جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام پارسانیا

حوزه/ رئيس كميسيون‌ حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شوراهاى شهرى در فعالیت‌های خود باید به مختصات "شهر اسلامى" توجه كرده و خدمات شهرى را در جهت تأمین این مقصود به‌کارگیرند و بخصوص به معمارى و شهرسازى متناسب با حیات طیبه‌ى اسلامى به‌طور كامل توجه نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا، رئيس كميسيون‌ حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در نشست هم‌اندیشی پیرامون شهر اسلامی در شهرداری مشهد گفت: با توجه به تفاسير متفاوتي كه در مورد «شهر و شهرسازي اسلامي» ارائه می‌شود، شناسايي شخصيت شهر اسلامي می‌تواند در تحليل شهرسازي اسلامي مؤثر واقع شود. 
وی ادامه داد: مفهوم شهر اسلامي كه شرق شناسان به‌کاربرده‌اند، مبتني بر اين فرض است كه اسلام يك نظام ارزشي كامل است و تمام الگوها و رفتار سازمان اجتماعي را تعيين می‌کند.
رئيس كميسيون‌ حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون شهر اسلامی گفت: شوراهاى شهرى در فعالیت‌های خود باید به مختصات "شهر اسلامى" توجه كرده و خدمات شهرى را در جهت تأمین این مقصود به‌ کار گیرند و بخصوص به معمارى و شهرسازى متناسب با حیات طیبه‌ى اسلامى به‌ طور كامل توجه نمایند. 
وی تأکید کرد: عدالت در تقسیم خدمات شهرى، تأمین آرامش روحى و امنیت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهر اسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زیبایى، حفظ طبیعت و فضای طبیعی در شهر اسلامی همه باهم باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: تسهيل زندگى مردم در كارهايى كه به شهرداری‌ها مربوط است، بر طرف شدن معضلات شهر و روستا و رعایت تقسیم عدالت در خدمات شهری محورهای مختلفی است که باید در یک شهر اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی را از دیگر ویژگی‌های شهر اسلامی بیان کرد و افزود: در شهر اسلامی فضاها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که مردم به معنویات گرایش بیشتری پیدا کرده و اهل دین و پرهیزگاری و پارسایی در فضاهای شهری احساس امنیت می‌کنند.
 وی اظهار داشت: مظاهر اسلامی و انقلابی، نشانه‌های فرهنگ اسلامی - ایرانی و نبود فاصله طبقاتی در شهر اسلامی محسوس است.
وی در بخش دیگری از نشست درباره اهمیت حفظ و زیبایی به عنوان دیگر ویژگی‌های شهر اسلامی مطالبی بیان کرد و افزود: متاسفانه امروز حریم و گاهی عفت عمومی جامعه در ساختمان سازی ها زیر پا گذاشته‌ شده، درصورتی ‌که در معماری اسلامی امنیت عمومی، عفت و حجاب یکی از اولویت‌های ساخت ‌و ساز یک بنا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha