جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مختاری

حوزه/ بعد از احوال پرسی مختصری به طرف روستا حرکت می کنیم، ما را برای استراحت به خانه اش فرا می خواند و می گوید:‌ حضور همسرم در زمان تبلیغ، باعث آرامش خاصی شده، که سختی های تبلیغ در مناطق محروم را آسان می کند.

 خبرنگار خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ سنش 32 سال است، اما در روستاهای زیادی برای لبیک گفتن به فرامین رهبری و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی- ایرانی قدم نهاده، برای بیان احکام و معارف دینی از جاده های خاکی و زندگی در خانه های خشتی نمی هراسد و با الگو گرفتن از سیره ائمه اطهار(علیهم السلام)، ساده زیستی را در روستاها تبلیغ می کند.

 حجت الاسلام محمد رضا مختاری، طلبه جوان مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) قم است، او برای امر تبلیغ در روستاهای دور افتاده و محروم سر از پا نمی شناسد. این روحانی به همراه همسرش خانم محدثه ثابت که طلبه سطح دو حوزه علمیه خواهران است، قدم درعرصه های تبلیغ گذاشته.

حجت الاسلام مختاری تحصیلات خود را تا سطح سه حوزه در "فقه اصول و کلام" گذرانده و اکنون قریب به هشت سال عهده دار وظیفه تبلیغ در مناطق مختلف کشور، به خصوص روستاهای استان های خوزستان، بندرعباس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است. و برای دومین بار به دلیل درخواست های مردم روستای آسو به خراسان جنوبی سفر کرده است.

 

تبلیغ کنار همسرم آرامش خاصی می دهد

در یکی از این روزهای گرم تابستان با این روحانی جوان همراه می شویم تا اندکی از زندگی ساده، اما زیبایش، الگو برداری کنیم.  

تعریف و تمجید های شنیده شده، ما را به طرف روستای آسو می کشاند. خانه ها از دور همانند نگینی می درخشند. کمی نزدیکتر که بروی صدای خنده کودکان، تصویری زیبا را در قاب خاطراتت به تصویر می کشد. صدای پرندگان نیز هر از گاهی، از حوالی درخت های داخل روستا گوش را نوازش می دهد.

                                           

قرارمان کنار خیابان شهید حسن زاده است. گویی کمی زودتر از زمان موعود رسیده ایم. هنوز پنج دقیقه ای منتظر نشده ایم که با جمعی از اهالی روستا به طرفمان می آید. در احوال پرسی پیش دستی می کند. بعد از احوال پرسی مختصری، به طرف روستا حرکت می کنیم، ما را برای استراحت به خانه اش فرا می خواند و می گوید:‌ حضور همسرم در زمان تبلیغ، همراه و آرامش دهنده من است و باعث می شود تا سختی های تبلیغ در مناطق محرم را کمتر احساس کنم.

 

هدف ما رفع فقر و محرومیت فرهنگی در جامعه است

اگرچه برای بیان خاطراتی چند ساله، نیم ساعت کفایت نمی کند، اما چند دقیقه ای را با حجت الاسلام مختاری به صحبت می نشینیم؛ ابتدای صحبت هایش صلواتی نثار روح خدا، حضرت امام خمینی (ره) کرده و برای سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای دعا می کند. سپس در رابطه با اهدافش از تبلیغ در روستاهای محروم می گوید: « ما برای انتخاب مکان تبلیغ هدف مشخصی داریم. این که زمینه تبلیغ در روستای هدف آماده باشد و بتوانیم اثرگذاری مطلوبی داشته باشیم.»

با اندکی تامل، می افزاید:« مناطق محروم نیاز بیشتری به روحانی دارند؛ چرا که مانند شهرنشینان دسترسی زیادی به روحانی ندارد. روستاهای دور افتاده از نظر فرهنگ فقیر نیستند، اما شاید لازم باشد با وجود یک روحانی، سطح فرهنگ دینی و ارزشی حاکم بر روستا بالا تر بیاید.»

                                           

وی یک از مهم ترین اهداف خود را لبیک گفتن به فرامین رهبری پیرامون رفع محرومیت می داند و می افزاید: بنا به فرمایش حضرت امام خامنه ای؛ «مهم‌ترین مسأله‌ نظام جمهورى اسلامى، کوشش براى رفع فقر و محرومیت و حمایت از طبقات مستضعف است.

خوشحالم که همسرم همانند خودم طلبه است و یار همیشه همراه من در سفرهای مختلف بوده و پا به پای من نیز در روستاها به امر تبلیغ پرداخته است. برای خواهران کلاس های آموزشی قرآن و برای بزرگتر ها نیز کلاس های در فراخور سنشان برگزار می کند. همسرم معتقد است که باید دانسته هایمان را به دیگران منتقل کنیم و هیچ گاه مرا در امر تبلیغ تنها نگذاشته است.

 

مهربانی و صمیمیت راز بزرگ تبلیغ است

نگاهی به ساعت مچی اش می اندازد. گویی برای انجام برنامه هاش اندکی بی قراری می کند. زودتر از او به قصد ترک خانه بلند می شویم. با شوخ طبعی ما را به تماشای برنامه هایش دعوت می کند.

به طرف حسینیه روستا به راه می افتیم. جمعیت زیادی گرد هم آمده و با دیدن روحانی جوان بلند می شوند. کوچکتر ها به دور او حلقه زده و با لحن کودکانه، از چگونگی وضو گرفتن سؤال می کنند.

در پایین دستِ همه می نشیند و بعد از اندکی احوال پرسی، به بیان احکام و تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری می پردازد. گفت و گویی صمیمی بین آن ها شکل گرفته و هر کدام از اهالی پیرامون بحثی از او سوال می پرسند.

یکی از اهالی روستای "آسو" که میانسال به نظر می رسد، بیشتر از دیگران به روحانی نزدیک است. مدام از کارهای خوبش سخن می گوید. از این که با وجود او، مردم به توان خود تکیه کرده اند و با الگو برداری از زندگی ساده وی، روزهای خوبی را در کنار خانواده سپری می کنند.

                                          

از این که با وجود حضور کم ولی موثر این روحانی فداکار، روستا دگرگون شده و شوقی دیگر در دل ها ایجاد گردیده، از این که سطح توقع جوانان در زمینه ازدواج پایین آمده و رو به سوی ازدواج آسان آورده اند و همچنین با توصیه های اسلامی مبلغ جوان، برخی از تازه داماد های روستا از هزینه های هنگفت و سرسام آور مراسم عروسی خود کاسته اند.

 

بزرگترین آرزویمان برپایی نماز جماعت است

یکی دیگر از اهالی روستا هم می گوید: بزرگترین آرزویمان برپایی نماز جماعت در روستا بود، که با وجود آقای مختاری به آرزویمان رسیده ایم.

وی ادامه می دهد: صبح را برای انجام کارهای کشاورزی به مزرعه رفته و ظهر وقتی بر می گردیم، با برپایی نماز جماعت و مشاوره های قرآنی آرامش خاصی پیدا می کنیم و خضور حجت الاسلام مختاری در ایجاد فضای معنوی فعلی روستا تاثیر مهمی داشته است.

                                            

پیرمرد روستای آسو ادامه می دهد: وقتی روحانی در روستا باشد، مسائل اعتقادی، مذهبی، اجتماعی برای اهالی گفته می شود و هر چیزی یک انسجامی پیدا می کند؛ ‌لذا  با حضور حاج آقا مختاری و همسرشان کارهای فرهنگی و مذهبی در روستا رونق گرفته است.

 

زکات علم، آموزش به دیگران است

همسر حجت الاسلام مختاری نیز می گوید: یک مبلغ وظیفه اش، آموزش سبک زندگی در جامعه است و انسان هر چیزی را که یاد می گیرد، باید به دیگران بیاموزد، چرا که زکات علم، آموزش آن است.

خانم ثابت در ادامه با بیان این که مسابقات قرآنی باعث رونق کلاس های نوجوانان می شود، می افزاید: باید تلاش کرد، سطح علمی کودکان و نوجوانان را به سبک های مختلف در جامعه گسترش داد و بهترین راهکار، بیان سبک زندگی به صورت داستانی است.

                                             

یکی از خانم های روستا نیز با بیان این که تفسیر قرآن  به حل مشکلات زندگی کمک می کند، بیان می کند: با حضور زوج مبلغ در روستا، حضور مردم در مراسم های دینی و فرهنگی با شکوه تر شده و تفاسیر قرآن راه گشایی بسیاری از مسائل زندگی حتی مسائل شخصی اهالی روستا گردیده و این نعمت بزرگی می باشد.

یک بانوی جوان دیگر نیز با اشاره به این که کلاس های مشاوره ازدواج نیاز جامعه است، افزود: حضور پر رنگ خانم ثابتی( همسر حجت الاسلام مختاری) و برگزاری کلاس های زناشویی، باعث حل مشکلات خانوادگی برخی از خانواده ها شده است.

خورشید آخرین ساعات یک روز گرم تابستان را می گذراند. همه برای استقبال از نماز آماده می شوند. هر کدام به گونه ای دعاهای خیرشان را نصیب حجت الاسلام مختاری می کنند. یکی به خاطر برگزاری نماز جماعت و دیگری به خاطر آشنا شدن فرزندانش به قرائت صحیح نماز و قرآن، خود را مدیون این روحانی فداکار می داند.

گزارش: رقیه رحمتی راد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha