جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ يكی از بزرگ ترین توطئه ها در تاريخ معاصر ایران، توطئه‌ كشف حجاب بود و امروز نیز اگر مراقب نباشیم، جریان کشف حجاب با ظاهری متفاوت رخ خواهد داد.

خبرگزاری «حوزه»– تبریز: بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است، روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

يكی از بزرگ ترین توطئه ها در تاريخ معاصر ایران، توطئه‌ كشف حجاب است، رضا‌خان که با حمايت انگليسی ‌ها بر سر كار آمد، درصدد اجرای تز اسلام ‌زدائی و جايگزينی ارزش‌ های ليبراليستی در جامعه بود.

پدیده کشف حجاب از مهم ‌ترين جلوه‌ های اين طرح بود که برای آماده ساختن زمينه‌ كشف حجاب، مجلس، در ششم دی ‌‌ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشكل نمودن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگی برای مردان الزامی شد.

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب ‌زده، به‌ ويژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی ‌حجاب يا بدحجاب، در معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نيز تحت تأثير اختناق و ظلم رضاخانی، حساسيت لازم را از خود نشان ندادند.

رضاخان در سال ۱۳۱۳ عازم تركيه شد و با مشاهد‌ه تغييراتی كه رژيم لائيک تركيه به رهبری مصطفی ‌‌كمال ‌آتاتورک در جهت غربی كردن جامعه‌ مسلمان تركيه اجرا كرده بود، تحت تأثير قرار گرفت و مصمم تر از گذشته، در راستای اسلام‌ زدائی و به‌ ويژه حجاب ‌زدائی در ایران گام برداشت. براین اساس در بهمن ۱۳۱۳، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند كه بدون حجاب به تحصيل مشغول شوند.

سپس رضاشاه در سال ۱۳۱۴ به اتفاق ملکه و ۲ دخترش که بی حجاب بودند و لباس اروپایی به تن داشتند، در دانشسرای مقدماتی حضور یافت و با اعطای دیپلم به محصلان و معلمان، کشف حجاب را به طور رسمی اعلام کرد.

 

اولین واکنش روحانیون

حقیقت آن است که اوج این توجهات را می ‌توان زمان تصدی رضاخان به امر حکومت به شمار آورد، چرا که تا پیش از او هیچ یک از شاهان و درباریان نتوانستند به صراحت ارزش ‌های دینی و فرهنگی این ملت را زیر پا بگذارند؛ ولی رضاخان از همان آغاز حکومت به مبارزه با این ارزش ‌ها پرداخت و مخالفت اقشار مختلف از مردم و روحانیت را برانگیخت.

از جمله تحریر کتاب کوچکی توسط «محمدحسن بن افضل ‌الله حائری مازندرانی» به نام «حجاب» که دو سال بعد از به قدرت رسیدن رضاخان و درج اخبار بی‌ حجابی در مصر و ترکیه به چاپ رسید و نویسنده کتاب در آن به رد دلایل عقب ‌افتادگی زنان محجبه پرداخته و این چنین آورده بود: «این مردان هستند که برای بی ‌حجابی تلاش می ‌کنند و زنان راغب نیستند و این حجاب بهترین مانع است، برای خودکشی، بی ‌خانمانی و امراض بی‌علاج و اخلاق پست و شقاوت ابدی.»

در ۱۷ تیرماه ۱۳۰۵ و با فعالیت ‌های فرهنگی جمعیت نسوان حضور زنان به طور عادی و مستمر در مجالس مشترک با مردان تبلیغ گردید که باعث اعتراض علمای سرشناس تهران سید حسن مدرس، آیت‌الله فیروزآبادی، سید محمد بهبهانی و میرزا هاشم آشتیانی گردید و اقدام بعدی مراجع و علما به روزهای نخست فروردین ۱۳۰۶ که مصادف با ۲۷ رمضان بود، بازمی ‌گردد که در این تاریخ زنان زیادی به همراه همشر شاه و با نقشه تعیین شده به شهر قم عزیمت کرده و با حجابی نامناسب در حرم حضرت معصومه(س) حضور پیدا کردند.

در این میان یکی از وعاظ به همراه شیخ محمدتقی بافقی به شکل حجاب خانم‌ ها اعتراض کرده و به آنان دستور دادند تا هر چه زودتر رواق را ترک کنند، شاه نیز در تاریخ 28 رمضان با عده‌ ای قشون و صاحب منصب به قم هجوم آورد و پس از ضرب و شتم روحانیون رییس نظمیه را هم به دلیل عدم کفایت و فرار وعاظ توبیخ کرد و شیخ محمدتقی بافقی نیز توسط رضاشاه دستگیر و به تهران آورده شد.

آیت الله آل هاشم

نابودی شخصیت زن با بی حجابی

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز می گوید: رعایت حجاب و عفاف از تاکیدات مکرر دین اسلام است و باید به این موضوع مهم توجه شود.

وی بر رعایت حجاب و عفاف در جامعه تاکید کرده و می افزاید: بسیاری از زنان و مردان در راه حجاب به شهادت رسیده اند و بی‌ حجابی نوعی بداخلاقی در جامعه اسلامی به حساب می آید.

آیت‌الله آل هاشم با بیان اینکه بی‌ حجابی باعث نابودی شخصیت زن می‌ شود، ادامه می دهد: حجاب از ضروریات اسلام است و ترک آن مردود بوده و انکار این مهم کفر به مبانی دینی است.

امام جمعه موقت تبریز تاکید می کند: بی‌ حجابی و بدحجابی در جامعه قطعا آثار منفی به دنبال دارد و به همین جهت در دین اسلام به رعایت آن برای بانون تاکید بسیاری شده است و باید تمام افراد و بانوان نسبت به حجاب و عفاف مقید باشند.

وی ادامه می دهد: برخی مردان همسران خود را به بی‌ حجابی و بدحجابی تشویق می ‌کنند که باید گفت هر دو آن ‌ها در برابر خداوند پاسخگو خواهند بود چرا که تاثیرات مخربی در جامعه برجای می ‌گذارند.

آیت الله آل هاشم با اشاره به ۲۱ تیر ماه سالروز کشتار مردم توسط رضاخان به خاطر کشف حجاب می گوید: رضا خان در کشف حجاب سیاست های استعماری و استبدادی داشت و این سیاست غرب گرایانه در سال ۱۳۰۴در ایران اجرایی شد ولی مردم زیربار نرفتند و به خاطر اعتقادات عمیقی که داشتند با سیاست های رضاخان مقابله کردند و حتی بسیاری از زنان ایرانی به خاطر حجاب سال های زیادی را در خانه های خود ماندند و بیرون نیامدند.

 

 حجت الاسلام جواد حاجی ‌زاده،

 

ترویج حجاب و عفاف روحیه انقلابی و غیرت دینی می‌ طلبد

 حجت الاسلام جواد حاجی ‌زاده، امام جمعه اهر نیز با انتقاد به اینکه در خصوص مسائل عفاف و حجاب بی ‌تفاوت هستیم، علت آن را کم بودن تعبد در جامعه دانسته و می افزاید: در مورد عفاف و حجاب باید همه احساس مسئولیت کنند و با غیرت دینی و ملی و مدیریت جهادی و نیز روحیه انقلابی وارد میدان شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر می افزاید: در مورد حجاب و عفاف باید موج اندازی کرد تا کوچه‌ ها و خیابان‌ ها بوی عفاف و حجاب دهد تا در نسل جوان و امروزی موثر باشد.

امام جمعه اهر خاطرنشان می کند: در حال حاضر تنها مویرگی از مسائل دینی و ارزشی بجا مانده است که اگر غفلت نماییم آن را نیز از دست خواهیم داد، تمامی دستگاه‌ ها در این زمینه کار کنند و با هدف حفظ هویت دینی و ملی ظاهر شهر در این هفته آراسته به تبلیغات عفاف و حجاب باشد.

حجاب و عفاف امن ترین پایگاه برای بانوان است

حجت الاسلام علی رشیدی، از فعالان فرهنگی هم با اشاره به اهمیت این مساله مهم در جامعه، آن را امن ترین پایگاه برای بانوان عنوان کرده و می گوید: توجه به حجاب و عفاف زن را به رتبه عالی انسانیت و معنویت می رساند، بر همین اساس آیات و روایات متعددی به اهمیت حجاب و عفاف تاکید دارند.

وی با تاکید به اینکه رعایت حجاب و عفاف در جامعه موجب سلامت جامعه می شود، اظهار می دارد: هرچه اهمیت این موضوع در جامعه به خوبی تبیین شود به همان نسبت جامعه از فساد دور خواهد شد.

حجت الاسلام رشیدی همچنین از متولیان فرهنگی در خصوص بد معرفی کردن فرهنگ حجاب انتقاد کرده و تصریح می کند: چرا باید در برخی از سریال ها افراد دون از شأن اجتماعی را محجبه نشان دهند، با توجه به اینکه برخی از دختران و بانوان جوان معمولا از فیلم ها و سریال ها الگوبرداری می کنند نشان دادن شخصیت های ناهنجار اجتماعی به عنوان محجبه ظلم در حق زنان عالم و فرهیخته باحجاب کشورمان است.

این فعال فرهنگی، علاوه بر الگوگیری از سریال ها، خلاء شخصیتی، تربیت نادرست، دوستان ناصالح و ... از علل بی حجابی در جامعه برشمرده و ابراز امیدواری می کند: مسئولان فرهنگی و دلسوزان بتوانند با زمینه سازی درست موجب تبیین و نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شوند.

وی، تعمیق باورهای دینی در دختران جوان را مهم ترین راه نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف دانسته و می گوید: اگر این باور قلباً در فردی نهادینه شود قطعا جامعه شاهد پررنگ شدن فرهنگ حجاب خواهد بود.

 

      حجاب

 

نمود غیرت و همت مردم ایران در دفاع از حجاب

 

منصوره کیانی، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه عاشورا نیز با گرامیداشت ۲۱ تیر به عنوان روز ملی حجاب و عفاف می گوید: این روز نماد غیرت و همت مردم ایران در دفاع از حجاب است.

وی با بیان اینکه در این روز مردم ایران علیه اقدام رژیم رضاخان مبنی بر کشف حجاب اعتراض کرده و به خاک و خون کشیده شدند، می افزاید: در این روز تاریخی مردم ایران با دفاع از حجاب به دفاع از ارزش های اسلامی به پا خاستند.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه عاشورا با تاکید به اهمیت این روز مهم و بزرگداشت آن می گوید: قدرت های بزرگ برای هجمه به ارزش های پویایی همچون ارزش های اسلامی در سال های اخیر به خصوص در ایران مساله حجاب را در اولویت هجمه های خود قرار دادند.

کیانی ادامه می دهد: برای مقابله با این هجمه پیش بینی شده دشمنان در خصوص کمرنگ کردن ارزش حجاب در جامعه، تقویت اعتماد به نفس بانوان محجبه و مطالبه زندگی عفیفانه حرکت مردمی در کل کشور با عنوان تجمع ملی مدافعان حریم خانواده برگزار خواهد شد.

 حجاب

هر چادر یک موشک

یکی از مقامات بلند پایه آمریکا می گوید:«هر زن چادری، در کوی و بر زن ایران به منزله پرچم جمهوری اسلامی است لذا ما برای براندازی این نظام باید این حجاب را سست نماییم.»

 فرانتس فانون جامعه شناس فرانسوی نیز در کتاب « انقلاب الجزایر» به بررسی نقش حجاب زنان در مقابل استعمار پرداخته می نویسد: «هر چادری که دور اندخته می شود افق جدیدی را برای استعمار می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی امیدهای حمله ور شدن استعمار ۱۰ برابر می شود.»

این ها تنها جملاتی جالب و آموزنده نیست، بلکه سیاست غربی هاست که این روزها در کوچه پس کوچه ها و خیابان های کشور ما در حال پیاده شدن است؛ اگر کمی تامل نکنیم و سیاست گذاران فرهنگی ما دست به کار نشوند، تاریخ تکرار خواهد شد و جریان کشف حجاب در عصر امروز با ظاهری متفاوت رخ خود را نشان خواهد داد.

این روزها قصه پرغصه شهدای مدافع حرم، فضای شهرهای ما را عطرآگین کرده است، جوانان انقلابی که با گذشتن از زن و فرزند و خانواده خویش، برای دفاع از حریم حرم اهل بیت(علیهم السلام) جان خود را نثار می کنند.

اما ما هم می توانیم پیرو شهدای مدافع حرم، مدافع حریم باشیم، مدافع حریم عفاف و حجاب، مدافع حریم خانواده و ارزش های اسلامی.

رابطه مستقیم حجاب و ازدواج و طلاق

بدیهی است رعایت حجاب صحیح عامل مؤثری در حفظ زینت‌ های زنان از نامحرمان و عامل مهمی در تقویت بنیان‌های خانواده است؛ حجاب و پوشش برای زنان، محیط جامعه را از بی بند و باری و آزادی های جنسی حفظ نموده و جلوی جلوه نمایی ‌های زنان و دختران گرفته می ‌شود.

آری! با بی ‌حجابی، روابط آزاد و نامشروع جنسی، جامعه را فرا می ‌گیرد و به همان نسبت کانون خانواده ‌ها سست شده، آمار ازدواج کاهش می یابد و ازدواج های گذشته هم به جدایی و طلاق منجر می شود و این همان چیزی است که دشمن به دنبال آن است، بنابراین وجود خانواده سالم و مستحکم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha