سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
فضای مجازی

حوزه/ حجت الاسلام حسام با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی در بین نسل نوجوان و جوان جامعه ، گفت: والدین باید مراقب اوقات فراغت مجازی فرزندانشان باشند.

حجت‌الاسلام یحیی حسام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: والدین و اعضای خانواده باید دقت و نظارت بیشتری بر استفاده از فضای مجازی و اینترنت داشته باشند، چرا که اوقات فراغت مجازی باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی افزود: اینترنت و فضای مجازی باوجود داشتن فواید متعدد، مضرات مختلفی نیز دارد که برای استفاده بهتر از این ظرفیت باید مزایا و معایب آن را به‌درستی شناخت و با شناخت این موارد می‌توان ضمن کاهش زیان‌های آن، استفاده بهتری از این ظرفیت داشت.

حجت‌الاسلام حسام، عملکرد و استفاده ناصحیح از رسانه‌ها، اینترنت و فضای مجازی را یکی از عوامل سست شدن بنیان‌های خانواده دانست و گفت: یکی از آسیب فضاها و شبکه‌های مجازی تغییر عادت در سپری شدن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که اینترنت مشخص‌ترین نماد عصر جدید بوده و اساسی‌ترین سهم را در اوقات فراغت مجازی دارد چرا که وقتی فردی از تعهدات شغلی و اقتصادی و وظایف شخصی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی با استفاده از فضای مجازی رها می‌شود و یا نقش خود را در این حوزه‌ها کم می‌کند، روشن است که برای خود اوقات فراغت مجازی خواهد ساخت.

این کارشناس حوزوی با بیان این‌که یکی دیگر از آسیب‌های استفاده مداوم از اینترنت، اعتیاد به آن است، گفت: اعتیاد به اینترنت دارای دودسته علائم روانی و جسمانی است، به‌گونه‌ای که فرد معتاد به اینترنت از نظر روانی در هنگام دسترسى به اینترنت نوعى احساس لذت و رضایت داشته و در مواقعى که دسترسى به اینترنت ندارد بدخلق و افسرده می‌شود.

وی همچنین علائم جسمانی اعتیاد به اینترنت را نیز شامل علائمى نظیر؛ سوزش چشم، سردرد، کمردرد، اضافه‌وزن و غیره ناشى از نشستن زیاد و بى‌نظمى در غذا خوردن، صرف‌نظر کردن از برخی وعده‌هاى غذایى، توجه نکردن به بهداشت و آراستگى فردى، اختلالات خواب و تغییر در الگوى خواب ناشی از غفلت فرد نسبت به خود برشمرد.

حجت‌الاسلام حسام، پیامدِ عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت، افزایش آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: باید دستگا‌ه‌های متولی فرهنگ برای این اوقات، برنامه‌ریزی همه‌جانبه، دقیق و جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اوقات فراغت یکی از مسائل مهم نوجوانان و جوانان است که شناخت نیازمندی‌ها، رفع احتیاجات و برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه موجب بروز استعدادها و ایجاد نوآوری در بین نوجوانان و جوانان می‌شود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha