چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 413820
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
فصلنامه قرآن شناخت

حوزه/ شانزدهمین شماره دو فصلنامه علمی – پژوهشی « قرآن شناخت » در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مخاطبان این مجله ،متخصصان و محققان قرآن‌پژوه، استادان و پژوهشگران علاقه‌مند به مطالعات قرآني هستند و گستره موضوعي آن پژوهش‌هاي قرآني اعم از مباحث درون‌رشته‌اي و ميان‌رشته‌اي است.

عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارتند از: نقد تخصيص آيات ارث به حديث «انّا معاشر الانبياء لا نُوَرِّث»؛ با تأكيد بر استدلال هاي فاطمه زهرا عليها السلام در خطبه فدكيه  نوشته  كاووس روحي برندق ( ص 5)؛  تحقق معنا و مصداق در تفسير و تطبيق قرآن از نگاه علامه طباطبايي نوشته  محسن ابراهيمي ( ص 23 )؛ بررسي ميدان معنايي اطاعت در نظام توحيدي قرآن نوشته غلام‌محمد شريعتي و معصومه کاظمي ( ص 39 )؛ كاوشي در شرح و تفسير روايات اعراب القرآن نوشته  احمد طاهري‌نيا ( ص 63 )؛ تنويع و تقسيم مباحث علوم قرآن نوشته  علي‌اوسط باقري ( ص 81)؛ تأملي در مدلول روايات عرض نوشته  اسدالله جمشيدي و محمود رجبي ( ص 103 ).

در مقاله بررسي ميدان معنايي اطاعت در نظام توحيدي قرآن، نوشته غلام‌محمد شريعتي و معصومه کاظمي آمده است: در معناشناسي نوين، کنش هاي زباني و هويت ارزشي عناصر آن مبتني بر روابط معنايي است که در ساخت ميدان هاي معنايي ظهور مي يابد. عنصر اطاعت و مشتقات آن از مهم  ترين واژگان کانوني در قرآن کريم است و معناشناسي اين واژه و ساختارهاي زباني آن سهم بزرگي در کشف جهان بيني قرآن کريم و نظام معنايي آن دارد. پژوهش پيش رو، نخست معناي اطاعت و تطور معنايي آن را در دو دورة پيش از نزول و عصر نزول قرآن با رويکرد درزماني بررسي مي كند و سپس با روش توصيفي ـ تحليلي و با رويکرد هم زماني و تحليل حوزه اي معنا، به واكاوي روابط اين مادة زباني وحي در سه سطح هم نشيني، جانشيني و تقابل معنايي با ديگر واژه هاي مرتبط قرآني، در دو حوزة کلان نظام تشريعي و تکويني قرآن کريم مي پردازد.

 در جهان بيني قرآن کريم، اطاعت در نظام تشريعي در فضاي ايمان و انقياد نظري از خداوند تصوير شده است و هم سويي آن با اطاعت پذيري همه موجودات در نظام تکوين، در گرو انقياد ماندگار و پرواي پايدار از خداوند است. به  طور کلي مي توان گفت ميدان معنايي مادة اطاعت در سطوح پيش گفته، تداعي بخش نظام دقيقي است که بر محور توحيد در جهان هستي در دو بُعد تکويني و تشريعي جريان دارد و سعادت انسان در زندگي فردي و نظام اجتماعي در پرتو بهره مندي از عنصر اطاعت پايدار مي ماند؛ چنان که سرکشي از فرمان خدا موجب سقوط انسان در عذاب خوارکننده خواهد بود.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ، طبقه چهارم، اداره كل نشريات تخصصي. مراجعه نمایند و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha