پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ اختتامیه اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم تقویت سطح علمی خواهران طلبه تاکید کرد و گفت: باید در حوزه های علمیه خواهران، طلبه های بسیاری نظیر بانو مجتهده امین اصفهانی تربیت شوند و نقش آفرینی آنها موجب برطرف شدن آسیب‌ها و غفلت‌زدایی در جامعه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که با موضوع «بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اساسی ترین وظیفه حوزه های علمیه را تفقه در دین و انداز جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: از انذار در قرآن کریم به عنوان هدف از نزول وحی و کتاب آسمانی یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه انذار نباید به مقوله خوف از نار منحصر شود، گفت: گستردگی واژه انذار بسیار وسیع است و باید تلاش کرد مردم پیش از موضوع ترس از جهنم، عظمت خدا را درک کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه از درک عظمت خداوند به عنوان مهم ترین وظیفه انبیاء و مبلغان یاد کرد و افزود: این مسئله مهم ترین عنصر در شناخت دین است؛ تربیت جوانان به گونه ای باشد که به جای محدود کردن و فیلتر، با درک عظمت خداوند از آلودگی به گناه اجتناب کنند و در این صورت، ما وظیفه خود را انجام داده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این نکته مهم که انذار مورد نظر خداوند مربوط به پیش از عمل است، گفت: برخی این گونه برداشت کرده اند که انذار مربوط به بعد از عمل است در حالی که انسان قبل از انجام خطا به مرحله انذار می رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه رشد حوزه های علمیه خواهران یکی از مهم ترین دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مراجع و علما بر ضرورت راه اندازی و گسترش حوزه خواهران تاکید داشتند و ظرفیت های عظیمی در این نهاد وجود دارد که موید لزوم استفاده از آن است.

عضو جامعه مدرسین افزود: امروز بخش مهمی از موفقیت ها و دستاوردهای حوزه، متعلق به حوزه های علمیه خواهران است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی از طریق مسایل زن و خانواده صورت می‌گیرد، گفت: غرب به دنبال تلاش برای گسترش جریاناتی نظیر فمینیسم در کشورهای اسلامی است و هیچ بخشی محکم‌تر و قوی‌تری از حوزه خواهران کارآمد، قوی و فعال نمی‌تواند در مقابل این جریانات ایستادگی کند.

وی با اشاره به احکام خاص زنان که برخاسته از متن دین است، ابراز داشت: نمی‌توان با این احکام، برخورد عرفی داشته باشیم؛ این احکام خاص از روی مصالحی است و اسلام در کسب ارزش های معنوی و تعالی انسانی میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از دادن حق طلاق به زنان و لزوم اصلاح برخی بندهای عقدنامه‌ها، گفت: به اعتراف مسئولان و کارشناسان و شواهد واقعی این تغییرات به نفع زنان نبوده است.

وی بر لزوم تقویت سطح علمی خواهران طلبه تاکید کرد و گفت: باید در حوزه های علمیه خواهران، طلبه های بسیاری نظیر بانو مجتهده امین اصفهانی تربیت شوند و نقش آفرینی آنها موجب برطرف شدن آسیب‌ها و غفلت‌زدایی در جامعه می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه(ع) بر لزوم تاسیس حوزه های علمیه در سراسر کشور و شهرها و حتی روستاها تاکید کرد و گفت: متاسفانه نهادهای فرهنگی از بطن جامعه غافل شده‌اند در صورتی که باید با جامعه ارتباط عنیق داشته باشند؛ زمانی موفق خواهیم شد که ابتدا خودمان را اصلاح کنیم و از بطن جامعه نیز غافل نشویم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha