جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مجلس بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین علی برهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین گنجی، مرحوم برهان را شخصیتی عالم، فاضل،ولایت مدار و وظیفه مند دانست که به رغم توانمندی عالی حوزوی سالها عمر خود را وقف تبلیغ و تدریس کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین گنجی شب گذشته در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین برهان امام جمعه فقیه مهریز در حسینیه شهدای قم گفت: ارزش هر انسان به محتوای وجودی او مشخص می شود و هر چه کسی را نیز عنصر خاصی زیبا می کند که برخی را دنیا، برخی را مال و پست و برخی دیگر رااخلاق و معنویات زیبا می کند.

وی افزود: عالمان دین از دسته افرادی هستند که به واسطه بهره گیری از فضایل اخلاقی و علمی و نورانی شدن با معارف ناب قرآن کریم و اهل بیت(ع) زیباشده و با عمل زیبای خود این زیبایی را چند برابر کرده اند.

سخنران مراسم اظهارکرد: دستورات اکیدی در معارف اسلامی روی مساله اهمیت علم انجام شده است ولی قطعا این علم باید به شکلی باشد که رضایت الهی را نیز کسب کند؛ منظور از این علم، همان علم نافع است که در روایات کثیر از پیامبرو اهل بیت(ع) به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی بیان کرد: ابعاد علم نافع نیز در متن دین کاملا مشخص شده است که از جمله آنها می توان به علم خداشناسی ،قرآن شناسی، معاد شناسی، احکام دین، علم نماز و روزه و جهاد و خمس و زکات و اخلاق و.... اشاره کرد. عال

سخنران مراسم گفت: مهمترین علم نافع که همه بندگان باید به آن التزام داشته باشند ،علم خداشناسی است زیرا همه ما مربی داریم و این مربی نیز ما را خلق کرده و به آنچه در وجود خود داریم آگاه است  چون خود او ما را خلق کرده است؛ خداوند از ما انتظار دارد که انسانیت داشته باشیم و این انسانیت با پرکردن ظرف وجودی از دانش و معرفت و دین و اخلاق حاصل می شود.

وی افزود: عالمان دین بوی اهل بیت را می دهند زیرا آنها سعی کردند که ظرف وجودی خود را پر از دانش و معرفت اهل بیت(ع) کنند و به دلیل این انس و الفت دیرین قطره ای از اقیانوس بی کران فضایل اهل بیت(ع) را برگرفتند که یکی از این خصایل نیکو زهد و تقوا است.

سخنران مراسم اظهارکرد: زهد از مهمترین ویژگی های عالمان ربانی است؛ عالمانی که هرگاه هر سختی در راه نشر دین و معارف الهی بود به جان خریدند و از دنیای پرهیاهو به اندازه توانی که بتوانند خدمت و عبادت کنند چیزی نخواستند؛ مقام معظم رهبری همیشه به طلاب و شاگردان درس خود سفارش می کنند که مبادا با ماشین های آنچنانی به درس بیایید زیرا این عناصر با زهد همخوانی ندارد؛ نمی توان کسی بهترین تجملات را در زندگی خود داشته باشد ولی بگوید که من به رغم این همه دارایی و مکنت لباس های آنچنانی و ماشین های آنچنانی زهد دارم.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی بیان کرد:عالمان خود ساخته عالمانی بوده و هستند که ابتدا خداشناسی و خود شناسی را معرفت شناسی رابه شکل عمیق برگرفتندو در ادامه به دنبال اصلاح مردم و کمک به جوانان رفتند؛ عالمی که برای خود عبادت و زهد داشت ولی به درد مردم نخورد و جوانان را در این گرداب عظیمی که آنها را در برگرفته است به حال خود رها کرد باید بداند که به وظیفه اش عمل نکرده است.

وی گفت: عالمان بسیار بزرگی در طول تاریخ حیات شیعه بوده و هستند که به دلیل اهمیت اشتغال به تبلیغ معارف دین حتی از کرسی های سطح بالای تدریس در حوزه نیز گذشتند وحتی با اینکه اگر با این هوش و توان ادامه می داندند می توانستند مرجع تقلید مردم شوند ولی وقتی مشاهده کردند که مراجع بزرگی وجود دارند که تدین مردم را در عالی ترین سطح راهبری کنند به سراغ تبلیغ رفتند که از جمله آنها می توان به آیت الله غلامرضا بافقی یزدی اشاره کرد.  

حجت الاسلام والمسلمین افزود: علم و دین بدون ولایت به وهابیت ختم می شود و عالم دینی کسی است که این خصوصیت برجسته یعنی ولایت پذیری و وظیفه مندی و تکلیف مداری را در خود بارور کرده باشد؛ مرحوم حجت الاسلام والمسلمین برهان چنین شخصیتی بود و به رغم توان و استعداد عالی حوزوی، عمری را در مهریز به امامت جمعه و هدایت مردم گذارند زیرا به دنبال عمل به تکلیف خود بود؛ وی در همین مدت  نیز به تدریس دانشگاه و پاسخ به شبهات جوانان پرداخت و در زمینه تعلیم و تربیت نیز اقدام به نگارش کتاب کرد.

سخنران مراسم اظهارکرد: اگر علم خدایی و روح معنویت و ولایت پذیری الهی در جامعه تسری پیدا کند، هیچ کسی دیگر از تحریم و تهدید آمریکا نخواهد ترسید؛ کما اینکه مقام معظم رهبری و مراجع ما نیز همیشه این اصل را مطرح کرده اند که ما باید به خداوند متعال دل خود را بسپاریم ووقتی که خدا آمد دیگر جایی برای شیطان نیست و همه شیطنت های آمریکا نیز به جایی نخواهد رسید.

وی بیان کرد: امام راحل به دلیل اینکه در ابتدای انقلاب این خدا باوری را در خود باور کرده و به مردم نیز متنقل کرده بود و مردم انقلابی آن زمان از عمق جان این معرفت را باور کرده بودند توانستند به آمریکا درس بدهند که آنها هیچ غلطی نمی توانند در عزم و اراده الهی آنها انجام دهند زیرا این ملت دل خود را به خداوند گره زده است و اگر امروز نیز چنین باشیم بازهم آمریکا به رغم همه تهدیدات خود هیچ غلطی نخواهد کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha