جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری-معاون فرهنگی حوزه خواهران

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، یکی از برنامه های شاخص این مرکز را گسترش نظام آموزشی پژوهشی و تربیت محور عنوان کرد و گفت: امر تربیت مهمترین مسأله در حوزه های علمیه و جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری، عصر امروز در مراسم تجلیل از اساتید مدارس علمیه خواهران یزد که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد اظهار کرد: اساتید، رکن اصلی حوزه های علمیه را تشکیل می دهند و هر چه  از نظر اخلاقی و نگاه اجتماعی و سیاسی توانمند باشند، طلاب رشد بیشتری می یابند.

وی با یادآوری خدمات مرحوم آیت الله شرعی به عنوان مؤسس مدارس علمیه خواهران کشور، بیان کرد: ایشان با پیگیری های دلسوزانه توانست زمینه رشد این نهاد عظیم را فراهم کند و ائمه جمعه در شهرستانها نیز در رشد و توسعه مدارس علمیه تلاش می کنند.

* لزوم گسترش نظام آموزشی پژوهشی و تربیت محور

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، یکی از برنامه های شاخص این مرکز را گسترش نظام آموزشی پژوهشی و تربیت محور عنوان کرد و افزود: امر تربیت مهمترین مسأله در حوزه های علمیه و جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری تصریح کرد: همه انبیای الهی برای تربیت انسان های خداجو و الهی آمده اند و علم مقدمه تعالی معنوی انسان هاست و از نگاه ما وقتی ارزشمند است که راه سعادت بشر را فراهم کند.

وی ادامه داد: علوم غیر اسلامی نیز در صورت تعالی بشریت، ارزشمند خواهد بود و اگر بشر در مسیر تعالی، عبودیت،  تقوا و قرب به خدا قرار گرفت جامعه اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب انسان می شود.

*رسالت حوزه های علمیه باید تربیت عالم ربّانی باشد

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، رسالت مهم حوزه ها را تربیت عالم ربّانی بیان کرد و گفت: اگر عالم ربّانی تربیت کنیم برای جامعه مفید است و علم درصورت قرار گرفتن در مسیر تعالی و تربیت دینی ارزشمند است .

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با تاکید بر این که همه ارکان حوزه باید نقش فرهنگی و تربیت ایقا کنند و فضای فیزیکی مدرسه هم باید فرهنگی و تربیتی باشد، ابراز داشت:  آموزش و پژوهش هم باید در مسیر تربیت طلاب قرار گیرد و اگر این موضوع به خوبی انجام شود، بانوان طلبه در جامعه و خانواده خود تأثیر گذار خواهند بود.

وی در خصوص بهره مندی حوزه های علمیه خواهران سطح دو از اساتید خانم، افزود: در گذشته قریب به 95 درصد ازاساتید مدارس خواهران از اساتید برادر بودند، ولی اکنون تقریبا مدارس خواهران سطح دو به خودکفایی رسیده اند و از اساتید زن در تدریس بهره مند می شوند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور از حوزه  علمیه برادران خواست تا با ارائه آموزش های لازم به بانوان طلبه در توسعه خودکفایی مدارس خواهران برای حضور 100 درصدی اساتید زن کمک کنند.

حجت الاسلام  والمسلمین اسکندری،برخی از آسیب های علم را شامل غرور، خودخواهی، حسد، گناه، اخلاق زشت و... برشمرد و افزود: این خصوصیات برای جامعه مضرّ است و در مقابل نیز اگر علم همراه با تواضع، تعادل روحی و روانی، حلم و شکیبایی، صبر و خصوصیات مثبت باشد برای جامعه نافع و همه حرکات و اعمال این عالم برای افراد درس آموز می شود.

وی، برخی خصوصیات اساتید حوزه را دارا بودن نظم و انضباط در تدریس و برخورد با طلاب، آرامش، روش صحیح سخن گفتن و ارتباط با مخاطب و اعضای خانواده خود، تعادل و میانه روی در زندگی فردی و اجتماعی و تواضع و...برشمرد.

انتهای خبر / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha