان فرموده‌اند که اگر مردم با این مسایل آشنا شوند و بدانند که با چه کلامی سر و کار دارند مطمئنا انس آنان با قرآن بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان اینکه قرآن فقط کتاب راهنمایی و هدایت انسان در دنیا نیست بلکه هر کسی در دنیا همنشین قرآن باشد و به آن عمل کند در آخرت نیز در کنار قرآن خواهد بود، عنوان کرد: قرآن در روز قیامت یکی از شافعان محشر است و قطعا کسی که با دستورات قرآن مانوس است و به آن عمل می‌کند مورد شفاعت قرار می‌گیرد، آن هم در روزی که به تعبیر قرآن کریم روز حسرت و سختی و تغابن خواهد بود و دوست، ثروت، مال، فرزند، قوم، قبیله و مقام به درد انسان نمی‌خورد.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر شناساندن قرآن به آحاد جامعه به خصوص حوزویان افزود: این ضرورت برای حوزه بسیار بیشتر است زیرا حوزه مبلغ دین است و مبلغان دین باید با اصلی‌ترین منبع دینی یعنی قرآن آشنا باشند و همان طور که قرآن در قرآن و روایات دارای جایگاه بسیار والا دارد باید در نزد حوزویان نیز جایگاه ویژه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغ بر اساس قرآن درصد موفقیت تبلیغ را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: در روایت به این مضامین داریم که قرآن کریم در نزد خداوند بسیار مورد احترام است به گونه‌ای که خداوند درخواست قاری و حافظ قرآن را که به دستورات آن عمل می‌کند زمین نمی‌گذارد لذا قرآن هم در حیات دنیا، زندگی‌بخش و عزت‌آفرین و مایه توانگری برای جامعه است و هم در آخرت مایه سربلندی است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی تاکید کرد: اگر قرآن را قانون اساسی بدانیم و به قول امام علی(ع)، آن را ستون دین اسلام بدانیم در این صورت تبلیغ ما هم مبتنی بر قرآن خواهد بود.

وی افزود: همان طور که برای گذاشتن دیگ روی آتش نیازمند ساختن چهارپایه محکم و استوار هستیم قرآن نیز در دین اسلام این نقش را ایفا می‌کند و مایه زنده کردن حیات اجتماعی مسلمین است و حتی بر اساس برخی روایات فرد و جامعه را از نظر مادی نیز تامین می‌کند و به آنان برکت می بخشد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از برکات انس با قرآن استفاده از دستورات آن است؛ قرآن بر کسب علم و عمران و آبادانی تاکید کرده است و اگر همین آموزه در میان طلاب و دانشگاهیان ما ترویج شود قطعا بهره علمی آنان نیز بیشتر خواهد  شد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با اشاره به آیه آخر سوره مبارکه آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بیان کرد: در این آیه سخن از رابطه به میان آمده است که مهم‌ترین بُعد مرابطه ارتباط چهره به چهره و اجتماعی میان مسلمین است و امروز هم با همه گستردگی، وسعت فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف، چیزی نتوانسته است جای تبلیغ چهره به چهره را بگیرد به همین دلیل در اسلام امر مصافحه بسیار مورد توجه و دارای ثواب زیاد است.

وی تاکید کرد: بنابراین قرآن هم در روش و هم در محتوا می‌تواند در تبلیغ دین مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: به تعبیر علامه طباطبایی اسلام در همه چیز حتی در تفکر و اندیشه نیز اجتماعی است اما متاسفانه در جهان اسلام و با تحریک دشمنان و جنایات وهابیت و تکفیر سبب شده تا این شبکه اندیشه‌ای اسلامی در عمل و نظر ایجاد نشود و این اختلافات نشانه دوری از قرآن و فرهنگ آن است.

وی افزود: با تبلیغ وهابیت و جریانات تکفیری امروز مواجه با القای شبهه علیه شیعه هستیم که شیعه به قرآن توجه لازم را ندارد ولی برگزاری مسابقات قرآن آن هم در سطح بین‌المللی و با حضور طلابی از ۴۳ کشور جهان می‌تواند نقش مهمی در خنثی سازی این القائات و شبهات داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی گردهمایی نخبگان قرآنی در زیر چتر مسابقات قرآن پدیده مهمی است، تاکید کرد: باید از فرصت این مسابقات بهره لازم در این راستا برده شود.

وی همچنین محتوامحوری را وجه بارز در تفاوت میان مسابقات قرآن حوزه و سایر مسابقات قرآن کشور برشمرد و تصریح کرد: مسابقات علمی که تقویت کننده تدبر و تفکر در آیات قرآن است در کنار افزایش مهارت‌های قرآنی باید مورد توجه باشد.

یادآور می‌شود، اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام روزهای دوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور ۶۰ طلبه از ۴۳ کشور جهان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha