شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: بر طبق نظریه مردم سالاری دینی در دیدگاه شهید صدر تنها راه جلوگیری از فساد قدرت در حکومت اسلامی رعایت مسائل اخلاقی در درون حکومت داری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه یکشنبه، در همایش بزرگداشت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر، موسسه شهدای سرچشمه در تهران، با اشاره به جایگاه مردم سالاری در اندیشه شهید صدر، گفت: در بیان شهید صدر واژه مردم سالاری به همین اصطلاح نیامده است، اما واژه هایی به همین مفهوم در آثار ایشان مشاهده می شود و به نظر می رسد معادل این ترکیب در آثار شهید، حکومت انسان بر سرنوشت خود باشد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رکن اولیه نظریه حکومت انسان بر سرنوشت خود بینش توحیدی نسبت به ارتباط انسان با جهان هستی و انسان با طبیعت است، افزود: رکن دیگر این تفکر حاکمیت تکوینی و تشریعی خداوند بر انسان و حاکمیت الهی بر جهان هستی و انسان در عرصه باور و ارزش های است.

وی ضمن اشاره به نقش کرامت انسانی در نظریه حاکمیت اسلامی انسان بر سرنوشت خود، ابراز کرد: خداوند انسان را مختار آفریده است و کرامت انسان نیز بر پایه همین اختیار و آزادی اوست که می توان آن را از ارکان نظریه حاکمیت اسلامی انسان بر سرنوشت خود به حساب آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان کرد: مردم سالاری دینی بر مبنای امانت داری در قدرت و حکومت بنا شده است و اگر اصالت به امانت داری و عدالت محوری نباشد، مردم سالاری اسلامی تفاوتی با دموکراسی غربی نخواهد داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در نظریه مردم سالاری دینی طبق دیدگاه شهید صدر، مردم هم صاحب حق هستند و هم مسئول و در برخورداری از تمام حقوق نیز با هم برابرند، زیرا اساسا در این دیدگاه دیگر رابطه حاکم و محکوم در جامعه وجود ندارد، بلکه امامت از بین خود امت انتخاب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به این که قدرت مطلق برای اشخاص موجب فساد در جامعه می شود، اظهار کرد: مکاتب مختلف برای این مشکل راه حلی ندارند، اما در نظریه مردم سالاری دینی، بر طیق دیدگاه شهید صدر این مسئله به وسیله رعایت مسائل اخلاقی مثل امانت داری، علم، عدالت و تقوا در درون حکومت داری اسلامی قابل حل خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha