جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خمینی

حوزه/ اگر در منظومه فکری و اندیشه ای پیر جماران تعمق کنیم، نیک درمی یابیم که از جمله مهم ترین شاخصه ها و به تعبیری ثمره ماندگار و شیرین مکتب سیاسی امام خمینی(ره) همانا پیوند ناگسستنی معنویت و سیاست است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام سالگرد ارتحال ملکوتی و جانسوز امام امت، دل ها بیش از هر زمان دیگری مجذوب نام و یاد ماندگار روح خداست؛ نام و یادی که هنوز هم پس از گذشت حدود سه دهه از زمان ارتحالش، لرزه بر اندام مستکبران عالم می اندازد و البته مایه دلگرمی و قوت محرومان و مستضعفان این کره خاکی است.

امام خمینی(ره) به حق با تاسیس نظام جمهوری اسلامی، آرزوی دیرینه بسیاری از حق جویان و حق باوران شیعی و اسلامی را محقق ساخت.

از این حیث باید تصریح کرد که در کنار ابعاد اخلاقی، عرفانی ، اجتماعی و فرهنگی حضرت امام (ره) ، به طور قطع یکی از مهم ترین وجوه اندیشه ای پیر جماران ناظر به گفتمان و به تعبیر دقیق تر مکتب سیاسی ایشان است.

البته جامع ترين توصيف درباره مكتب سياسي روح خدا را می بایست در كلام خلف صالحش مقام معظم رهبري جُست، آن جا که ایشان به طور خاص به مساله پيوند معنويت و سياست در اندیشه امام راحل اشاره کرده و بیان می دارند:" در مكتب سياسي امام(ره) ، معنويت با سياست در هم تنيده است و خود ایشان كه تجسم مكتب سياسي خود بود نیز در وجود خود سياست و معنويت را توامان داشتند."

از این حیث،  بی  جهت نیست که یاران و اعضای خانواده خمینی کبیر، بارها و بارها بر این مساله تاکید و بلکه تصدیق می کردند که همه‏ رفتارها و مواضع امام(ره)، حول محور خدا و معنويت می چرخید و البته کاملاً هم طبیعی است که چنین شخصیتی اعتقاد راسخ به پیوند دین و سیاست داشته باشد و از آن سو، مروجان تز جدایی دین از سیاست را پیروان بنی امیه و دلباختگان به اسلام آمریکایی معرفی کند و در برملاسازی چهره واقعی آن ها ، واهمه و اِبایی از احدی نداشته باشد!

نکته حایز اهمیت دیگر هم این که در مكتب سياسي- الهی امام خمینی (ره)، هويت انساني، دارای كرامتی بی نظیر است و اراده انسانی البته بسی قدرتمند و جریان ساز.

این سخن البته به هیچ وجه فقط یک ادعا نیست چه آن که گذری ولو اجمالی به بیانات و روشنگری های آن پیر فرزانه و نگاهی به سیره و منش سیاسی و اجتماعی ایشان به خوبی موید این حقیقت است.

لاجرم، خروجیِ ‏ چنین اعتقاد و باوری همین می شود كه در اداره‏ي سرنوشت بشر و يك جامعه، آراء و نظرات مردم بايد نقش اساسي ايفا كند و لذاست که می بینیم مردم‏ سالاري در مكتب سياسي امام بزرگوار ، یک مردم‏سالاري حقيقي است و نه یک مردم سالاریِ مزورانه آمریکایی که تنها پوسته ای دارد و حقیقتش از دروغ و ریا و نمایش های شیطانی مملو از تعفن!

به تعبیر مقام معظم رهبری، شاخصه مهم دیگر مکتب سیاسی امام خمینی (ره) ، پاسداري شجاعانه و بی ملاحظه از ارزش ها و آرمان هاست که به ویژه این مساله در بحث تبیین ولایت فقیه و اشاره به ضرورت های وجود آن در کلام امام(ره) نهفته است.

رهبر معظم انقلاب در همین خصوص می فرمایند:" از اول انقلاب اسلامي و پيروزي انقلاب و تشكيل نظام اسلامي، بسياري سعي كرده‏اند مسأله‏ي ولايت ‏فقيه را نادرست، بد و برخلاف واقع معرفي كنند؛ برداشت هاي خلاف واقع و دروغ و خواسته ‏ها و توقعات غيرمنطبق با متن نظام سياسي اسلام و فكر سياسي امام بزرگوار.»

بی شک ولايت فقيه در كانون تفكر سياسي بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی قرار داشته و دارد تا آن جا که خود ایشان در جایی می فرماید: "ولايت فقيه از موضوعاتي است كه تصور آن ها موجب تصديق مي شود و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنا كه هر كس عقايد و احكام اسلام را، حتي اجمالا، دريافته باشد چون به ولايت فقيه برسد و آن را به تصور آورد، بي درنگ تصديق خواهد كرد و آن را ضروري و بديهي خواهد شناخت."

در این بین مهم ترين توصيه حضرت امام(ره) همان فرمایش معروف و ماندگارشان است که: "پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به اين مملكت نرسد".

امید آن که نه صرفاً در سخن و حیطه شعار بلکه در مقام عمل و برخاسته از شعور دینی و انقلابی،‌ این توصیه ماندگار امام امت را فراروی خویش قرار داده و در همه حال تابع سخن و اوامر ولی فقیه باشیم. انشاالله.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha