جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله  جوادی آملی

حوزه/ وقتي ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال مي‌شويم و كشورمان را می توانیم از هر گزندي حفظ كنيم كه نهج‌البلاغه‌اي فكر كنيم و اين فكر در جامعه به وسيله حوزويان و دانشگاهيان منتقل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آيت الله  جوادي آملي در جلسه درس که در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخته و با تأكيد بر ضرورت توجه هر چه بيشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه اذعان داشتند: بحث‌هاي روز پنج‌شنبه درباره نهج‌البلاغه بود كه به نامه شصت و سوم حضرت رسيديم در نوبت قبل به عرض رسيد كه اگر جامعه بخواهد جامعه علوي بشود مهم‌ترين راهش اين است كه حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) مأنوس باشند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم اين است كه اين كتاب در هر دو ارگان تدريس شود و نحوه تدريس اين كتاب در حوزه و دانشگاه هم بايد در دو سطح باشد: يك سطح متوسط, و يك سطح خيلي عالي چون در كلمات حضرت حرف‌هاي نازل اصلاً نيست. آن سطح متوسط براي بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدريس كنند آن بخش دوم و بخش عالي‌اش را چه در دانشگاه, چه در حوزه براي آن نهاد عالي تدريس بشود.

ایشان در ادامه بیان دادند:  اگر جامعه بخواهد انقلابي بشود, احكام از يك طرف, اخلاق از طرف ديگر, حقوق از طرف سوم استقلال و انقلاب نظام از طرف چهارم حفظ شود، اين با سفارش و سخنراني و موعظه و نصيحت نخواهد شد، الاّ ولابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است، از علم كاري ساخته نيست علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما ياد مي‌دهند كه از اين نردبان بالا برويم بشويم عاقل. در قرآن كريم مي‌بينيد در عين حال كه براي علم حرمت قائل است مي‌فرمايد اين علم, مقدمه است، ابزار كار است.

حضرت آيت الله  جوادي آملي سپس با تاکید بر عظمت كتاب نهج‌البلاغه و بيانات حضرت امير(ع) بيان داشتند: نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن كريم است خود ذات اقدس الهي ادّعا مي‌كند اين قرآني كه بيش از بيست سال در حال جنگ و صلح, در حال هجرت و غير هجرت, در طيّ اين بيش از بيست سال نازل شده است يك كتاب يكدستي است كتابي است كه صدر و ساقه‌اش يكدست است هيچ اختلافي در اين بيش از شش هزار آيه اصلاً نيست،  در نهج‌البلاغه هم همين‌طور است حضرت آن وقتي كه خانه‌نشين بود يك سلسله بياناتي داشت البته نه زياد, آن وقتي هم كه خاورميانه در اختيار حضرت بود يك بياناتي داشت. اگر خداي سبحان درباره قرآن فرمود هيچ اختلافي در آن راه ندارد, وجود مبارك حضرت امير هم همين بيان را دارد يعني در صدر و ساقه نهج‌البلاغه شما هيچ اختلافي نمي‌بينيد.

ايشان ادامه دادند: وقتي ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال مي‌شويم و كشورمان را می توانیم از هر گزندي حفظ كنيم كه نهج‌البلاغه‌اي فكر كنيم و اين فكر در جامعه به وسيله حوزويان و دانشگاهيان منتقل مي‌شود، اينكه لحظه به لحظه مي‌گويند مواظب مملكتت باش, مواظب اخلاقت باش, مواظب حقوقت باش, مواظب ديگري باش اين نهج‌البلاغه علوي است.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نامه شصت و سوم اظهار داشتند: اين نامه را حضرت امير(ع) به ابوموسي اشعري نوشتند اين ابوموسي اشعري در بخشي از همين عراق حكومت مي‌كرد و از طرف حضرت امير مأمور بود. طلحه و زبير كه زمينه جنگ جمل را فراهم كردند ابوموسي اشعري گفت الآن آشوب است و ما دخالت نمي‌كنيم و ما بايد در خانه‌هايمان بنشينيم و امثال ذلك. حضرت امير(ع) فرمود: پيغمبر نفرمود اگر كسي به مرز و بوم شما حمله كرد شما آرام بنشينيد اين نامه كه به دست شما رسيد بايد مردم را براي دفاع از سرزمين آماده كني, اگر اين قدرت را نداري پُستت را رها كن تا ديگري بيايد اين مسئوليت را به خوبي اداره كند. اگر محققانه انقلابي هستي دفاع از سرزمينت را دوست داري، باش.

حضرت آيت الله  جوادي آملي اذعان داشتند: حضرت علي(ع) فرمود اگر اختلاف كرديد گرفتار فَشل و ضعف مي‌شويد آن وقت آن عزّت و شكوهتان از بين مي‌رود؛ اين گُل مادامي مطلوب است كه معطّر باشد رايحه‌اي داشته باشد وگرنه در سطل زباله مي‌ريزند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha